הנשיא ביידן לוחץ ליישם בהקדם את המתווה החדש למזה"ת

ממשל ביידן מפעיל לחץ כבד על ישראל להסכים להפסקת אש ארוכה מאוד ברצועת עזה שתביא להפסקת הלחימה בטענה שהיא תסייע למציאת הסדר בגבול הצפון ולהנעת תהליך הנורמליזציה עם סעודיה. לממשל יש שיקולים מדיניים אך גם פוליטיים וישראל איננה יכולה לוותר על האינטרסים הביטחוניים החיוניים שלה.

גורמים מדיניים בירושלים אומרים כי ארה"ב רואה ביישום מתווה פריז לעסקת שחרור החטופים מנוע חשוב להתנעת תהליך שיביא לסיום המלחמה ברצועת עזה ומציאת הסדר מדיני למצב בדרום לבנון, לכן הממשל האמריקני מפעיל לחץ כבד על ישראל ליישם אותו, גם במחיר תשלום מחיר כבד לארגון הטרור חמאס.

הנשיא ביידן רואה בכך גם מהלך שיעניק רוח גבית למגעים בין ישראל לסעודיה על הסכם נורמליזציה, גורמים אמריקנים טוענים כי ישראל צריכה לראות את התמונה הכוללת של התהליך שעשוי לשפר את מצבה האסטרטגי במזרח התיכון ולקבל גם גיבוי מלא מארה"ב במאבקה נגד הגרעין האיראני.

ישראל נדרשת למעשה לבוא לקראת חמאס בנושא דרישתו להפסיק את הלחימה ברצועת עזה, במילים אחרות להיכנע לחמאס בעבור האינטרסים האמריקניים במזרח התיכון, גם עבור האינטרסים הפוליטיים של הנשיא ביידן שרוצה לשפר את מצבו הפוליטי במרוץ לנשיאות ולהצביע על הישגים מדיניים במזרח התיכון.

להערכת ממשל ביידן, לא ניתן יהיה להשיג התקדמות ממשית במשא ומתן עם סעודיה על נורמליזציה עם ישראל מבלי שישראל תפסיק את הלחימה ברצועת עזה.

לקראת הבחירות לנשיאות בארה"ב, גיבש הנשיא ביידן דוקטרינה חדשה בניסיון להביא להישגים מדיניים.

הדוקטרינה של הנשיא ביידן שואפת לשנות את המזרח התיכון ולהקים בו ציר מתון חדש בראשות סעודיה ובהשתתפות ישראל, לאחר השגת הסכם נורמליזציה בין שתי המדינות האלה והכרה ישראלית במדינה פלסטינית עצמאית, הציר החדש אמור להוות משקל נגד לפעילות "ציר הרשע" בראשות איראן.

שר החוץ הבריטי דיוויד קמרון מתייצב לצד הדוקטרינה החדשה של הנשיא ביידן ומציע שהאו"ם יכיר במדינה פלסטינית עצמאית.

איראן איננה צפויה לשבת בשקט בעוד הנשיא ביידן מנסה לארגן מחדש את המזרח התיכון על פי הצרכים הפוליטיים שלו ועל חשבונה של איראן.

גם חמאס וחזבאללה יישרו קו עם הרצון של ההיאתולות בטהראן.

ההערכה בירושלים היא כי הנשיא ביידן לא יסתכן במהלך שנת הבחירות ויכיר חד צדדית במדינה פלסטינית עצמאית, נותרו 9 חודשים עד הבחירות וביידן ינסה להתנהל בזהירות ללא הימורים שעלולים לסכן אותו מבחינה פוליטית.

אבל,אם ישראל תסכים לדוקטרינה האמריקנית החדשה ולהכרה במדינה פלסטינית עצמאית זה כבר סיפור אחר.

הצלחת הקמתו של הציר החדש בראשות סעודיה תלויה רבות ברצינות כוונותיו של יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן.

הדוקטרינה של ביידן נועדה לפתות את ראש הממשלה נתניהו לשנות את מדיניותו כדי לשרוד בשלטון עד הבחירות בישראל, לשנות את הרכב הקואליציה, להרחיק ממנה את השרים איתמר בן גביר ואת בצלאל סמוסטריץ' ולהקים ממשלת אחדות לאומית.

הרחוב הישראלי מתנגד להקמת מדינה פלסטינית עצמאית לאחר הטבח הנורא בישובי עוטף עזה, הוא רואה בכך מתן פרס לטרור.

הכרה של האו"ם במדינה פלסטינית עצמאית לא תשנה את המצב, היא תהייה סמלית בלבד והיא לא תוכל להביא לעקירת חצי מיליון מתנחלים מיהודה ושומרון.

חמאס מתנגד לפיתרון שתי המדינות וכוחו גדל ביהודה ושומרון בעקבות השיתוק שאחז בתנועת פת"ח, ההתקפה של ה-7 באוקטובר על ישראל העצימה את כוחו עוד יותר.

הרש"פ איננה מקובלת יותר על הרחוב הפלסטיני כהנהגה שניתן לסמוך עליה.

עריכת בחירות ביהודה ושומרון ורצועת עזה איננה מעשית עכשיו ואם הם יתקיימו בעוד כמה חודשים, ארגון חמאס צפוי לזכות בהן.

בשורה התחתונה,הנשיא ביידן הוא ידיד גדול של ישראל שסייע לה רבות אחרי מתקפת הפתע ב-7 באוקטובר, אבל, הדוקטרינה החדשה שלו מסכנת את האינטרסים הביטחוניים החיוניים של ישראל.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי