לשלוף את מחבלי חמאס מהמנהרות

הבעיה המרכזית של צה"ל במלחמה נגד חמאס היא ההסתתרות של אלפי המחבלים והנהגתם הצבאית במנהרות חפורות עמוק באדמה. הגיעה העת לשקול את עצירת הסיוע ההומניטרי והדלק לרצועה כדי לאלץ את המחבלים לצאת ממקום המחבוא שלהם.

צה"ל מתקשה להכריע את הזרוע הצבאית של חמאס ברצועת עזה, למרות שהחיילים והמפקדים עושים עבודה מקצועית נהדרת, הסיבה העיקרית לכך היא ההתחפרות העמוקה של חמאס במעבה האדמה.

ארגון חמאס התכונן היטב למלחמה הזו במשך שנים ארוכות ובנה מערך מנהרות ענק באורך כ- 500 ק"מ וצבר בתוכו מספיק מזון ודלק ללחימה של כמה חודשים, כמו כן הוא בנה מערכת איוורור וגנרטורים שמספקים חשמל להנהגה הצבאית שלו ולאלפי המחבלים המסתתרים מתחת לקרקע ומגיחים מדי פעם לתקוף את חיילי צה"ל.

הלחץ הבינלאומי על ישראל גובר ויש גם סימנים של חוסר סבלנות גובר בציבור הישראלי מכך שלאחר יותר מ-70 ימים צה"ל עדיין לא הכריע את חמאס.

כדי לקצר את משך המלחמה ולהפחית את הסיכון לחיילי צה"ל, ישראל צריכה לעשות הערכה מחדש של המצב ולשנות את האסטרטגיה שלה.

מועצת הביטחון של האו"ם אישרה בסוף השבוע הצעת החלטה מתוקנת, שעברה שינויים בעקבות לחץ אמריקני, להגדיל את הסיוע האמריקני שייכנס לרצועת עזה, ההצעה עברה ברוב גדול של 13 מדינות שהצביעו בעד בעוד שארה"ב ורוסיה נמנעו.

שום מילה לא הופיעה בהחלטה על החטופים הישראלים שנמצאים בשבי חמאס ברצועת עזה.

לא יעלה על הדעת שישראל תאפשר אספקה סדירה של דלק ומזון לאויב שלה שטבח באזרחיה ובחייליה ב-7 באוקטובר, אין אף מדינה בעולם שנוהגת כך באויביה.

חמאס מחזיק עדיין ב-129 חיילים ואזרחים ישראלים חטופים, הוא רצח חלק מהם בשבי ועדיין הוא מנסה להכתיב לישראל את התנאים להפסקת אש ולחילופי שבויים.

יחיא סינוואר בטוח שהוא מחזיק את ישראל קצר ומכתיב לה את התנאים לכניעתה, הוא לא הפנים את המציאות הצבאית שהשתנתה, הוא מפנטז על כך שגם בתום המלחמה הוא יישאר כמנהיג הרצועה, וחייהם של יותר משני מיליון תושבי הרצועה אינם מעניינים אותו, הוא יקריב אותם עד הפלסטיני האחרון למען שרידותו.

ישראל חייבת לצמצם את מספר הנפגעים בקרב חיילי צה"ל ולא  לשקוע בביצה העזתית, לכן היא חייבת להדק את אחיזתה על הברז של האספקה והדלק שנכנסים לרצועת עזה, זהו מנוף לחץ חשוב על חמאס וישראל חייבת להשתמש בו.

שימוש נכון במנוף הזה יוציא את המחבלים המתבצרים במנהרות וייאלץ אותם לצאת החוצה.

במקביל, ישראל צריכה להזדרז ולהשתלט על "ציר פילדלפי" הסמוך לגבול ישראל מצרים כדי למנוע הברחות נשק ותחמושת ממצרים לרצועת עזה כדי לחזק את חמאס.

ישראל חייבת לעשות את השינוי הזה ולהסביר זאת לארה"ב, ברגע שישראל תצמצם את אספקת הדלק והמזון, יפעיל הדבר לחץ על חמאס, גם מעמדו כשליט של רצועת עזה ייחלש.

ישראל חייבת לשלוט בחלוקת המזון והדלק ולהרגיל את תושבי הרצועה כי היא הריבון כעת ולא חמאס, בכל מקום שפעילי חמאס משתלטים על המזון והדלק שנכנס לרצועה, צה"ל צריך להתערב ולחסל אותם.

תמונות פעילי הטרור החמושים של חמאס שמשתלטים על משאיות המכניסות סיוע הומניטארי לרצועה חייבות להיעלם ממסכי הטלוויזיה, צה"ל צריך לחסל את הפעילים האלה שגונבים מזון ודלק.

כל מנוף לחץ על חמאס חשוב היום, בסופו של דבר ההצטברות של הלחץ תסדוק את מערך ההגנה שלו, צריך הרבה נחישות והתמדה אבל אסור לוותר ולגלות הומינטאריות מופרזת, יש לפנינו אויב אכזר ואגואיסטי שישראל חייבת להכניעו במהירות.

יש לשנות את הפרדיגמה של צה"ל לאלתר וולהורות לצה"ל להיערך בהתאם.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי