מדוע הפלסטינים ממשיכים לתמוך בחמאס?

למרות הסבל הרב של תושבי רצועת עזה במלחמה ומספר האבידות הגבוה שלהם שנגרם בגלל חמאס, רבים מהם ממשיכים לתמוך בחמאס ובטבח בישובי עוטף עזה. השנאה לישראל רק גוברת, ישראל צריכה להשיג את מטרות המלחמה,לעשות את סידורי הביטחון הנחוצים להגנתה בעתיד ולסגת מהר מהרצועה העויינת.

אין כמעט וויכוח ברחוב הפלסטיני ביהודה ושומרון ורצועת עזה על כך שתנועת חמאס הביאה נכבה חדשה על הפלסטינים לאחר שעשתה את הטבח בישובי עוטף עזה ב-7 באוקטובר.

ברור לפלסטינים גם שיחיא סינוואר ומוחמד דף קיבלו את ההחלטה על דעת עצמם, ולפי מקורות ברצועת עזה הם הסתירו אותה מהנהגת חמאס בחו"ל עד לזמן קצר לפני ההתקפה.

הם לא העלו בדעתם כי התגובה הישראלית תהייה כה קשה שתביא לכיבוש כל רצועת עזה ומיטוט שלטונם, הם גם הופתעו ממידת ההצלחה של כוחות אלנוח'בה שחדרו לישראל ושנבעה בעיקר מאלמנט ההפתעה ומחוסר המוכנות של צה"ל להתקפה כזו בגלל הקונספציה המוטעית של המודיעין הישראלי כי "חמאס מורתע".

על פי נתוני הפלסטינים, מספר ההרוגים עבר את ה-23 אלף בני אדם ומספר הפצועים והנעדרים את ה-50 אלף, למרות זאת, מרבית האוכלוסיה ממשיכה לתמוך בחמאס שמשתלט גם על הסיוע ההומניטארי שנכנס לרצועה, מחרים את חלקו ואת השאר מוכר בשווקים.

השאלה הנשאלת היא האם המחיר היקר שמשלמים תושבי הרצועה היה שווה להם?

האם הם מתחרטים על הטבח הנורא שעשו פעילי חמאס בישובי עוטף עזה והביא עליהם את האסון הזה?

התשובה היא לא! הם אינם מתחרטים, את התשובה הזו שמעתי מכל פלסטיני ברצועה ששאלתי אותו, אין ברצועת עזה תהליך של חשבון נפש.

ההסברים שמספקים הפלסטינים לתמיכה בטבח שעשתה חמאס למרות שהיא גררה תגובה קשה של ישראל היא כלהלן:

א.השנאה הגדולה לישראל וליהודים שגברה לאחר הטלת המצור על הרצועה משנת 2007 ועד היום.

ישראל נתפסת בעיני הפלסטינים כמדינה גזענית וקולוניאליסטית אשר גזלה מתושבי הרצועה את אדמותיהם בתחומי 48 והפכה אותם לפליטים, חמאס החזירה לפלסטינים ברצועה את כבודם וגאוותם ורק החלה את הנקמה בישראל.

הטבח היה גם נקמה על כך שישראל מחללת באופן קבוע את קדושת מסגד אל-אקצא בירושלים.

ב. חמאס העלתה, באמצעות הטבח ב-7 באוקטובר, את הבעיה הפלסטינית לראש סדר היום העולמי והעולם תומך בזכות כך בפתרון שתי המדינות והקמת מדינה פלסטינית עצמאית שבירתה היא ירושלים.

ג. הטבח שעשתה חמאס השפיל והביס את צה"ל שנחשב עד עתה כצבא בלתי מנוצח במזרח התיכון, זאת למרות שהוא מצוייד בנשק מתקדם וטכנולוגיה גבוהה וזאת למרות האפשרויות הצבאיות המוגבלות של חמאס בהשוואה לצה"ל.

ד. הוכח שהג'יהאד ו"מות הקדושים" (שהאדה-בערבית) הם הדרך הטובה ביותר להגן על המולדת הפלסטינית ולנצח את האויב.

ה.חמאס שמאמינה בצדקת דרכה יכולה להביס גם את צה"ל למרות היותו צבא חזק מאוד, הכל בזמן המתאים.

הלכי הרוח האלה ברצועת עזה אחרי שלושה חודשים של מלחמה קשה הם מדאיגים מאוד ומעידים על ההזדהות של תושבי הרצועה עם חמאס ועל התמיכה הנמשכת שלהם בטבח הנורא שהיה בישובי עוטף עזה, הם ממשיכים לאמץ את תרבות המוות והשנאה לישראל רק הלכה וגברה בתקופה הזו על רקע האבידות הכבדות של הפלסטינים במלחמה.

התושבים הפלסטינים ברצועה מייחלים לכך שצה"ל לא יצליח לחסל את ההנהגה הצבאית של חמאס שמסתתרת במנהרות, ,להרוס את כל תשתיות חמאס ולשחרר את החטופים הישראלים מהשבי, הם רוצים לראות את צה"ל נסוג מהרצועה מבלי שהשיג שום מטרה שלשמה נכנס לרצועת עזה.

ישראל ניצבת בפני אתגר קשה מאוד של מיטוט שלטון חמאס והריסת התשתית הצבאית שלו ברצועת עזה, אולם אתגר לא פחות קשה הינו כיצד להתמודד עם השנאה האדירה שחמאס החדיר ללבבות הפלסטינים במהלך שנות שלטונו מ-2007 ועד היום.

השנאה של הדור הצעיר היא גדולה במיוחד, אסור לישראל לשלוט ביותר מ-2.3 מיליון פלסטינים, צה"ל צריך להישאר ברצועה באופן מתוחכם רק כדי למנוע טרור נגד ישראל, את השלטון על האוכלוסיה העויינת הזו צריך להעביר מהר ככל האפשר, אחרי השגת מטרות המלחמה, רק לגוף פלסטיני שלא יעודד את השנאה והאלימות נגד ישראל, בתקווה שניתן יהיה למצוא גוף כזה.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי