חמאס ינסה לסחוט עוד ויתורים מישראל

חמאס מושך זמן וצפוי להציג דרישות מעבר למתווה שסוכם בפריז כדי לסחוט ויתורים נוספים מישראל. המשא ומתן על העסקה יימשך עוד זמן רב, ישראל מתנגדת להפסקת המלחמה ונסיגת כוחות צה"ל מהרצועה.

 חמאס אינו ממהר לשום מקום במתן התשובה למתווכים על עסקת החטופים שגובשה בפריז וקיבלה את הסכמתה של ישראל.

אוסאמה חמדאן, חבר הלשכה המדינית של חמאס אמר אמש כי ארגונו עדיין בוחן את המתווה שסוכם בפריז, מדובר בהסכם מסגרת ותגובת חמאס תתבסס על הדרישה להפסיק את המלחמה ולהסיג את כוחות צמ"ל מן הרצועה.

משלחת חמאס בראשות אסמעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמאס דחתה את ביקורה בקהיר שנועד למסור את תשובת הפלגים הפלסטינים על מתווה פריז,גורמים בחמאס טוענים כי הארגון זקוק להתיעצויות נוספות בנוגע למתווה שחרור החטופים, אך העיתון "וול סטריט ג'ורנל" דיווח ב-2 בפברואר על מחלוקות קשות בין אסמעיל הניה ליחיא סינוואר.

דווקא אסמעיל הניה מקצין עמדות, הוא רוצה להכניס שינויים במתווה שסוכם בפריז כדי להאריך את הפסקת האש במטרה להקשות על צה"ל לחדש את הלחימה ולוודא את הישארותו של חמאס בשלטון ברצועת עזה.

אסמעיל הניה חותר להשגת הפסקת אש קבועה.

גורמים בחמאס אומרים כי בסופו של דבר יחיא סינוואר הוא שיקבע את ההחלטה הסופית מכיוון שהוא נמצא בחזית ומנהל את הלחימה נגד צה"ל.

חודש רמדאן יחל ב-11במרץ ובחמאס רוצים שהוא יהווה את חודש סיום המלחמה ושחרור אלפי מחבלים מהכלא הישראלי לפני עיד אלפיטר, החג שמסיים את חודש רמדאן.

העיתון הלבנוני "אל-אח'באר" דיווח כי חמאס מעוניין להרחיב את מתווה העסקה שסוכם בפריז ל-4  שלבים במקום שלושה.

בשלב הראשון: ישוחררו  36 מבוגרים, נשים וילדים תמורת שחרור 3000 מחבלים שנעצרו לפני ה-7 באוקטובר ומשוחררי "עסקת שליט" שחזרו לפעילות טרור.מו כן ישוחררו מחבלים חולים ומבוגרים שמרצים עונש של מאסרי עולם על רצח ישראלים.

בשלב השני: שחרור חיילות אחרי הפסקת אש של 35 ימים וםריסה מחדש של כוחות צה"ל ברצועה.

בשלב השלישי: שחרור חיילים.

בשלב הרביעי: החזרת גופות.

מנהיג חמאס אסמעיל הניה ומנהיג הג'יהאד האסלאמי זיאד אלנח'אלה סיכמו כי המשא ומתן חייב להביא לסיום המלחמה ברצועת עזה ונסיגה מלאה של כוחות צה"ל ממנה, שחרור כל המחבלים מבתי הכלא בישראל, הסרת המצור מעל הרצועה ותחילת שיקומה מנזקי המלחמה.

העיתון "א-שרק אלאווסט" דיווח ב-3 בפברואר כי חמאס עומד על כך שזהות הגוף שינהל את רצועת עזה אחרי המלחמה הוא עניין פלסטיני פנימי ואסור לישראל להתערב בכך.

חמאס נוטה להסכים לערבויות שיתנו המתווכים לעסקה אך הוא דורש לקבוע את שמות המחבלים שישוחררו מבתי הכלא בישראל.

כמו כן הוא דורש  לקבוע את היקף הסיוע ההומניטארי שיוכנס לרצועה ועומד על כך שהתושבים העזתיים יורשו לחזור לבתיהם.

שר החוץ האמריקני טוני בלינקן יגיע השבוע לישראל כדי לוודא שהעסקה מתקדמת  ואינה נקלעת למבוי סתום, על פי גורמים מדיניים בירושלים, התיקונים שמתכוון חמאס להכניס למתווה פריז אינם מקובלים על ישראל.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי