"אינתיפאדה מוגבלת" ביהודה ושומרון

ביהודה ושומרון שורר מצב של "אינתיפאדה מוגבלת" וחמאס מנסה להפוך את יהודה ושומרון לחזית חדשה נגד ישראל שתביא לעצירת המלחמה ברצועת עזה. צה"ל והשב"כ מצליחים לסכל פיגועים קשים אך גורם ביטחוני אומר כי המצב בשטח הינו בבחינת "פצצת זמן".

מאז תחילת המלחמה ברצועת עזה ב-7 באוקטובר שעבר, חלה הסלמה במצב הביטחוני ביהודה ושומרון וגברו הפיגועים נגד ישראל.

תנועת חמאס מסיתה את תושבי יהודה ושומרון הערבים לצאת לאינתיפאדה מזויינת חדשה נגד ישראל, המגמה של חמאס היא להפוך את יהודה ושומרון לחזית חדשה נגד ישראל שתפעיל עליה לחץ להסכים להפסקת המלחמה ברצועת עזה ולנסיגת כוחות צה"ל ממנה.

קלף הסחיטה של חמאס הינו אותם 136 חטופים ישראלים שהיא מחזיקה בשבי ברצועת עזה.

החלק הדרומי של יהודה ושומרון, איזור חברון, הצטרף לגל האלימות והטרור אך זה לא מספק את חמאס.

גורם ביטחוני בכיר אומר כי המצב הביטחוני ביהודה ושומרון הוא מצב של "אינתיפאדה מזויינת מוגבלת" שהוא עדיין רחוק מאוד מרמת האלימות והטרור שהייתה באינתיפאדה השנייה של שנת 2000, המצב הזה איננו מגיע לרמת האלימות שחמאס דורש מהאכלוסיה הפלסטינית ביהודה  ושומרון, עם זאת חמאס עדיין שומר בידיו את קלף פיגועי ההתאבדות.

צה"ל הסיר את הכפפות מאז תחילת המלחמה ברצועת עזה והוא עושה שימוש נרחב בחיל האוויר הישראלי לתקיפת מטרות טרור ביהודה ושומרון, גם שימוש במטוסי קרב וגם שימוש בכטב"מים, הפעילות הזו היא יעילה מאוד וחוסכת פגיעה בחיי חיילי צה"ל.

על פי גורמים בצה"ל, מאז תחילת המלחמה ברצועת עזה, צה"ל עצר ביהודה ושומרון יותר מ-1500 פעילי חמאס ותקף מטרות טרור 40 פעמים באמצעות חיל האוויר הישראלי, המטרות שהותקפו היו במחנה הפליטים ג'נין,מחנה פליטים טול כרם, מחנה פליטים נור שמס, מחנה פליטים בלאטה באזור שכם ואזור ואדי ברקין בג'נין.

בתקיפות האלה של חיל האוויר חוסלו 33 מחבלים.

גם יחידת המסתערבים "דובדבן" הועברה מרצועת עזה ליהודה ושומרון, דבר שאמור להיות צעד נוסף שישפר את המלחמה בטרור.

החשש של ארגוני הטרור הוא שצה"ל ינצל את המיקוד התקשורתי במלחמה ברצועת עזה כדי לחסל את קבוצות הטרור החמושות ביהודה ושומרון.

המלחמה ברצועת עזה הביאה לעליית מדרגה ברמת הטרור ביהודה ושומרון אך צה"ל והשב"כ עדיין מצליחים ברוב המקרים לסכל פיגועים קשים, חמאס מנסה להוביל חוליות טרור לבצע פיגועי חיקוי של הטבח שעשו מחבלי הנוח'בה בישובי עוטף עזה ב-7 באוקטובר, בכיר חמאס ראזי חמד הבטיח בתחילת המלחמה בראיון ל-BBC  כי יהיו מעשי טבח נוספים בישובים ישראלים.

צה"ל סיכל שני מעשי טבח מתוכננים, האחד בירושלים כשחיסל חולייה של 3 מחבלים במחסום המנהרות שהייתה בדרכה לירושלים והשני חיסול 3 חברי חוליית מחבלים שניסו לעשות טבח בהתנחלות אדורה באזור חברון.

עם זאת, ההסתה של החמאס הביאה להצלחה, מבחינתו, כאשר שני שוהים בלתי חוקיים עשו פיגוע גדול בעיר רעננה שבו נרצחה אזרחית ישראלית ועוד 18 אזרחים אחרים נפצעו.

גם התושבים הפלסטינים ביהודה ושומרון מזדהים ברובם עם חמאס והטבח שעשה בישובי עוטף עזה,חמאס מנסה להפעיל את החוליות הרדומות שלו כדי שייצאו לפיגועים ביהודה ושומרון.

בעיית הפועלים הפלסטינים מיהודה ושומרון שעבדו בישראל עד לתחילת המלחמה, שמספרם נע בין 100 ל-200 אלף פועלים, עדיין לא נפתרה, הקבינט הביטחוני איננו מאשר את כניסתם לישראל מחשש שיבצעו פיגועי נקם, אולם, התסיסה בתוך יהודה ושומרון גוברת על רקע האבטלה והמצב הכלכלי הקשה.

גורמי הביטחון מביעים חשש כי חלק מהפועלים יגוייס לשורות חמאס והג'יהאד האסלאני בעבור בצע כסף, גורם ביטחוני מתאר את המצב ביהודה ושומרון כ"פצצת זמן".

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי