ישראל מפרקת את צבא חמאס

צה"ל השיג הישגים טקטיים חשובים בפירוק הצבא הגדול שהקים חמאס ברצועת עזה אבל הוא עדיין לא הביא לקריסת שלטונו והחזרת החטופים. כדי להשיג את מטרות המלחמה, צה"ל חייב לטפל בהקדם גם בתשתית האזרחית שהקים חמאס ברצועה ולהרוס אותה.

החלטת בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג לא חייבה את ישראל להפסיק את הלחימה ברצועת עזה ולא להחזיר את תושבי צפון רצועת עזה לבתיהם וזו החלטה חשובה שמאפשרת לישראל להשלים את כיבוש רצועת עזה ואת פירוק התשתית הצבאית של חמאס.

כוחות צה"ל מתקדמים בהשתלטות על אזור ח'אן יונס שמכותר על ידי 4 חטיבות של צה"ל מכל עבריו, המלחמה מתנהלת על פני הקרקע ומתחתיה בתוך המנהרות, במטרה להגיע אל ההנהגה הצבאית של חמאס בראשות יחיא סינוואר ומוחמד דף ואל החטופים הישראלים.

צה"ל פירק את רוב הגדודים של צבא חמאס ברצועת עזה, באזור ח'אן יונס הוא נלחם בגדוג האחרון של חמאס באזור ואחר כך הוא אמור להמשיך דרומה ולהשמיד את ארבעת הגדודים של חטיבת רפיח, בכך  ישלים צה"ל את פירוק כל  יחידות הצבא הגדול שהקים חמאס ברצועת עזה.

אולם, המסגרות הצבאיות של חמאס יפורקו ולא יוכלו להילחם נגד צה"ל כמסגרות צבא גדולות ומאורגנות, אך הן יהפכו לחוליות קטנות ומפוזרות שינהלו מלחמת גרילה נגד כוחות צה"ל כפי שקורה עכשיו בצפון הרצועה.

במקביל ללחימה על פני הקרקע , צה"ל ממשיך כל העת בהריסת התשתיות הצבאיות של חמאס: מנהרות, פירים, מצבורי תחמושת,תעלות לחימה ועוד.

על פי הערכת מערכת הביטחון הישראלית, לחמאס נותרו מאות רקטות בלבד שאותן הוא מתכוון לשגר בטפטופים לעבר ישראל, חמאס מנהל "כלכלת חימושים" כדי להראות שכוחה נשמר.

מתחילת המלחמה ועד עתה שיגר חמאס כ-9000 רקטות לעבר ישראל, במהלך הלחימה צה"ל השמיד עוד כמה אלפי רקטות וסדנאות לייצורן.

צה"ל ממשיך כל העת במאמצים לאתר רקטות ומשגרים ברצועת עזה, הירידה המשמעותית במספר הרקטות המשוגרות לעבר ישראל היא עוד אינדיקציה  לכך כי חמאס בדרך לקריסה צבאית.

אולם, במערכת הביטחון מזהירים כי אם צה"ל לא  יסגור בקרוב את ברז הברחות אמצעי הלחימה דרך "ציר פילדלפי", חמאס יחדש את ההתחמשות שלו, זוהי נקודה חשובה שהדרג המדיני חייב לטפל בה בהקדם האפשרי כדי שלא ישחקו הישגי המלחמה עד כה.

פירוק התשתית האזרחית של חמאס

 

 

יישום החלטת הקבינט למוטט את שלטון חמאס ברצועה מחייב גם את הטיפול בתשתיות האזרחיות של חמאס ברצועה כדי להכין אותה לשלטון החדש שיבוא במקומו.

השירותים האזרחים ברצועה התמוטטו  ותושבי הרצועה הפכו תלויים יותר בשלטון חמאס שמצליח להשתלט באמצעות נשק על הסיוע האזרחי שנכנס לרצועה ועל חלוקתו.

הוא גם שולט במחסות ההומניטריים, דבר חשוב מאוד בתקופת החורף, ויש לו גם שליטה מלאה באונר"א ובעיריות ברצועה, השלטון המוניציפאלי עדיין בידיו.

מיטוט השלטון האזרחי של חמאס חייב להיות בעדיפות גבוהה של הדרג המדיני והביטחוני, חמאס החל לשקם תשתיות של שלטונו בצפון הרצועה ומפעיל ועדות חירום לטיפול באוכלוסיה.

לצה"ל יש הישגים טקטיים חשובים בלחימה, אבל מיטוט שלטון חמאס עדיין רחוק וגם שחרור החטופים הישראלים איננו נראה באופק, אבל צה"ל מוכיח לחימה טובה מאוד ואת היכולת שלו להגיע להישגים רק אם יקבל את הזמן הדרוש לכך.

הזמן הוא גורם חשוב מאוד להשגת יעדי הלחימה, כדי להשיג אותם צה"ל צריך זמן רב כדי לפרק את התשתיות הצבאיות של חמאס במיוחד בנושא המנהרות כדי שיהיה אפשר להשיג את פירוז הרצועה מנשק.

המנהרות משמשות ללחימה, כמקום מסתור למחבלים,ויש בהן סדנאות לייצור רקטות ומחסני תחמושת גדולים, צה"ל חייב לגבש תוכנית עבודה מלאה  ומקפת עם לוחות זמנים להריסת כל המנהרות ברצועה.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי