לחץ מצרי וקטארי על חמאס לביצוע העסקה לשחרור החטופים הישראלים

מצרים וקטאר מפעילות לחץ על הנהגת חמאס להסכים למתווה עסקת החטופים שגובש בפריז כדי להביא להפוגה הומניטארית במלחמה ברצועת עזה. חמאס מתקשה להתמודד עם העובדה שאין במתווה שום הסכמה ישראלית להפסקת המלחמה ונסיגה מהרצועה.

ממשל ביידן פועל, בסיוען של מצרים וקטאר, לביצוע עסקת חילופי שבויים הומניטארית נוספת, בין ישראל לחמאס שתביא לשחרור כמה עשרות חטופים ישראלים, הממשל גייס את עזרת מצרים וקטאר כדי להפעיל לחץ על חמאס להסכים לעסקה.

הנשיא ביידן מנסה להפחית את המתיחות במזרח התיכון במהלך שנת הבחירות לנשיאות בארה"ב, העסקה החדשה אמורה לתת שקט לכל הצדדים המעורבים בלחימה של 45 ימים.

הדרג המדיני בישראל נותר כמעט ללא אופציות בהשגת מטרת שחרור החטופים, צה"ל והשב"כ לא מצליחים להשיג פריצת דרך באיתור המקומות שבהם מוחזקים החטופים ולא נותרה לישראל ברירה אלא ללכת לעסקה הומניטארית חדשה עם חמאס.

ארה"ב פנתה למצרים, קטאר וטורקיה כדי שישכנעו את חמאס כי זמנו קצוב וכי לקהילה הבינלאומית אין זמן רב להתעסק בענייני רצועת עזה, בקרוב הסבלנות של העולם תפקע והנושא של עזה יירד מראש סדר היום הבינלאומי.

לכן, חמאס צריך לנצל את ההזדמנות ולהסכים למצווה העסקה שגובשה בפריז, נציגי מצרים וקטאר התבקשו על ידי הממשל להסביר לחמאס כי ההרס, הסבל והמוות ברצועת עזה הגיעו לרמה כזו שהציבור העזתי אינו יכול עוד לסבול והוא זקוק בדחיפות להפוגה ארוכה מהמלחמה, הסכמה למתווה העסקה גם תביא להגדלה משמעותית בכמויות הסיוע ההומניטארי שנכנס לרצועת עזה.

כמו כן, העסקה החדשה תביא לשחרור אלפי אסירים ביטחוניים מהכלא הישראלי ותחזק את מעמד חמאס ברחוב הפלסטיני.

במסגרת מאמצי השכנוע של חמאס להסכים למתווה העסקה, נאמר לחמאס כי איראן וחזבאללה אינן מעוניינות בעימות צבאי נרחב עם ישראל ובסופו של דבר רצועת עזה תישאר לבדה.

חמאס מתלבט בשאלה האם להסכים למתווה העסקה הזו מכיוון שאין בה אפילו סעיף אחד שבו מתחייבת ישראל להפסיק את המלחמה או להסיר את המצור מעל הרצועה.

ארה"ב  תומכת בעמדה הישראלית כי המלחמה חייבת להימשך עד למיטוט שלטון חמאס.

צה"ל לא מוכן להסיג את כוחותיו מרצועת עזה או מהערים הראשיות ברצועה, וגם אינו מוכן לאפשר לתושבי צפון הרצועה לשוב לבתיהם, בימים אלה עוסק צה"ל בבניית אזור החיץ בצפון הרצועה.

ישראל רואה את עצמה במלחמה פתוחה עם חמאס ברצועת עד למיטוט שלטונו, חמאס החל להפנים זאת והוא מנסה להביא להפסקת הלחימה על ידי כך שהוא מנפנף בקלף החטופים.

חמאס איבד את מרבית יכולתו הצבאית לשגר רקטות לעבר ישראל, רוב הגדודים שלו פורקו והקלף החזק שנותר בידיו הוא קלף החטופים הישראלים.

הלחץ הפנימי ברצועת עזה גובר, התושבים רוצים לראות כבר סוף למלחמה ותחילת עבודות לשיקום הרצועה מההרס הרב.

הנהגת חמאס מתייעצת עם הנהגת הג'יהאד האסלאמי ונראה ששני הארגונים מחזיקים בעמדה אחת כי אין טעם לעסקה עם ישראל ללא הפסקת המלחמה, נסיגה מלאה של כוחות צה"ל מהרצועה והתחלת עבודות השיקום בה.

 הנהגת חמאס תצטרך להחליט בקרוב מאוד על מהלכיה, ישראל הסכימה למתווה העסקה ועכשיו נותר לסכם את הפרטים האחרונים.

תמונת המצב תתבהר בקרוב.

הערה:פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי