החולשה של המודיעין הישראלי

גורם מדיני בכיר מותח ביקורת על אמ"ן והשב"כ על כך שמאז פרוץ המלחמה לא הצליחו לאתר את מקום המסתור של ההנהגה הצבאית של חמאס והחטופים הישראלים. גורמים ביטחוניים טוענים כי חמאס נוקט בצעדים חסרי תקדים למנוע השגת מידע רגיש על ידי ישראל.

צה"ל פועל בעוצמה רבה באזור ח'אן יונס על הקרקע ובמנהרות עם הכוחות המיוחדים הכי טובים שיש לו בניסיון לאתר את מקום ההנהגה הצבאית שחמאס בראשות יחיא סינוואר ואת מקום הימצאם של החטופים הישראלים שעל פי ההערכות הם מוחזקים בסמוך להנהגה הצבאית של חמאס כדי לשמש להם כמגן אנושי, אולם ללא תוצאות.

גורמים ביטחוניים טוענים כי כוחות צה"ל הגיעו כבר לשלוש מנהרות שבהן שהה יחיא סינוואר, אולם למרות שצה"ל עצר כמה מאות מחבלים שהסתתרו במנהרות ח'אן יונס חקירתם לא הניבה מידע מדוייק על מקום המחבוא של יחיא סינוואר, נראה שהוא מצליח תמיד להימלט לפני שצה"ל מאתר את מיקומו.

עם זאת, למרות הפעולות הצבאיות המצויינות של צה"ל באזור ח'אן יונס יש מי שטוען כי המודיעין הישראלי לא התאושש מהכישלון שהוביל לאירועי ה-6 באוקטובר.

גורם מדיני בכיר מותח ביקורת על אמ"ן ועל השב"כ ומביע פליאה רבה כיצד לאחר ארבעה חודשים מאז תחילת המלחמה ברצועת עזה,אמ"ן והשב"כ לא הביאו שום מידע מדוייק על מקום המסתור של יחיא סינוואר ומוחמד דף ומקום החזקת החטופים הישראלים.

הוא טוען כי בגלל מחסור במודיעין איכותי ישראל לא הצליחה לחסל את הצמרת הצבאית של חמאס ולהגיע למקום החזקת החטופים.

גורמים ברצועת עזה טוענים כי לאחר שהתחילה פעולת צה"ל בח'אן יונס יחיא סינוואר ומוחמד דף עברו בכלל לאזור רפיח,באמצעות מערך המנהרות הענק ועמם חלק מהחטופים הישראלים, אין לטענה הזו שום אימות וייתכן שמדובר במידע שמפיץ יחיא סינוואר כדי להטעות את המודיעין הישראלי.

גורמים ביטחוניים מנסים לספק הסברים לאי הצלחת אמ"ן והשב"כ להגיע אל יחיא סינוואר והחטופים בישראלים.

א.יחיא סינוואר ומוחמד דף תכננו במשך זמן רב את ההתקפה על ישראל ב-7 באוקטובר, הם הכינו מקומות מסתור שידועים רק לקומץ קטן בהנהגה הצבאית, מתחת לרדאר של המודיעין הישראלי, ולכן קשה להגיע אליהם, כך היה גם במקרה של גלעד שליט שנחטף לרצועת עזה, הוא הוחזק בשבי במשך 5 שנים והמודיעין הישראלי לא הצליח לאתר את המקום שבו הוחזק.

הזרוע הצבאית של חמאס הקימה יחידה מיוחדת ששומרת על חטופים ישראלים הנקראת "יחידת הצל".

ב. המידור של ההנהגה הצבאית של חמאס הוא ברמה גבוהה מאוד, היא משתמשת במערכת תקשורת קווית מיוחדת שנבנתה על ידי מהנדסי הזרוע הצבאית לקשר בתוך המנהרות.

הקשר עם ההנהגה המדינית בחו"ל נעשה באמצעות שליחים ואנשי קשר שהוכנו במיוחד לשם כך מראש לפני המלחמה.

יחיא סינוואר ומוחמד דף יודעים שהחטופים הישראלים הם הקלף החזק והסיכוי היחיד שלהם לצאת בחיים מהמצוד הענק המתנהל אחריהם ולכן הם נזהרים מאוד בתנועותיהם ובתקשורת עם ההנהגה בחו"ל מחשש מהמודיעין הישראלי.

למוחמד דף יש ניסיון רב של עשרות שנים בהתחמקות מהמודיעין הישראלי שניסה חמש פעמים לחסל אותו.

ג.אמ"ן נכשל בניסיונות להתחבר למערכת התקשורת הקווית המיוחדת של חמאס ויחיא סינוואר ומוחמד דף נמנעים מלהשתמש בטלפונים סלולאריים.

השב"כ לא הצליח לגייס מקורות אנושיים (יומינט) שיש להם נגישות לצמרת הצבאית של חמאס.

המחסור ביומינט איכותי הוא גם אחת הסיבות שהביאו למחדל של ה-7 באוקטובר.

אין ספק שמערכת המודיעין הישראלית ממוקדת כעת בניסיון לאתר את מיקום ההנהגה הצבאית של חמאס ואת מקום החזקת החטופים הישראלים, יש מאמץ גדול בנושא אבל העובדות מדברות בעד עצמן, עד כה אין פריצת דרך.

הכישלון של מערכת המודיעין הישראלי יהיה אחד הנושאים המרכזים של ועדת החקירה הממלכתית שאמורה לקום אחרי המלחמה.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי