ממשל ביידן פועל להפסקת המלחמה למרות שלא הושגו מטרותיה

הממשל האמריקני מאיץ בישראל לצמצם את הלחימה ברצועת עזה לקראת הפסקתה בקרוב. הנשיא ביידן פועל להשגת הסדר מדיני בין ישראל לחזבאללה כדי להימנע מפרוץ מלחמה אזורית.

ממשל ביידן פועל בימים האחרונים מול ישראל כדי לצמצם באופן ניכר את הפעילות הצבאית של צה"ל ברצועת עזה ולהשגת פיתרון דיפלומטי  להסלמה בדרום לבנון.

על פי גורמים אמריקנים, הנשיא ביידן חושש מפרוץ מלחמה אזורית במזרח התיכון במהלך שנת הבחירות לנשיאות, הוא מעוניין להרתיע את איראן אך לא להסתבך עמה במלחמה.

הממשל הגיע גם למסקנה שצה"ל אינו יכול להשיג את מטרות המלחמה ברצועת עזה שקבעה ממשלת ישראל.

שר ההגנה האמריקני אוסטין שוחח ב-1 בפברואר עם שר הביטחון יואב גלנט כדי לדון במעבר של ישראל למבצעים בעצימות נמוכה ברצועת עזה.

הוא הדגיש את הצורך בפתרון דיפלומטי לאורך גבול ישראל-לבנון ויציבות במצב הביטחוני ביהודה ושומרון.

עמוס הוכשטיין, השליח המיוחד של הנשיא ביידן לסוגיית לבנון יגיע השבוע לביקור בזק בישראל כדי לנסות לקדם פתרון דיפלומטי לנוכחות של כוח רדוואן של חזבאללה לאורך הגבול עם ישראל תוך הפרה של החלטה 1701 של האו"ם.

הממשל פועל להפחית את רמת האלימות ברצועת עזה ובדרום לבנון ואת עצימות הלחימה.

למרות שמטרות המלחמה של ממשלת ישראל ברצועת עזה לא הושגו עדיין, הנשיא ביידן נחוש לקדם את התוכנית המדינית שלו בהתאם לעקרונות הבאים:

סיום המלחמה ברצועת עזה, מציאת פיתרון דיפלומטי להסלמה של חזבאללה בדרום לבנון, הרתעת איראן והתקדמות להסכם נורמליזציה בין ישראל לסעודיה שאחד ממרכיביו החשובים הינו הסכמה ישראלית להקמת מדינה פלסטינית עצמאית.

שר החוץ האמריקני טוני בלינקן יגיע השבוע לישראל כדי לקדם את עסקת החטופים ואת המתווה המדיני החדש של הנשיא ביידן בהתאם ללוח הזמנים של הבחירות בארה"ב.

הנשיא ביידן זקוק להישגים מדיניים במזרח התיכון כדי שישרתו את קמפיין הבחירות שלו בעוד הנשיא לשעבר דונלד טראמפ צובר עליה בסקרי דעת הקהל.

גורמים במערכת הפוליטית בישראל טוענים כי ממשל ביידן שואף לקדם את התוכנית האמריקנית כל עוד השר בני גנץ בממשלה.

לדבריהם, זו גם הסיבה שיו"ר האופוזיציה יאיר לפיד הציע בשבוע שעבר את מועמדותו כחבר בממשלה לעתיד, לא רק לטובת הצלחת עסקת החטופים אלא לטובת המתווה האמריקני החדש של נורמליזציה עם סעודיה והקמת מדינה פלשתינית עצמאית ביהודה ושומרון ורצועת עזה.

יחיא סינוואר מעודד מאוד מהמגמה החדשה של ממשל ביידן, הפסקת הלחימה ברצועת עזה והתקדמות במתווה מדיני שיוביל להקמת מדינה פלסטינית ייחשבו להישג ישיר שלו.

הפסקת המלחמה ברצועת עזה בתקופה הקרובה ועצירת התנופה של מתקפת צה"ל תשאיר את חמאס בשלטון, הוא יתחמש מחדש וינסה לשפר את תדמיתו לאחר האסון הגדול שהביא על הרצועה בגלל הטבח שעשה בישובי עוטף עזה ב-7 באוקטובר.

הערה:פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי