הכרעת חמאס עדיין רחוקה

חמאס מעכב את תשובתו על המתווה לשחרור החטופים ומנהל מלחמת עצבים מול ישראל. לצה"ל יש הישגים חשובים בשדה המערכה אך הוא עדיין רחוק מהכרעה צבאית של חמאס.

חמאס עדיין לא העביר את תשובתו הרשמית על המתווה שסוכם בפריז לשחרור החטופים, הוא מנהל מלחמת עצבים עם ישראל ומכין אותה נפשית לדרישות נוספות מעבר למתווה שהושג.

גורמים בחמאס אומרים כי ארגונם ידרוש ערבויות ממשיות לסיום המלחמה כתנאי לעסקה.

גורמים ביטחוניים בישראל מעריכים כי חמאס ממתין לתוצאות ביקורו של שר החוץ האמריקני טוני בלינקן בישראל, בלינקן נשלח על ידי הנשיא ביידן להפעיל לחץ כבד על ישראל להגיש ויתורים נוספים לחמאס כדי לקדם את העסקה.

הסבר נוסף שמספקים במערכת הביטחון לעיכוב במתן התשובה של חמאס הוא חילוקי הדעות בין יחיא סינוואר לאסמעיל הניה, הנהגת חמאס בחו"ל מפגינה עמדה נוקשה יותר בקשר למתווה פריז.

בהחלט ייתכן שכל ההסברים האלה נכונים.

יחיא סינוואר רחוק מלהיכנע

אחרי ארבעה חודשים מתחילת המלחמה, צה"ל דילל את כוחותיו בצפון רצועת עזה וחמאס מיד החל לנסות ולשקם את כוחותיו ואת היכולת השלטונית שלו.

חמאס חידש את הפעילות של משרדי הממשלה בצפון הרצועה, פרס בשטח את המשטרה האזרחית ודאג לשלם לשוטרים משכורת חודשית חלקית בסך 200 דולר.

הזרוע הצבאית של חמאס ממנה מפקדי גדודים ופלוגות כדי לארגן מסגרות צבאיות לקראת חידוש הלחימה.

בגזרת ח'אן יונס צה"ל משלים את ההשתלטות על האזור על פני הקרקע וכוחות מיוחדים שלו פועלים מתחת לקרקע במבוך המנהרות הענק, לצה"ל יש הישגים חשובים באזור ח'אן יונס אף הוא מתקשה ללכוד את ההנהגה הצבאית של חמאס ולאתר את מקומות החזקת החטופים הישראלים.

צה"ל כבר נערך לפעולה גם באזור רפיח למרות ההתנגדות של מצרים, לא ניתן יהיה לחסל את התשתית הצבאית של חמאס מבלי לפעול באזור הזה וב"ציר פילדלפי" כדי לסגור את ברז הברחות הנשק.

צה"ל יצטרך למצוא את הדרך לפנות מאזור רפיח כ-1.4 מיליון פלסטינים ולהגיע להבנות עם מצרים על הפעולה באזור רפיח.

גורמים בכירים בצה"ל טוענים כי באזור ח'אן יונס התגלו סימנים כי הנהגת חמאס נמצאת במנוסה, אולם הכרעת חמאס עדיין רחוקה, היא מצריכה הרבה סבלנות וגם זמן, זה יקח לפחות עוד חצי שנה מהיום,מדובר בתשתיות צבאיות אדירות שנבנו במשך שנים, רק באזור ח'אן יונס מדובר על מערך מנהרות באורך של 160 ק"מ.

ישראל רוצה מאוד בעסקת החטופים ואינה מסתירה זאת, ההתנהלות הפומבית שלה מעודדת מאוד את חמאס לנסות ולסחוט אותה עוד יותר כדי להבטיח את הישרדותו בשלטון, נראה שהדרג המדיני בישראל מתקשה לעמוד בלחץ האמריקני, בלחץ של משפחות החטופים ובלחץ היום יומי של אולפני הטלוויזיה.

הפוגה ארוכה בלחימה תפגע באופן קשה באפשרות של צה"ל לחדש את הלחימה, ממשל ביידן בונה על כך  כדי לעצור לגמרי את המלחמה ברצועת עזה.

המתווה שהושג בפריז עלול להיות מסוכן אם לא ישוחררו כל החטופים בפעם אחת, ביצוע רק השלב הראשון הנקרא השלב ההומניטארי פותח פתח גדול לסחיטה מסוכנת של ישראל על ידי חמאס, להערכתי, יחיא סינוואר לא ישחרר את כל החטופים, הוא ירצה לשמור כמה מהם כ"תעודת ביטוח" וגם לדרישות עתידיות מישראל, כמו ערבויות להמשך שלטונו ברצועת עזה, להסרת המצור מעליה ולהסכמה ישראלית לבניית נמל ימי ברצועת עזה.

עסקת שליט ב-2011 הייתה תקדים מסוכן מאוד, שוחררו בה 450 רוצחים, ובהם גם יחיא סינוואר, עכשיו דורש חמאס לשחרר 400 רוצחים מסוכנים נוספים במסגרת העסקה החדשה, חלקם אמור להשתחרר ביהודה ושומרון , דבר שמסכן את חיי המתנחלים וגם מאיים על יציבותה של הרש"פ.

הם יקימו תשתיות טרור חדשות לא רק בצפון השומרון אלא בכל יהודה ושומרון ויחזקו את מעמדה של תנועת חמאס.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי