חמאס חוששת מעוד הפוגה זמנית

יחיא סינואר מגלה סבלנות וביטחון עצמי רב ודורש הפסקת אש מלאה ונסיגת צה"ל מכל הרצועה כתנאי לפתיחת משא ומתן על שחרור החטופים. ישראל מגבירה את הלחץ הצבאי באזור ח'אן יונס ומצרים העבירה הצעה לחמאס ולישראל להפסקת אש.

המשא ומתן בין ישראל לקטאר ולמצרים נמשך בתקווה שניתן יהיה בסופו של דבר להגיע לעוד עסקה לשחרור החטופים הישראלים, ישראל מקווה שהלחץ הצבאי הגדול שהיא מפעילה באזור ח'אן יונס, שם מסתתרת הצמרת הצבאית של חמאס, יעשה את שלו ויחיא סינוואר ייאלץ להסכים לעסקה חדשה עם ישראל.

בחמאס טוענים כי כל עסקה זמנית נוספת היא לטובתה של ישראל והיא תפחית את הלחץ הבינלאומי על ישראל ואת הלחץ של משפחות החטופים.

היא גם תסייע לצה"ל לארגן מחדש את כוחותיו לקראת המעבר לשלב החדש של המלחמה ותאפשר לו לרענן את כוחותיו.

יחיא סינוואר מעריך כי הוא טעה כשהסכים לעסקות הקודמות עם ישראל וכי הוא היה יכול לדרוש מחיר הרבה יותר גבוה מישראל, לכן עכשיו הוא החליט להאמיר את המחיר, הוא לא מתחשב בדעת ההנהגה בחו"ל וקובע בעצמו את המחיר.

יחיא סינואר העביר למתווכים באמצעות ההנהגה בחו"ל את הדרישות הבאות שלו לעסקה החדשה.

א.הפסקת אש מוחלטת ונסיגה ישראלית מהרצועה לקווים שהיו עד ה-7 באוקטובר.

ב.פתיחת כל המעברים לרצועה והכנסת סיוע הומניטארי.

ג.פתיחה במשא ומתן עקיף על עסקת חילופי שבויים על פי הנוסחה "כולם תמורת כולם".

ד.פתיחת משא ומתן בחסות מדינות ערב על הקמת ממשלת אחדות פלסטינית בהשתתפות כל הפלגים.

ההצעה המצרית

מצרים מגבירה את מעורבותה בתיווך בין ישראל לחמאס והיא העבירה הצעה לשני הצדדים הכוללת שלושה שלבים.

שלב ראשון-בין שבועיים לשלושה של הפסקת אש ושחרור של 40 חטופים – נשים, מבוגרים וחולים. ישראל תשחרר בתמורה 120 מחבלים פלסטינים, בדגש על נשים וילדים.

שלב שני- תהיה הפוגה נוספת, לשחרור חיילות וגופות חטופים שנרצחו בשבי בתמורה לשחרור מחבלים, ובמקביל שיח על היום שאחרי המלחמה.

שלב שלישי- ישראל תיסוג מרצועת עזה והלחימה תיפסק. החיילים והגברים ישוחררו – וישראל תשחרר בתמורה מחבלים. באותו שלב תוקם גם ממשלה של טכנוקרטים, שתהיה אחראית בין השאר על רצועת עזה.

בתגובה אמרו גורמים מדיניים בירושלים כי ההצעה המצרית איננה ריאלית, ישראל נחושה להמשיך במלחמה כדי להשיג את השמדת התשתית הצבאית של חמאס ברצועה ולא תפסיק את הלחימה לפני השגת המטרה הזו.

חמאס אמור להעביר את התייחסותו להצעה המצרית בימים הקרובים.

יחיא סינוואר הודיע להנהגת חמאס בחו"ל כי הזרוע הצבאית  במצב טוב, היא מחופרת היטב באדמה וגורמת אבידות לחיילי צה"ל באופן יום יומי, אולם היא זקוקה להפסקת אש נוספת כדי לארגן את כוחותיה להמשך המערכה.

יחיא סינוואר מפגין ביטחון עצמי רב וסבלנות הוא נותן לממשלת ישראל להתבשל במיץ של הלחץ הציבורי והלחץ הבינלאומי ומקפל אותה בשלבים.

הוא מעודד מאוד מהלחץ עליה ומעריך כי בעוד שלושה שבועות יפחת מעליו הלחץ הצבאי הישראלי.

קבינט המלחמה הישראלי מבין כי המפתח להכרעת המלחמה עשוי להיות חיסול הצמרת הצבאית של חמאס ואם ישראל תצליח במשימה הזו, הדבר יקרין על כל יחידות הזרוע הצבאית של חמאס להיכנע, לכן ישראל תתגבר בימים הקרובים בכוחות נוספים את גזרת ח'אן יונס כדי לנסות ולהגיע לבונקרים של יחיא סינוואר וחבורתו.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי