יחיא סינוואר יעשה רק עסקה שהיא לטובת חמאס

חמאס עדיין לא השיב סופית על המתווה לשחרור החטופים שסוכם בפריז וממשיך לנהל לוחמה פסיכולוגית נגד ישראל. יחיא סינוואר מקשיח עמדות ועלול להציב דרישות נוספות מעבר למתווה שסוכם.

חמאס איננו ממהר לתת תשובה לישראל באמצעות המתווכים על המתווה לשחרור החטופים שסוכם בפריז, למרות שישראל העבירה את תשובתה החיובית.

דובר משרד החוץ הקטארי מאג'ד אל אנצארי הודיע אמש כי קטאר קיבלה "אישור חיובי ראשוני" מחמאס על המתווה לשחרור חטופים אבח אוסאמה חמדאן, נציג חמאס בלבנון הודיע כי טרם הושגה הסכמה על עסקת החטופים.

גורם בכיר בישראל אומר כי "הסיכוי לעסקה לא עולה על 50 אחוזים", יחיא סינוואר עדיין לומד את העסקה המוצעת ועלול להציג דרישות נוספות מעבר למתווה שסוכם.

חמאס טוען כי התשובה על העסקה תהייה תשובה מאוחדת של כל הפלגים הפלסטינים ולא רק תשובה שלו, כזכור גם ארגון הג'יהאד האסלאמי מחזיק בידו חטופים ישראלים.

נראה שיחיא סינוואר והצמרת הצבאית של חמאס מסתתרים במקום שקשה מאוד למודיעין הישראלי לאתר, וגם החטופים הישראלים מוחזקים בסמוך אליהם, לכן הוא מרשה לעצמו להמשיך בלוחמה הפסיכולוגית ולמרוט את עצביה של ישראל.

הלחץ שמשדרים כמה מאמצעי התקשורת הישראלית על הדרג המדיני ללכת לעסקה בכל מחיר מעודד את יחיא סינוואר להקשיח את עמדותיו ולנסות לסחוט את ישראל לויתורים נוספים.

למרבה הצער, נראה שהדרג המדיני והביטחוני לא הפיקו את הלקחים הדרושים מ"עסקת שליט" שהייתה תקדים מסוכן מאוד לישראל שבה שוחרר יחיא סינוואר מהכלא הישראלי ביחד עם יותר מאלף מחבלים.

המלצות ועדת שמגר ששקדה, אחרי "עסקת שליט", על המדוכה וגיבשה, על פי בקשת הדרג המדיני, המלצות לדרך שבה על הדרג המדיני לעשות עסקות חילופי שבויים , נזרקו לפח האשפה, ונראה כי ישראל הולכת בנתיב של עסקת חילופי שבויים שמסוכנת עשרת מונים מ"עסקת שליט".

שר החוץ האמריקני טוני בלינקן יגיע בסוף השבוע לישראל כדי לקדם את עסקת חילופי השבויים עם חמאס, האמריקנים השקיעו מאמץ רב בגיבוש המתווה לעסקה והם חוששים שהיא תקלע למבוי סתום, הנשיא ביידן רוצה הישגים מיידים בגלל קמפיין הבחירות לנשיאות.

להערכת גורמים בממשל, ישראל תתקשה לחדש את הלחימה לאחר הפסקת אש של 45 ימים , לכן הם דוחפים למימוש המתווה שסוכם בפריז.

בעצם הממשל דוחף לסיום המלחמה לפני שישראל השיגה את מטרותיה.

הממשל גייס לעזרתו את מצרים ואת קטאר כדי להפעיל לחץ על ארגון חמאס להסכים למתווה העסקה.

העיתון הלבנוני "אלאח'באר" דיווח ב-1 בפברואר כי בהתייעצויות בין חמאס לפלגים הפלסטינים סוכם לא לקבל שום עסקה עם ישראל ללא הפסקה אמיתית של המלחמה ,הפסקת אש מלאה ושיקום הרצועה, כולל ערבויות לכך.

יחיא סינוואר מנהל משא ומתן מעמדת כוח לאחר שישראל לא הצליחה לחסל אותו במשך ארבעה חודשים בעוד ההנהגה הישראלית מגלה חולשה והיסוס.

הנשיא ביידן רוצה להביא לסיום המלחמה ברצועת עזה ולהביא להפסקת אש ארוכה והוא  מעריך שהוא יוכל להשיג מטרה זו רק באמצעות עסקה בין ישראל לחמאס על שחרור החטופים.

יחיא סינוואר לא יסכים לשום עסקה שאיננה משרתת את האינטרסים שלו, אם הוא יקבל את המתווה הנוכחי סימן שהעסקה רעה לישראל.

המתווה הנוכחי שמוגדר כ"הומניטארי" איננו פותר את בעיית שחרור כל החטופים, לאחר שה-35 חטופים ישוחררו עדיין יוותרו בידי סינוואר כמאה חטופים ישראלים.

המטרה שלו היא להחזיק בהם עד שישראל תתחייב להפסיק את המלחמה, לסגת באופן מלא מרצועת עזה ולתת ערבויות להמשך שלטון חמאס ברצועה, הוא רוצה להביס את ישראל ולהשפילה ולצאת כמנצח מהבונקר שבו הוא מסתתר.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי