חזבאללה עדיין שומר על כללי העימות מה-7 באוקטובר

ההסלמה הגבול הצפון מתגברת אך ישראל וחזבאללה אינם מעוניינים במלחמה כוללת ושומרים על הכללים שנקבעו בתחילת המערכה. חסן נצראללה סבור שישראל חלשה והוא יכתיב לה תנאים חדשים לסיום המערכה שידגישו את ניצחון חזבאללה, ישראל תצטרך לשנות את כללי המשחק בעיתוי שמתאים לה.

המצב הביטחוני בגבול הצפון ממשיך להסלים ובצה"ל מייחסים את ההסלמה אתמול לעובדה שצה"ל הרג שלשום 9 מחבלים של חזבאללה.

עד כה איבד חזבאללה מאז תחילת המלחמה 220 פעילים.

צה"ל מגיב בעוצמה על ההתקפות של חזבאללה בהתקפות אוויריות מדויקות,אמש בתקיפות חיל האוויר הישראלי בדרום לבנון נהרגו 11 בני אדם,למרות שההסלמה גוברת שני הצדדים אינם מעוניינים להיכנס למלחמה כוללת ששניהם ישלמו בה מחירים כבדים.

המצב השתנה לחלוטין  מאז מלחמת לבנון השניה, איראן בנתה את חזבאללה משנת 2006 אחרי המלחמה ככוח צבאי גדול עם ארסנל של כ-150 אלף רקטות, טילים, טילים מדוייקים וכטב"מים.

צה"ל עקב אחרי ההתעצמות של חזבאללה במשך כל השנים והיו לו תוכניות לפעולה כדי למנוע את ההתעצמות הזו, אך ממשלות ישראל העדיפו שקט ונמנעו מלקבל החלטות קשות, הן גם נמנעו מלהורות לצה"ל להרוס את ארסנל הנשק של חזבאללה.

ממשלת לבנון הזמנית בראשות נג'יב מיקאתי חוששת מאוד ממלחמה כוללת שתחזיר את המדינה לתקופת האבן, גם איראן מתנגדת לכך וגם הנשיא ביידן שחושש מאוד שעימות צבאי כולל בין ישראל לחזבאללה יביא למלחמה אזורית במזרח התיכון דווקא בתקופת הבחירות לנשיאות בארה"ב בעודו מובס בסקרי דעת הקהל על ידי יריבו הגדול דונלד טראמפ.

גורמים אמריקנים טוענים כי הנשיא ביידן קיבל בתחילת המלחמה התחייבות ברורה מראש הממשלה נתניהו כי ישראל תעשה הכל כדי להימנע מעימות צבאי כולל עם חזבאללה.

ישראל מעדיפה מאז תחילת המלחמה להתמקד בחזית רצועת עזה ולהכריע את חמאס, בינתיים לבלום את התקפות חזבאללה ורק לאחר הכרעת חמאס לטפל ביד קשה בחזבאללה.

ארגון הטרור השיעי הגביר את קצב שיגור טילי הנ"ט והרקטות ומנסה לפגוע בבסיסי צה"ל ובחיילים, צה"ל בודק אם הוא עבר לשימוש בטילים מדוייקים.

צה"ל בתגובה ממשיך לדחוק את כוחות חזבאללה צפונה באמצעות הרס בתים ועמדות בכפרים בדרום לבנון שמהם תוקף חזבאללה את ישראל.

חסן נצראללה זחוח מאוד,הוא מאמין שישראל נחלשה והיא במלכוד אסטרטגי,הוא נשא השבוע נאום תוקפני שנועד להרגיע את תומכיו ולהשיב לאזהרות של שר הביטחון יואב גלנט שהודיע כי הפסקת אש ברצועת עזה איננה מחייבת את ישראל לנצור את האש בדרום לבנון.

הוא איים כי אם ישראל תרחיב את המלחמה, תושבי הצפון לא יחזרו לבתיהם.

בינתיים, חזבאללה מקשיח עמדות ודוחה את כל הצעות הפשרה וההסדרים המדיניים שמציעים השליחים האמריקנים והצרפתים למרות שברור שבסופו של דבר העימות הצבאי בדרום לבנון יסתיים בהסדר מדיני חדש.

חסן נצראללה מתנה את הפסקת האש מצידו בהשגת הפסקת אש ברצועת עזה, אך ברור שגם אם תיפסק המלחמה ברצועה ישראל לא תוכל להשלים עם מצב שבו כוח "רדואן" יושב על גדר הגבול כפי שהיה עד ה-7 באוקטובר ומאיים לעשות לישובי הצפון מה שעשו מחבלי חמאס לישובי עוטף עזה.

חסן נצראללה אמר בנאומו כי ישראל במשבר והיא חלשה ולא יכולה להציב תנאים ללבנון, נראה כי הוא שואף להשיג הסדר מדיני אחר מאשר יישום החלטה 1701 של האו"ם.

גורמים לבנוניים מעריכים כי כל הסדר מדיני חדש בין ישראל ללבנון יכלול גם הפסקת הטיסות של חיל האוויר הישראלי בשמי לבנון והחזרת אזור הר דוב(חוות שבעא-בערבית) לשליטת לבנון.

חזבאללה דורש תיקון 13 נקודות מחלוקת בגבול היבשתי בין ישראל ללבנון.

חסן נצראללה רוצה להכתיב את תנאי ההסדר החדש לישראל ונראה שישראל תהייה חייבת לשנות את כללי המשחק ולהנחית על חזבאללה מכות חזקות בנקודות הרגישות ביותר של הארגון.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי