יחיא סינוואר מעריך שבית הדין הבינלאומי בהאג יכול להצילו מידי ישראל

חמאס הצליח ביחד עם הרש"פ לגייס את דרום אפריקה למלחמה נגד ישראל בזירה הבינלאומית. יחיא סינוואר בונה על כך שבית הדין הבילאומי יפרסם צו שיאסור על ישראל את המשך הלחימה בעזה, דבר שיסייע לו ולחבורתו לשרוד זמן נוסף במנהרות ח'אן יונס למרות הלחץ של צה"ל.

ההערכה ברצועת עזה היא כי יחיא סינוואר מנהיג חמאס ברצועה איננו ממהר כעת לעסקת שחרור חטופים נוספת עם ישראל, למרות שכוחות גדולים של צה"ל סוגרים על מקום מחבואו בח'אן יונס, נראה שהוא תולה תקוות בכך שבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג יפרסם צו ביניים המורה לישראל לעצור את הלחימה ברצועת עזה.

סינוואר בונה על פירסום הצו הזה ומעריך כי בעקבותיו יתגבר הלחץ הבינלאומי מצד ארה"ב ומצד מדינות על ישראל לעצור את הלחימה או להפחית את עוצמתה ברצועה, דבר שיאפשר לו ולשאר מחבלי חמאס להרוויח זמן נוסף לשרוד בתוך המנהרות.

חמאס והרש"פ הצליחו לגייס את דרום אפריקה נגד ישראל כדי להביא לעצירת הלחימה ברצועת עזה, יחיא סינוואר הבין שעסקאות חילופי השבויים עם ישראל לא יעצרו את הלחימה וכי ישראל נחושה להמשיך בה, לכן חמאס מנסה כעת, במקביל ללחימה נגד צה"ל ברצועה, את הדרך המדינית- משפטית לעצור את ישראל.

בחמאס אומרים כי המערכה המשפטית נגד ישראל בזירה הבינלאומית היא המשך ישיר להתקפה של חמאס על ישובי עוטף עזה ב-7 באוקטובר.

בחמאס אומרים כי דרום אפריקה תורמת למאבק הפלסטיני יותר מכל מדינות ערב ויש לשבח אותה על כך.

האסטרטגיה של חמאס בשימוש באזרחים כמגן אנושי הצליחה וסיבכה את ישראל עם הקהילה הבינלאומית, למרות שצה"ל נהג בזהירות בקרבות ברצועה, ולמרות שיש לו ליווי משפטי צמוד, נהרגו אלפי אזרחים פלסטינים, בעיקר בגלל  פעילי חמאס אשר הסתתרו בבתיהם או מתחתם בפירים ובמנהרות ואף מנעו מהם בכוח לעזוב את אזורי הלחימה כדי להקשות על פעילות צה"ל.

בסופו של דבר, הכדור הוא במגרשה של ישראל, גם אם בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג יפרסם בשבוע הבא צו ביניים המורה לישראל לעצור את הלחימה ברצועת עזה היא צריכה להתעלם מהצו ולהמשיך בלחימה.

לבית הדין הבינלאומי בהאג אין סמכות לאכוף את הצו ולשם כך הוא צריך לפנות למועצת הביטחון של האו"ם,  במועצת הביטחון יש לארה"ב סמכות וטו וסביר להניח שהיא תשתמש בזכות הזו.

גם ארה"ב מעוניינת במיטוט שלטון חמאס ומבינה שעצירת הלחימה כעת ברצועה פוגעת במטרה וגם באפשרות שחרור החטופים, בכל מקרה, נראה שהפרשה הזו מגבירה עוד יותר את התלות של ישראל בארה"ב ומחייבת אותה להתחשב בדרישות ממשל ביידן.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי