האם יחסי ישראל עם מצרים בסכנה?

המתיחות בין ישראל למצרים גוברת על רקע כוונת ישראל להשתלט על "ציר פילדלפי" כדי לעצור את הברחות הנשק ממצרים לרצועת עזה. מצרים חוששת שהסכמה שלה לתוכנית הישראלית תפגע ביחסיה עם תנועת חמאס שעלולה לחדש את פעילות הטרור שלה בתוך מצרים ביחד עם שלוחת דאע"ש נגד משטרו של א-סיסי.

המצרים דחו בשבועות האחרונים בקשה של ישראל להרחיק את יחידות הצבא שלהן על הגבול עם רצועת עזה כדי שצה"ל יוכל להשתלט על "ציר פילדלפי" בצד של רצועת עזה  והמתיחות בין שתי המדינות הולכת וגוברת בעוד המלחמה ברצועת עזה נמשכת.

ביקורים של בכירים ביטחוניים מישראל מהשב"כ והמוסד במצרים לא הצליחו לפתור את המחלוקות ולהפחית את המתיחות בין שני הצדדים.

על פי גורמים מדיניים בכירים, ישראל החליטה על תמרון קרקעי נרחב באזור רפיח שבו יש מעוז גדול של תנועת חמאס, התמרון הקרקעי יכלול גם את תפיסת "ציר פילדלפי" שמשמש כציר ההברחה העיקרי של אמצעי לחימה ממצרים לחמאס ברצועת עזה.

התמרון באזור רפיח יחל רק לאחר שצה"ל יסיים את ההשתלטות על אזור ח'אן יונס שהוא המעוז העיקרי של חמאס ברצועת עזה ושברשת המנהרות הענקית שלו מסתתרת ההנהגה הצבאית של חמאס בראשות יחיא סינוואר ושם מוחזקים גם החטופים הישראלים.

המצרים זועמים,גורם בכיר מצרי אמר ב-21 בינואר לעיתון הקטארי "אלערבי אלג'דיד" כי "ראש הממשלה נתניהו מהווה סכנה לאזור כולו והוא מוכן לפוצץ הכל מתוך הגנה על עתידו הפוליטי."

המצרים מתעלמים מחלקם בהתעצמות הצבאית הגדולה של ארגון חמאס בשנים האחרונות, ברור שכמויות הנשק האדירות יכלו להיכנס לרצועת עזה רק דרך מצרים, השלטון המצרי לא מנע זאת, הברחות הנשק  מחצי האי סיני לרצועת עזה נעשו דרך המנהרות מתחת ל"ציר פילדלפי" וגם על פני הקרקע דרך מעבר רפיח באמצעות שוחד ששולם לפקידים מצרים.

התיאום הביטחוני בין ישראל למצרים הוא בדרך כלל ברמה טובה, אולם ,לאחר הפיגוע שעשה החייל המצרי מוחמד צאלח שחדר לשטח ישראל והרג 3 חיילים ישראלים ביוני 2023 לפני שחוסל,יש מתיחות גם ביחסים הביטחוניים.

מצרים טוענת שהשתלטות של ישראל על "ציר פילדלפי" היא הפרה של הפרוטוקול הביטחוני בין שתי המדינות, אולם היא לא מותירה לישראל ברירה, היא איננה נלחמת בתופעת הברחת אמצעי הלחימה לחמאס ברצועת עזה מחצי האי סיני וגם דחתה את הצעת שר הביטחון יואב גלנט כי היא תקים מכשול קרקעי נגד המנהרות בצד המצרי של "ציר פילדלפי".

גורמים מצרים מזהירים כי ההתעקשות הישראלית להשתלט על ציר פילדלפי עלולה לאלץ את  המשטר המצרי לנקוט בתגובה בצעדים מכיוון שהוא נתון תחת לחץ של הרחוב המצרי.

גורמים מדיניים בישראל אומרים כי ההתנהלות המצרית היא כפויית טובה מכיוון שהנשיא המצרי א-סיסי קיבל סיוע צבאי רב מישראל, על פי בקשתו, כאשר נלחם בשלוחה של דאע"ש בצפון חצי האי סיני.

ראש הממשלה נתניהו הבהיר באופן פומבי כי לישראל אין שום כוונה להביא לגירוש של התושבים הפלסטינים מרצועת עזה לשטח מצרים, אך למרות זאת המצרים לא נרגעו, הם בעיקר מודאגים מההצהרות של שרים ישראלים בנושא ומכך שראש הממשלה לא משתיק אותם.

הממסד הצבאי המצרי מתנגד להשתלטות הצבאית של ישראל על "ציר פילדלפי", הוא איננו בטוח שצה"ל יצליח להביס את חמאס ומעוניין לשמור על יחסים טובים עם חמאס.

הסכמה מצרית לתוכנית של צה"ל תתפרש רע מאוד על ידי חמאס והוא עלול להפר את הסיכומים בין יחיא סינוואר לבין ראש המודיעין המצרי עבאס כאמל וחמאס תחזור לשתף פעולה עם שלוחת דאע"ש בצפון סיני לצורך פעילות טרור נגד המשטר המצרי.

גם ארה"ב מעורבת בסיפור הזה, ישראל מנסה להפעיל לחץ על הנשיא א-סיסי דרך ארה"ב, בכירים ישראלים מסבירים לממשל ביידן כי לא ניתן יהיה להרוס את התשתית הצבאית של חמאס ברצועת עזה ולמוטט את שלטונו מבלי לסגור את השיבר הראשי להכנסת הנשק לרצועה שהוא "ציר פילדלפי".

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי