יחיא סינוואר עדיין מסתתר ברצועת עזה

על פי ההערכות של המודיעין הישראלי, יחיא סינוואר עדיין מסתתר ברצועת עזה ולא נמלט למצרים. אחת הסיבות להצלחתו להימלט עד כה מהמצוד אחריו היא שהוא משתמש במערכת תקשורת מתוחכמת שהקים חמאס.

יותר ממאה ימים חלפו מאז התקפת הטרור הנפשעת של חמאס על ישובי עוטף עזה ב-7 באוקטובר וכוחות הביטחון של ישראל עדיין לא איתרו את יחיא סינוואר,האדריכל של ההתקפה,שנעלמו עקבותיו.

גורמי ביטחון בכירים בישראל מעריכים כי למרות ידיעות שונות שמתפרסמות באמצעי התקשורת, יחיא סינוואר עדיין מסתתר ברצועת עזה ולא נמלט למצרים דרך המנהרות.

סינוואר זחוח ומלא בביטחון עצמי, הוא מחזיק בקלף חשוב בידיו של החטופים הישראלים והוא רוצה לטפל בו אישית כדי לסחוט מישראל ויתורים מפליגים שישאירו את השלטון ברצועה בידי חמאס אחרי המלחמה ולהשיג עסקת חילופי שבויים היסטורית שבמסגרתה ישוחררו אלפי מחבלים העצורים בבתי הכלא בישראל.

ההערכה במערכת הביטחון היא שהוא משנה את מקום מחבואו מדי פעם באזור ח'אן יונס והוא נע מתחת לקרקע מאתר לאתר בתוך מבוך המנהרות הענקי שנבנה במשך שנים רבות שאורכו המשוער כ-160 ק"מ רק באזור ח'אן יונס.

צה"ל איתר לפני כמה ימים מנהרה באזור ח'אן יונס ובתוכה כלובי ברזל שבהם הוחזקו כנראה חלק מהחטופים הישראלים, ההערכה היא כי יחיא סיונוואר ומוחמד דף שהו בסמוך למנהרה הזו.

המודיעין הישראלי מתקשה לאתר את ההנהגה הצבאית של חמאס מכיוון שהיא משתמשת במערכת תקשורת מתוחכמת שבנו מהנדסי חמאס המבוססת על קשר קווי שקשה להאזין לה.

יחיא סינוואר משתמש גם בתוכנות מחשב מוצפנות לצורך התקשרות עם הנהגת חמאס בחו"ל וגם בשליחים שמעבירים הודעות כתובת ממנו.

על פי גורמים בחמאס, אסמעיל הניה שלח במהלך ההפוגה ההומניטארית שליח מחו"ל לרצועת עזה שנפגש עם יחיא סינוואר לתיאום עמדות.

על פי גורמים ביטחוניים בישראל ההנהגה המדינית של חמאס בחו"ל מקשיחה את עמדותיה בנושא עסקת חילופי שבויים עם ישראל, ברצועת עזה אומרים דווקא ההיפך כי יחיא סינוואר אינו מוכן להתגמש וכי הוא מתנה את שחרור החטופים הישראלים בהפסקת אש מוחלטת ונסיגת כוחות צה"ל מרצועת עזה ושחרור אלפי מחבלים שעצורים בכלא הישראלי.

יחיא סינוואר ומוחמד דף דחו  בימים האחרונים את הצעת ישראל לגירוש הצמרת הצבאית של חמאס מרצועת עזה לחו"ל כחלק מעסקה לשחרור החטופים וסיום המלחמה.

המבצע הצבאי הגדול שעושה בימים אלה אוגדה 98 של צה"ל ביחד עם כוחות מיוחדים באזור ח'אן יונס, המעוז העיקרי של חמאס ברצועת עזה, נועד להגביר את הלחץ הצבאי על ההנהגה הצבאית של חמאס שמסתתרת באזור ולאתר את החטופים הישראלים.

כוחות צה"ל מתקדמים בזהירות על הקרקע וגם בתוך המנהרות ויש להם גם הצלחות, הם מאתרים מנהרות חדשות ואמצעי לחימה רבים וגם הורגים מחבלים, אבל מדובר במערך מנהרות ארוך מאוד ומורכב שמלא במלכודות וכיבושו ייקח זמן רב.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי