האם יחיא סינוואר מטרפד את עסקת החטופים?

ישראל וארה"ב מאשימות את חמאס בטרפוד עסקת החטופים והנשיא ביידן חושש שאי השגת עסקה לפני רמדאן תפגע קשה בתוכניותיו המדיניות ובקמפיין הבחירות שלו. המודיעין הישראלי לא מצליח לפענח את הכוונות האמיתיות של יחיא סינוואר והלחץ הצבאי על חמאס איננו מספיק כדי לקדם עסקה.

המשא ומתן העקיף בין ישראל לחמאס על עסקת שחרור החטופים נקלע למבוי סתום, עדיין יש כשבוע ימים לפני תחילת רמדאן ולא ברור אם תושג פריצת דרך שתאפשר את ההגעה להסכם.

ההערכה בירושלים היא כי הנשיא ביידן יפעיל בימים הקרובים לחץ מסיבי על המתווכות קטאר ומצרים כדי שילחצו על חמאס להתקדם לביצוע העסקה.

בירושלים מקווים שהלחץ האמריקני על קטאר יביא לכך שהיא תלחץ על חמאס ותאיים על ההנהגה שלו בחו"ל כי תגרש אותה מדוחא ותסגור את חשבונות הבנק שלהם אם  בכירי חמאס לא ישיבו על סוגיות המשא ומתן המרכזיות כמו מספר החטופים שנותרו בחיים או "המפתחות" שחמאס דורש מישראל לשחרור החטופים והאסירים הביטחוניים כדי שניתן יהיה לסגור את העסקה.

אבל הציפייה הזו היא מוגזמת, קטאר תעשה את ההצגה עבור האמריקנים אבל חמאס יודע שזה לא רציני, קטאר תומכת במאת האחוזים בחמאס ובדרישותיו והיא משחקת משחק כפול, יש לקוות שכשהמלחמה תסתיים, ישראל תסיק את המסקנות כלפי קטאר שהינה מדינה תומכת טרור.

גם ישראל מנסה להלך אימים על חמאס והיא מאיימת בביצוע קרוב של כיבוש מחנות הפליטים דיר אלבלח ונוצייראת במרכז הרצועה ואזור רפיח ו"ציר פילדלפי" בדרומה, אבל הקבינט הביטחוני עדיין לא אישר את הפעולה וצה"ל לא החל לפנות עדיין את מאות אלפי העקורים הפלסטינים מאזור רפיח.

גורמים אמריקנים מדווחים כי הנשיא ביידן מאבד את סבלנותו ודורש  מהיועץ לביטחון לאומי ג'ק סאליבאן ומראש ה-CIA וויליאם ברנס "להביא עסקה בכל מחיר", הלחץ הפוליטי על הנשיא ביידן גובר בתוך מפלגתו באמצע קמפיין הבחירות בעוד הנשיא לשעבר דונלד טראמפ עובר אותו בסקרי דעת הקהל.

סגנית הנשיא קמלה האריס אמרה אמש כי "חייבת להיות הפסקת אש מיידית, יש עסקה על השולחן וחמאס צריך להסכים לה".

השר בני גנץ שוהה בוושינגטון לשיחות עם  בכירי הממשל וזה עשוי לקצר את המשא ומתן אם הלחץ האמריקני על קטאר ומצרים יעבוד.

ארצות הברית מאשימה את חמאס בטרפוד המשא ומתן אולם יש לה גם ביקורת קשה על ראש הממשלה בנימין נתניהו על כך שהוא נותן לשרים איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ' להוביל אותו בנושא הפלסטיני.

מבחינת הנשיא ביידן, ביצוע העסקה לפני חודש רמדאן אמור להיות גם המפתח להניע עסקה מדינית נוספת להפסקת אש בין ישראל לחזבאללה בגבול הצפון ומשם התקדמות להסכם נורמליזציה בין ישראל לסעודיה בתמורה להכרה ישראלית במדינה פלסטינית עצמאית.

השליח האמריקני המיוחד עמוס הוכשטיין הגיע אמש לישראל והוא אמור לנהל שיחות עם צמרת הדרג המדיני והביטחוני ואחר כך לנסוע לשיחות בלבנון.

השאלה המרכזית במשא ומתן הזה היא מה באמת רוצה יחיא סינוואר מנהיג חמאס ברצועת עזה, האם הוא רוצה להגיע לעסקה לפני חודש רמדאן ולכן הוא מחזיק את הקלפים צמוד לחזה ויוצר משברים עד הרגע האחרון כדי לסחוט את ישראל או שהוא רוצה להגיע לרמדאן ללא עסקה כדי להבעיר את האזור וכך להגביר את הלחץ על ישראל.

המודיעין הישראלי לא מצליח לפענח את כוונתיו וגם לא ה-CIA, סינוואר מפגין טקטיקת משא ומתן קשוחה מכיוון שהוא בטוח במקום מסתורו ובמקום שבו מוחזקים החטופים, הכישלון המודיעיני של ישראל הוא גדול, חמישה חודשים אחרי תחילת המלחמה היא לא מצליחה להגיע את ההנהגה הצבאית של חמאס ואל החטופים למרות שהיא שולטת באזור ח'אן יונס.

גורם ישראלי בכיר אמר אמש כי "אין ספק" שמנהיג חמאס בעזה, יחיא סינוואר, בחר לדרדר את המזרח התיכון ולגרום לשפיכות דמים בתקופת הרמדאן."

הוא הוסיף כי " חמאס בחר בכאוס – על פני אלטרנטיבה של הפוגה לשישה שבועות, עם סיוע הומניטרי שהיה מקל משמעותית את הסבל של העזתים."

כלל לא בטוח שההערכה הזו היא נכונה, ייתכן שהיא נועדה להגביר את הלחץ על חמאס, עדיין נותר זמן עד תחילת רמדאן בשבוע הבא לסגור עסקה, רק סמוך מאוד לתחילת חודש רמדאן יתבררו הכוונות האמיתיות של יחיא סינוואר.

ישראל לא מנהלת נכון את המשא ומתן העקיף עם חמאס, הלחץ הצבאי הישראלי על חמאס איננו מספיק, צה"ל היה צריך להכניס כוחות נוספים לח'אן יונס לצורך המצוד אחרי ההנהגה הצבאית של חמאס, ישראל לא החלה באופן מעשי את ההכנות לכיבוש רפיח וגם לא ביצעה חיסולים של מנהיגי חמאס בחו"ל, היא חייבת בימים הקרובים להגביר את הלחץ הצבאי על ארגון הטרור.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי