ממשל ביידן מכין תוכנית להקמת מדינה פלסטינית

משרד החוץ האמריקני מכין עבודת מטה שתבחן אפשרות הכרה אמריקנית במדינה פלסטינית והמלצות להקמתה כמדינה מפורזת מנשק. הנשיא ביידן מנסה לנצל את המלחמה ברצועת לקידום פתרון שתי המדינות, המתווה שלו כולל גם נורמליזציה בין ישראל לסעודיה בתמורה להסכמה ישראלית להקמת מדינה פלסטינית.

גורמים מדיניים בכירים בירושלים מודאגים מהתבשיל החדש שממשל בידן מנסה להכין לישראל בעוד המלחמה ברצועת עזה נמשכת.

ממשל ביידן שוב מנסה לקדם את רעיון הקמת המדינה הפלסטינית העצמאית ומנסה להשתמש במלחמה ברצועת עזה כמנוף חדש לקדם את הרעיון הזה.

גורמים אמריקנים אומרים כי משרד החוץ האמריקני בוחן הכרה במדינה פלסטינית כחלק מיוזמה מדינית ליום שאחרי המלחמה ברצועת עזה.

דובר משרד החוץ האמריקני, מתיו מילר, אמר ב-31 בינואר כי "ארה"ב "רודפת" באופן פעיל אחר הקמת מדינה פלסטינית עצמאית, עם ערבויות ביטחוניות אמיתיות עבור ישראל, משום שאנו מאמינים כי זו הדרך המיטבית להביא שלום וביטחון לישראל, לפלסטינים ולאיזור", הוא הוסיף כי "אנו בודקים מגוון רחב של אפשרויות ודנים בהן עם שותפינו באזור".

האמריקנים סבורים כי בגלל המלחמה ברצועת עזה, ישנם גורמים אזוריים, וגם בתוך ישראל עצמה, שהינם פתוחים יותר לרעיון הקמת מדינה פלסטינית מפורזת.

שר החוץ בלינקן הורה למשרדו להכין עבודת מטה לאפשרות של הכרה אמריקנית או בינלאומית במדינה פלסטינית והמלצות בנוגע לדרך שבה תיראה מדינה פלסטינית עצמאית.

הנשיא ביידן הולך בדרכו של הנשיא אובאמה שגם בתקופת כהונתו הוכן מסמך דומה, בעת שהרש"פ פעלה לקבל הכרה במדינה פלסטינית מצד מוסדות האו"ם, אבל שום דבר לא יצא אז מהמסמך האמריקני.

לרש"פ יש מאז שנת 2012, מעמד של "מדינה לא חברה" באו"ם אולם היא נכשלה בכל מאמציה להתקבל כחברה מלאה בארגון הזה.

הממשל האמריקני שוב מבצע בדיקה של הרעיון  כנראה מתוך הנחה שהמלחמה ברצועת עזה תביא לשינוי השלטון בישראל וראש הממשלה נתניהו יירד מהבמה הפוליטית וראש הממשלה הבא בישראל יהיה מוכן להסכים לרעיון הקמת מדינה פלסטינית מפורזת ולנהל על כך משא ומתן.

ייתכן שהנשיא ביידן עושה זאת גם בגלל שנת הבחירות לנשיאות כדי לצמצם את הביקורת עליו במפלגה הדמוקרטית.

בממשל יש גורמים שממליצים לשנות את הגישה האמריקנית המסורתית כי הקמת מדינה פלסטינית עצמאית חייבת להיות בהסכמה אחרי משא ומתן בין שני הצדדים ולהקדים את ההסכמה לכך לפני חידוש המשא ומתן, כלומר, בעצם לקבוע מראש את תוצאות המשא ומתן.

ישנם כמה תרחישים לכך: ארה"ב עלולה לפרסם הודעה חד צדדית כי היא מכירה במדינה פלסטינית או להימנע מהטלת וטו על החלטה במועצת הביטחון לקבל את "פלסטין" כחברה מלאה באו"ם וגם לעודד מדינות אחרות להכיר במדינה פלסטינית.

נראה שהממשל רוצה לספק אופק מדיני לפלסטינים והוא מכין תוכנית מדינית שאותה הוא רוצה להשיק אחרי המלחמה ברצועת עזה והרגעת המתיחות בצפון בין ישראל לחזבאללה, תוכנית שבמרכזה נורמלזיציה מלאה בין ישראל לסעודיה בתמורה להסכמה ישראלית להקמת מדינה פלסטינית עצמאית.

הסעודים העלו, בעקבות המלחמה ברצועת עזה, את המחיר להסכם נורמליזציה עם ישראל והם דורשים בתמורה גם התחייבות ישראלית להקמת מדינה פלסטינית עצמאית.

העיקרון של התוכנית יהיה הכרה בריבונות פלסטינית תמורת שלום וכמובן נסיגה ישראלית לקוי 67.

הסכמה ישראלית למתווה החדש של ממשל ביידן תהיה פרס לטרור וכישלון מוחלט של האסטרטגיה הישראלית.

מדינה פלסטינית עצמאית היא סכנה גדולה לביטחון ישראל ועתידה, היא תהיה מדינה קיצונית שבה ישלוט חמאס , היא תהיה בת חסות של איראן ותערער באופן קבוע את היציבות האזורית.

מדובר בעוד שלב בתוכנית השלבים של אש"פ להשמדת ישראל.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי