כיצד מתחמק יחיא סינוואר מיד צה"ל והשב"כ?

צה"ל והשב"כ מתקשים לאתר את מיקומם של יחיא סינוואר ומוחמד דף אשר נוקטים בצעדי ביטחון קפדניים ומשתמשים במערכת תקשורת חשאית שהקימה הזרוע הצבאית של חמאס. צה"ל והשב"כ יודעים על קיום המערכת, הם הצליחו לפגוע בחלק ממנה במהלך המלחמה אך היא שוקמה על ידי חמאס, התחברות אליה היא אתגר מודיעיני ומבצעי חשוב.

אחת השאלות החשובות במלחמה היא כיצד מצליחה ההנהגה הצבאית של חמאס בראשות יחיא סינוואר ומוחמד דף להתחמק מידי צה"ל והשב"כ אשר לא מצליחים מאז ה-7 באוקטובר לאתר את מקום מחבואם ולחסל אותם.

כיצד הם מצליחים ממקום מסתורם לנהל את המלחמה נגד ישראל בתוך הרצועה וגם לתאם מהלכים עם הנהגת חמאס בחו"ל?

שהרי המלחמה מחייבת אותם לקשר רציף עם מפקדי החטיבות בשטח וההנהגה בחו"ל כדי לתאם את צעדיהם הצבאיים והמדיניים, ההנהגה הצבאית של חמאס ברצועה היא שמחליטה על מהלכי המלחמה ובדרך כלל ההנהגה המדינית בחו"ל מיישרת עמה קו.

מערכת תקשורת סודית שהוברחה מחו"ל

העיתון "א-שרק אלאווסט" דיווח ב-22 בינואר כי לשם כך הקימה ההנהגה הצבאית של חמאס מערכת תקשורת סודית המבוססת על קשר קווי שמוטמנת בתוך האדמה כדי להתקשר לפעילים בשטח וגם להנהגת חמאס בחו"ל.

על פי הדיווח, יחיא סינוואר משתמש גם בשליחים  ובהעברת מסרים בכתב להנהגת חמאס בחו"ל.

בתחילת המלחמה הסתמכו יחיא סינוואר ומוחמד דף על קשר קווי מיוחד, מערכת הקשר נבנתה על ידי מהנדסי הזרוע הצבאית של חמאס כבר בשנת 2009  בהוראת מוחמד דף, המפקד העליון של הזרוע הצבאית, והיא פותחה במהלך השנים.

לאחר שיחיא סינוואר השתחרר מהכלא הישראלי בעסקת שליט ב-2011 ונבחר למנהיג חמאס ברצועה הוא נתן עדיפות מיוחדת לפיתוח  המערכת הזו.

מדובר בטכנולוגיה מיוחדת שהוברחה מחו"ל לרצועת עזה דרך המנהרות תחת "ציר פילדלפי" בגבול רצועת עזה עם מצרים.

מהנדסי הזרוע הצבאית של חמאס הקימו מרכזיות מיוחדות מתחת לאדמה שמחוברות לטלפונים בנקודות מסוימות מתחת לפני הקרקע, הנקודות האלה נבדקות מדי חודש על ידי מהנדסי חמאס לצורך תחזוקה וכדי לוודא שהמודיעין הישראלי לא ההתחבר אליהן.

לכל בכיר בזרוע הצבאית או הזרוע המדינית יש נקודת תקשורת מיוחדת עם מספר מיוחד עבורו לצרכי חירום.

כישלון המודיעין הישראלי

 

לדברי גורמים בחמאס, המודיעין הישראלי יודע על קיומה של המערכת הזו והוא ניסה כמה פעמים לחדור אליה ולהאזין לה.

לדבריהם, בחודש מאי 2018 ערך צה"ל מבצע סודי ומילכד מרכזיה של המערכת הזו באזור א-זוואידה במרכז הרצועה, בפיצוץ נהרגו כמה מהנדסים של הזרוע הצבאית של חמאס שבאו לבדוק את המרכזיה.

בנובמבר 2018 חדר לאזור ח'אן יונס כוח מיוחד של סיירת מטכ"ל שניסה לחדור למערכת התקשורת המיוחדת, הכוח נחשף במקרה על ידי פעילי הזרוע הצבאית של חמאס וחולץ על ידי צה"ל לאחר קרב קשה באמצעות מסוקים.

במהלך ההתקלות נהרג מפקד הכוח סגן אלוף מחמוד ח'יר א-דין שקיבל לאחר מותו את צל"ש הרמטכ"ל.

במהלך המלחמה הנוכחית הצליח צה"ל לפגוע בכמה מרכזיות של המערכת הסודית של חמאס על פני הקרקע וגם בתוך המנהרות ברצועת עזה.

לדברי גורמים בחמאס, הנהגת חמאס ממשיכה להשתמש גם כעת במערכת התקשורת הזו והיא מעריכה שהמודיעין הישראלי לא הצליח להתחבר אליה.

יחיא סינוואר ניצל את ההפוגה ההומניטרית שהושגה בעקבות עסקאות שחרור החטופים והורה למהנדסים של חמאס לשקם את החלקים של המערכת שצה"ל הרס.

יחיא סינוואר משתמש גם בתוכנות מוצפנות באינטרנט כדי לתקשר עם ההנהגה המדינית בחו"ל וגם לתיאום הפעולות עם ארגון הג'יהאד האסלאמי שהינו מנוי במערכת.

האתגר המודיעיני והמבצעי של צה"ל והשב"כ הוא להצליח להתחבר תוך כדי המלחמה למערכת הזו, פעולה כזו תסייע לחיסולה של כל ההנהגה הצבאית של חמאס ושחרור החטופים.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי