משבר כלכלי עמוק ברש"פ

הרש"פ נמצאת במשבר כלכלי עמוק והיא תיאלץ לנקוט בקיצוצים דרסטיים כדי שלא לקרוס מבחינה פיננסית, כך טוענים גורמים בכירים ברש"פ. גם בעיית הפועלים העובדים בישראל עדיין לא נפתרה והיא תורמת להחרפת המשבר הכלכלי בתחומי הרש"פ.

בעיצומה של המלחמה ברצועת עזה ולקראת חודש הרמדאן, אומרים גורמים בכירים ברש"פ כי גובר המשבר הכלכלי על רקע קיצוץ כספי המיסים שעשתה ישראל, לאחר מתקפת הטרור מרצועת עזה, שמועברים לרש"פ.

נראה כי הרש"פ תצטרך לבצע קיצוץ במשכורות לעשרות אלפי פקידיה,כולל אנשי מנגנוני הביטחון, של עשרות אחוזים.

גורמי ביטחון בישראל מזהירים כי הדבר עלול לפגוע בשמירה על הסדר הציבורי בשטחי יהודה ושומרון וכי ארגוני הטרור כמו חמאס והג'יהאד האסלאמי צפויים להגביר את מאמציהם לגייס לשורותיהם  אנשי ביטחון פלסטינים כדי שיבצעו פיגועים תמורת כסף.

ממשל ביידן מודאג מאוד ממצבה הכלכלי של הרש"פ ומהאפשרות שהדבר יפגע ביכולתה  לשלוט ברצועת עזה לאחר המלחמה,בכירים ברש"פ עדכנו את הממשל כי בסוף החודש הם יתקשו לשלם משכורות לפקידים ולספק את השירותים הממשלתיים הבסיסיים לאוכלוסיה הפלסטינית.

יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס מנצל את המצב הכלכלי הקשה של הרש"פ כדי לנסות ולהתחמק מהדרישות של הממשל כי יערוך רפורמות מקיפות ברש"פ.

הרש"פ תלויה בכספי המסים שישראל מעבירה לה מדי חודש וסיוע כספי שהיא מקבלת מארה"ב ומאירופה,כעת אומרים גורמים בכירים ברש"פ כי היא נמצאת על סף קריסה כספית, היא צריכה לשלם משכורות ל-150 אלף פקידים בגדה וברצועת עזה.

הנשיא ביידן ביקש מישראל בסוף השנה שעברה להסכים להצעה להעביר את כספי המיסים  המיועדים לרש"פ,שהקפיאה ישראל, לנאמנות בנורבגיה עד שייחתם הסכם לשביעות רצונה של ישראל כי הכספים האלה לא יגיעו לידי חמאס, ישראל נענתה לבקשתו.

המצב הכלכלי הרעוע של הרש"פ מחליש אותה עוד יותר ברחוב הפלסטיני, גם כך היא שנואה על מרבית הפלסטינים אשר רואים בה רשות מושחתת וקבלן לביצוע המדיניות הביטחונית של ישראל.

רבים ברחוב הפלסטיני מאשימים כי המשבר הכלכלי ברש"פ הוא תוצאה של מעילה בכספים על ידי פקידים בכירים ברש"פ.

הרש"פ סובלת ממשבר כספי חמור מאז שנת 2020 והיא משלמת משכורות חלקיות לפקידים ומנסה לכסות את חובותיה.

הממשל האמריקני מוגבל ביכולתו לסייע לרש"פ מבחינה כספית בגלל חוק "טיילור פורס" ממרץ 2018 שהתנה את הסיוע הכלכלי לרש"פ בהפסקת התשלומים למחבלים ולבני משפחותיהם.

הנשיא טראמפ הורה ב-2018 לקצץ סכום של 200 מיליון דולר שהיה אמור להיות סיוע כספי לרש"פ ביהודה ושומרון, כשהנשיא ביידן נכנס לבית הלבן הוא ביטל את הקיצוץ הזה.

הקונגרס האמריקני אמור לאשר סכום של 14.1 מילארד דולר סיוע לישראל בגלל מלחמתה נגד חמאס ברצועת עזה ועוד סכום של 10 מיליארד דולר כסיוע הומניטארי שחלק ממנו אמור להגיע לתושבי רצועת עזה, אבל הסיוע מתעכב בגלל מחלוקות פוליטיות בין המפלגה הדמוקרטית לבין המפלגה הרפובליקנית.

בינתיים, ממשלת נורבגיה הודיעה על הסכמתה לסייע בשמירת כספי המיסים המוקפאים על ידי ישראל שמיועדים לרש"פ והיא מציעה להשתמש בכספים האלה לתשלום המשכורות של פקידי הרש"פ ואספקת שירותי חינוך ובריאות כדי למנוע את קריסתה הכספית של הרש"פ.

למצב הכלכלי הגרוע של הרש"פ יש להוסיף את העובדה כי כ-150 אלף פועלים פלסטינים מיהודה ושומרון מנועים מלהיכנס לעבודה בישראל מאז ה-7 באוקטובר האחרון, הם לא קיבלו משכורות כבר ארבעה חודשים והמצב הכלכלי באופן כללי ברש"פ הולך ומחריף, הלחץ החברתי בשטחי הרש"פ מתגבר ועלול להתפוצץ במהלך חודש רמדאן.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי