האם יופר מאזן האימה בין חזבאללה לישראל?

גוברים הסיכויים לעימות צבאי נרחב בין ישראל לחזבאללה וארה"ב דוחקת בישראל לגלות איפוק ולא להיגרר למערכה רחבה.

על פי גורמי ביטחון בישראל,גוברים הסימנים לעימות צבאי נרחב בין ישראל לחזבאללה בלבנון על רקע סירובו של הארגון ליישם את החלטה 1701 של האו"ם ולהרחיק את כוח "רדוואן" אל מעבר לנהר הליטאני.

החיסולים הממוקדים שעשתה ישראל בימים האחרונים בסוריה ובלבנון מתפרשים אצל "משמרות המהפכה" האיראניים ואצל חזבאללה כהכנות של ישראל למלחמה נרחבת יותר מאשר ניסיון להימנע ממנה.

החיסולים פגעו בשדרת הפיקוד של "משמרות המהפכה" של כוח "קודס" האיראני ושל חזבאללה בסוריה ובלבנון.

מאה אלף האזרחים הישראלים שעזבו את גבול הצפון מתחילת המלחמה מפעילים לחץ על ממשלת ישראל למצוא להם פתרון ביטחוני בהקדם שיאפשר להם לחזור לבתיהם באזור הגבול ללא חשש, חזבאללה החמיץ הזדמנות פז לתקוף את ישראל ב-7 באוקטובר בו זמנית לתקיפה של חמאס על ישובי עוטף עזה, הוא איבד את אלמנט ההפתעה והשגת הישג אסטרטגי אפשרי , היוזמה עוברת עכשיו למגרש הישראלי.

צה"ל חייב לתכנן מכת פתיחה חזקה שתהיה הפתעה גדולה לחזבאללה, לא כאן המקום לפרט את המטרות, חסן נצראללה עוקב אחר כל מילה באמצעי התקשורת הישראלים.

מלחמת לבנון השלישית בין ישראל לחזבאללה תהייה הרבה יותר קשה ואכזרית ממלחמת לבנון השניה בשנת 2006 ועם מספר רב של נפגעים בצד הישראלי, חזבאללה הוא ארגון הטרור החזק ביותר במזרח התיכון שיש לו כ-150 אלף רקטות, טילים וכטב"מים, צה"ל כבר מכין את העורף לאפשרות של פרוץ מלחמה כזו.

ממשל ביידן מודע למצב המתוח מאוד בחזית הצפון והוא מנסה לשכנע את הדרג המדיני בישראל להתמקד בחזית הדרומית ברצועת עזה ולהימנע ממלחמה כוללת.

הממשל מנסה להרגיע את המצב  וג'ון קירבי,דובר המועצה לביטחון לאומי אמר שלשום כי "לא ראינו שחזבאללה נרתם עד כה באופן מעשי כדי לסייע לחמאס,דבר שיעיד על הרחבת המערכה".

המאמצים של המתווכים האמריקניים, ולפניהם המתווכים הצרפתים, להשיג הפסקת אש בין ישראל לחזבאללה נכשלו, ארה"ב מרסנת את ישראל מפני האפשרות של הסלמה גדולה יותר בזירת הצפון כמו למשל פלישה קרקעית של צה"ל לדרום לבנון.

חזבאללה נערך להסלמה ישראלית אפשרית הוא חושש ממכת מנע מפתיעה על המתקנים שלו ברחבי לבנון, אבל ההערכה הרווחת בקרב חוגים פוליטיים בלבנון  היא שישראל תגלה איפוק בגלל הלחץ האמריקני הכבד עליה.

מאזן האימה בין ישראל לחזבאללה מתקיים, שני הצדדים חוששים להפר אותו ואינם מעוניינים במלחמה כוללת.

ישראל מתמודדת עם מלחמת ההתשה של חזבאללה, בעיקר עם ירי טילי הנ"ט לעבר הישובים הישראלים, חילופי המהלומות נמשכים, ישראל תוקפת תשתיות של חזבאללה ועושה סיכולים ממוקדים כדי לדחוף את פעילי הארגון צפונה.

הפעילות הזו איננה מונעת מחזבאללה להוריד את כוחותיו בעתיד דרומה לעבר הגבול עם ישראל.

חזבאללה מגלה אף הוא זהירות בתגובה הצבאית שלו ומתכנן שהמלחמה תסתיים בניצחון צבאי ומדיני שלו שיכלול את תיקון נקודות המחלוקת בגבול היבשתי בין ישראל ללבנון.

בשטח עצמו קיים סוג של איזון, כמאה אלף לבנונים עזבו את כפרי הדרום בגלל המלחמה וגם בצד הישראלי של הגבול, נאלצו כמאה אלף ישראלים להתפנות מבתיהח עד להודעה חדשה.

התקדים ההיסטורי הזה מציב את ממשלת ישראל בבעייה קשה, חזבאללה הודיע כי לבנון היא "חזית תומכת" לחמאס ברצועת עזה אולם היא לא זירת לחימה פתוחה, לצה"ל יש עליונות אווירית ומודיעינית שמאפשרת לו חיסולים ממוקדים מוצלחים וחזבאללה מחפש דרכי תגובה שלא יחצו את הקווים האדומים ויביאו למלחמה.

אבל, המשחק נותר פתוח וככל שנוקף הזמן גוברים הסיכויים שמאזן האימה בין שני הצדדים יופר והמלחמה תהייה בלתי נמנעת.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי