חסן נצראללה מנסה לכפות תנאים על ישראל

מזכ"ל חזבאללה חסן נצראללה מאיים כי הטילים שברשות ארגונו יכולים לפגוע בישראל מקריית שמונה ועד אילת. למרות האיומים, נצראללה יציית בסופו של דבר לתכתיבים שיקבל מטהראן, איראן איננה מעוניינת במלחמה אזורית במזרח התיכון.

מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה נשא נאום ב-16 בפברואר בטקס לזכר "המפקדים השהידים", ואמר כי "אם הם היו איתנו, בכל הנוגע לתקיפות נגד פלסטין – עמדתם הייתה תמיכה ולחץ, כדי למנוע מהאויב להשיג את מטרותיו וכדי שהמדוכאים בעזה ינצחו".

הוא התייחס לתקיפת צה"ל בנבטינ ואמר כי "היא הביאה למותם של אזרחים. הרג של לוחמים וחיילים זה חלק מהמערכה, וזה טבעי שימותו שהידים – אך האויב הלך רחוק מידי והמחיר יהיה דם".

עוד טען נסראללה כי "מה שקרה בא-נבטיה וא-סואנה היה מכוון, והאויב יכול היה להימנע מהרג של אזרחים. אנחנו לא סובלים פגיעה באזרחים, והתשובה לטבח חייבת להיות המשכת ההסלמה והפעילות בחזית".

נצראללה איים כי לחזבאללה יש יכולות טילים אדירות ומדוייקות שיכולות להגיע מקריית שמונה עד אילת".

האיומים של חסן נצראללה אינם מעידים בהכרח על כוונותיו האמיתיות, הוא איננו מעוניין במלחמה כוללת עם ישראל וגם פטרוניתו איראן אינה רוצה בכך.

מה נצראללה באמת רוצה?

הוא רוצה שישראל תפסיק את המלחמה ברצועת עזה ואז להיכנס למשא ומתן עקיף עם ישראל שיביא לו הישגים מדיניים חדשים ויצדיק את העובדה שהוא מנהל עם ישראל כבר ארבעה חודשים עימות צבאי בדרום לבנון.

נצראללה דחה את כל ההצעות האמריקניות והצרפתיות של המתווכים, הוא מעדיף את התיווך האמריקני של השליח עמוס הוכשטיין על פני התיווך הצרפתי.

הוא רואה בהצעות התיווך של צרפת הצעות ישראליות.

הוא מתנגד לנסיגת כוחות חזבאללה אל מעבר לנהר הליטאני או אפילו למרחק של 10 ק"מ מהגבול עם ישראל.

חסן נצראללה טוען שאנשי כוח "רדואן" הינה תושבי הכפרים בדרום לבנון וכי אי אפשר לעקור אותם מבתיהם, הוא גם מתנגד לפירוז דרום לבנון מנשק ומנסה להרחיק לגמרי את הצרפתים מהמשא ומתן.

חסן נצראללה חושב כבר כעת על היום שאחרי המלחמה ברצועת עזה ונערך לכך.

הוא רוצה משא ומתן על האופק המדיני שמעבר לדרישה ליישם את החלטה 1701 של האו"ם.

לכך הוא מוסיף דרישות נוספות.

א.הפסקת הטיסות הישראליות במרחב האווירי של לבנון והפסקת פעילות ההאזנה והריגול של ישראל.

ב.איסור על חיל האוויר הישראלי לטוס בשמי המרחב האווירי של לבנון כדי לבצע תקיפות בשטח סוריה.

ג.יישוב המחלוקות בין ישראל ללבנון על הגבול היבשתי, נצראללה טוען שקיימות 13 נקודות מחלוקת על סימון הגבול במיוחד באזורי מזרעת שבעא (הר דוב) וכפר שובא.

חסן נצראללה ממתין להפסקת אש ברצועת עזה, גם איראן החלה כבר במגעים עם ארה"ב על היום שאחרי המלחמה ברצועת עזה, לאיראן ולארה"ב יש אינטרס משותף והוא הימנעות מהסלמה במזרח  התיכון והתרחקות מהאפשרות של פרוץ מלחמה אזורית.

נצראללה יציית בסופו של דבר לתכתיב שיקבל מטהראן.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי