האם עמוס הוכשטיין יצליח במשימתו?

הממשל האמריקני שיגר לישראל את המתווך עמוס הוכשטיין כדי למצוא פיתרון מדיני לסוגיית העימות הצבאי עם חזבאללה אך הציפיות בירושלים נמוכות. חזבאללה מקשיח עמדות ואם לא יחול שינוי בעמדותיו בשבועות הקרובים ישראל תיאלץ לצאת למלחמה נוספת בדרום לבנון.

השליח המיוחד של הנשיא ביידן, עמוס הוכשטיין, ביקר השבוע בישראל ונפגש עם בכירים בדרג המדיני כדי להציג בפניהם את תוכנית הממשל האמריקני להרגעת המצב בדרום לבנון ויישום החלטה 1701 של האו"ם.

אחרי ביקורו בישראל, לא המשיך המתווך האמריקני ללבנון, ולהערכת מקורות מדיניים בישראל הדבר איננו מבשר טובות ונראה שלא קיבל תשובות מספקות מישראל על הצעת הממשל.

בשטח עצמו נמשכים חילופי האש בין חזבאללה לכוחות צה"ל. צה"ל מפעיל את חיל האוויר בהפצצות על כפרים שיעיים בדרום לבנון שבהם מסתתרים מחבלים של חזבאללה וחזבאללה משיב בירי של טילי נ"ט לעבר בתים בישובים הישראלים.

צה"ל כבר הרס מאז תחילת המלחמה את התשתית הצבאית של חזבאללה בשטח הפתוח ועכשיו המחבלים פועלים מתוך בתים בכפרים השיעיים.

יותר מ-100 אלף מתושבי הכפרים האלה נמלטו צפונה מפני הפצצות חיל האוויר מאידך גיסא, יש מספר דומה של תושבים ישראלים שאינם יכולים לשוב לבתיהם בגבול הצפון.

עד כה יש לארגון חזבאללה כ-200 הרוגים אך הוא נחוש להמשיך בלחימה כל עוד נמשכת המלחמה ברצועת עזה, חסן נצראללה הגדיר את הלחימה של ארגונו כלחימה "תומכת" ברצועת עזה, והוא משתדל שלא לחרוג מכללי הלחימה שנקבעו בתחילת המלחמה ואיננו תוקף מטרות בעומק ישראל.

המתווך עמוס הוכשטיין הציג לדרג המדיני בישראל מתווה חדש שיכלול שלושה שלבים.

א.נסיגה של כוח "רדואן" של חזבאללה אל האזור שמצפון לליטאני.

ב. פתיחת משא ומתן על הדרישה של חזבאללה לעשות תיקונים בגבול היבשתי שבין ישראל ללבנון, מדובר ב-13 נקודות מחלוקת בין הצדדים.

ג.נושא שאיננו קשור ישירות לישראל אבל יהיה חלק מההסדר-בחירת נשיא בלבנון שיהיה למעשה מועמד של חזבאללה.

גם ראש הממשלה הלבנוני הנוכחי נג'יב מיקאתי הוא זמני, וללא נשיא וממשלה קבועה לא ניתן יהיה לחתום על הסכם בין לבנון לישראל על התיקונים בגבול.

הציפיות בישראל שחזבאללה יקבל את ההצעה האמריקנית הן נמוכות, גם איראן לא תסכים, היא איננה מעוניינת לסייע לממשל ביידן ולישראל במיוחד נוכח העובדה שהנשיא ביידן מנסה כעת להקים ציר חדש במזרח התיכון שמבוסס על הסכם נורמליזציה בין סעודיה לישראל שמטרתו להוות משקל נגד ל"ציר הרשע" בראשות איראן.

חזבאללה נחוש להמשיך בלחימה בדרום לבנון כל עוד נמשכת המלחמה ברצועה,חסן פדאללה, חבר הפרלמנט הלבנוני מטעם חזבאללה, אמר ב-5 בפברואר כי גם לאחר שתיפסק המלחמה ברצועת עזה חזבאללה לא יאפשר לישראל להגיע להישג מדיני, "אנחנו נקבע את התנאים לסיום המלחמה והלוחמים של חזבאללה לאורך הגבול (עם ישראל) לא יסוגו", הוא הבטיח.

אין ספק שיש קשר ישיר לנעשה בגבול הצפון למלחמה ברצועת עזה, לכן חשוב מאוד שישראל תחסל את ההנהגה הצבאית של חמאס, תכבוש את אזור רפיח ו"ציר פילדלפי" ותזכיר לחזבאללה את יכולותיה הצבאיות שאותן שכח חסן נצראללה מאז 2006.

ארצות הברית מתנגדת בתוקף שישראל תפתח בעימות צבאי כולל עם חזבאללה כדי להרחיקו מהגבול עמה, הנשיא ביידן חושש מהתפתחות מלחמה אזורית במזרח התיכון שתפגע בו פוליטית בשנת הבחירות לנשיאות.

אבל ישראל איננה יכולה לשבת בשקט מבלי לפתור את בעיית הביטחון של תושבי גבול הצפון שנאלצו לעזוב את בתיהם, היא חייבת להבטיח שחזבאללה לא יוכל לעשות מעשי טבח בישובים הישראלים או לשגר לעברם טילי נ"ט.

שעון החול הולך ואוזל, רגע האמת מתקרב בתוך כמה שבועות,חזבאללה מקשיח את עמדותיו ואם הממשל האמריקני או צרפת לא ימצאו פיתרון מדיני, העניינים יסלימו לקראת  מלחמה נוספת בדרום לבנון.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי