להדק את הקשר של רצועת עזה למצרים

המלחמה ברצועת עזה יצרה הזדמנות חדשה לנתק כל קשר של מדינת ישראל עם רצועת עזה בתום המלחמה. ישראל חייבת לוודא שבכל הסדר ביום שאחרי המלחמה יהודק הקשר בין רצועת עזה למצרים והיא תנותק מכל קשר אפשרי עם יהודה ושומרון.

הרש"פ נערכת לשלב של היום שאחרי המלחמה ברצועת עזה ומעריכה כי בסופו של דבר הממשל האמריקני יקפל את ישראל ויאלץ אותה להסכים לכניסת הרש"פ אל הרצועה למרות התנגדות ראש הממשלה נתניהו.

הרש"פ תיאמה עם ממשל ביידן כי היא תערוך "רפורמות" במנגנוניה כדי שתהפוך ל"רש"פ מחודשת" ללא שחיתות וכזו שנלחמת בטרור, בראש ממשלת הטכנוקרטים החדשה יעמוד הכלכלן  מוחמד מוצטפא, מקורבו של יו"ר הרש"פ.

אולם בכירים בתנועת פת"ח מתנגדים לכוונות מחמוד עבאס, הם דורשים כי תוקם ממשלה עם חמאס כדי ליצור אחדות לאומית ולקבל לגיטימציה מצד הרחוב הפסלטיני לשלוט ברצועת עזה.

אחד מהבכירים האלה  הינו מזכ"ל תנועת פת"ח ג'בריל רג'וב שקרא השבוע להקמת "ממשלת הסכמה לאומית" בתיאום עם תנועת חמאס.

יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס אומר כי הרש"פ מעולם לא עזבה את רצועת עזה והיא עכשיו תשוב אליה רשמית כדי לאחד אותה עם שטחי הגדה המערבית ולהקים יחידה גיאוגרפית אחת בשליטת הרש"פ כשלב מכין להקמת המדינה הפלסטינית.

בכירים ברש"פ מסתמכים בין היתר על הסכם אוסלו משנת 1993 שבו הבטיחו הפלסטינים את זכותם לאחד בין הגדה לרצועת עזה ליחידה אחת.

על פי ההסכם, יוקם "מעבר בטוח" בין רצועת עזה ליהודה ושומרון, מדובר במעבר שמתחיל במחסום ארז בצפון הרצועה ונמשך עד לתרקומיה באזור חברון, הוא חוצה את ישראל ונחשב לשטח ריבוני פלסטיני, שעליו ינועו מדי יום אלפי פלסטנים מרצועת עזה ליהודה ושומרון ולהיפך, כדי שתישמר האחדות בין שני חלקי מדינת "פלסטין", אין אבסורד גדול מזה נוכח הטבח בישובי עוטף עזה ב-7 באוקטובר.

האיוולת הביטחונית של קברניטי אוסלו זועקת לשמים וצריך עכשיו לתקן אותה.

לכן, ישראל צריכה מעכשיו לפעול כדי להדק את הקשר בין רצועת עזה לבין מצרים ולהמשיך בניתוק של רצועת עזה מיהודה ושומרון.

רצועת עזה היתה מאז ומתמיד החצר האחורית של מצרים ונשיא מצרים אנוואר סאדאת סירב לקבל אותה חזרה לידיו במסגרת הסבם השלום עם ישראל, הוא לא רצה את הפלסטינים בשטח מצרים.

על פי התוכנית של ראש הממשלה נתניהו, ברצועת עזה יקום שלטון של "הנהגמ מקומית" שאינה עויינת את ישראל ואינה קשורה לחמאס או לרש"פ, זו הזדמנות לישראל להדק את הקשר של ההנהגה הזו למצרים.

מצרים היא השער הראשי היחיד של רצועת עזה לעולם הערבי באמצעות מעבר רפיח, תמיד היה לה קשר לפוליטיקה העזתית והיא המתווכת הראשית בין הפלגים הפלסטינים.

הסיוע לרצועת עזה צריך להגיע דרך מצרים ואם ישראל תסכים אז גם דרכה, אבל ישראל חייבת להתנתק סופית מרצועת עזה בכל הקשור לאספקת חשמל ומים.

ישראל חייבת לעמוד על כך שבמסגרת שיקום רצועת עזה ייעשו כל הסידורים הנחוצים לנתק את התלות של רצועת עזה בישראל ולהדק את הקשר לה עם  מצרים כפי שהיה עד 1967.

מצרים היא התקווה היחידה של רצועת עזה לפיתוח ולשגשוג, לא מדינת ישראל.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי