יחיא סינוואר בגד בבני בריתו כדי להפתיע את ישראל

ההנהגה הצבאית של חמאס ברצועת עזה תכננה את ההתקפה על ישראל ב-7 באוקטובר באופן חשאי ועצמאי והסתירה מאיראן וחזבאללה את מועדה המדוייק כדי להפתיע את ישראל. ההפתעה הצליחה מעל המשוער אך היא הביאה לאיבוד השלטון של חמאס ברצועה בגלל הטעות בהערכת התגובה הישראלית.

ככל שחולף הזמן, הולכים ומתבהרים חלקים במערכת השיקולים וקבלת ההחלטות שהובילו לתוכנית שהגו יחיא סינוואר ומוחמד דף להתקפה על ישובי עוטף עזה ב-7 באוקטובר.

גורמים בתנועת חמאס ברצועת עזה טוענים בשיחות סגורות כי ההנהגה הצבאית של חמאס היא שתכננה לבדה את המתקפה הצבאית הנקראת "מבול אלאקצא" (טוופאן אלאקצא-בערבית) ללא שיתוף פעולה עם איראן ועם בנות ברית נוספות ב"ציר הרשע" כמו חזבאללה, המליציות הפרו איראניות בסוריה ובעיראק או החות'ים בתימן.

לטענתם, איראן ידעה באופן כללי על הכוונה של חמאס לתקוף את ישראל אך המועד המדוייק של ההתקפה הוסתר ממנה ומחזבאללה, כדי לשמור על הקרדיט המלא ליחיא סינוואר.

בפרוטוקול של ישיבה של הנהגת הזרוע הצבאית של חמאס בחודש ינואר 2023, שנתפס על ידי צה"ל במנהרות בח'אן יונס, נכתב כי יחיא סינוואר אמר לחברי ההנהגה הצבאית: "יש לנו התחייבות מאיראן לסייע לנו במלחמת השחרור".

לדבריהם, יחיא סינוואר ומוחמד דף החליטו לשמור על מידור מוחלט כדי שההפתעה של ישראל תהייה מושלמת ולכן הם הסתירו גם את תוכנית ההתקפה מההנהגה המדינית של חמאס בחו"ל עד זמן קצר לפני ההתקפה.

רק כשעה לפני ההתקפה יחיא סינוואר דאג לכך שעידכון יעבור לצאלח אלעארורי , סגן יו"ר הלשכה המדינית של חמאס וראש הזרוע הצבאית של חמאס ביהודה ושומרון.

הנהגת חמאס בחו"ל הופתעה אך היא שמרה על קור רוח והעניקה את הרושם כי ידעה מראש על ההתקפה והזדרזה לתת לה את הגיבוי המדיני הדרוש בעולם.

ההחלטות בחמאס בנושאים רגישים כאלה של עימות צבאי עם ישראל, מחייבות החלטה בקונסנזוס במועצת השורא של התנועה, שהינה גוף מייעץ חשאי להנהגת התנועה,אך ההנהגה הצבאית של חמאס התעלמה גם ממועצת השורא כדי לשמור על חשאיות, למנוע דליפות ולהבטיח את ההפתעה המוחלטת של ישראל.

כדי שלא להצביע על הקרע בין ההנהגה הצבאית לבין ההנהגה המדינית, מנהיגי חמאס בחו"ל טוענים עכשיו כי להנהגה הצבאית ברצועת עזה הייתה את הסמכות לקבל את ההחלטה על ההתקפה על ישראל באופן שבו היא התקבלה כדי להשיג את ההפתעה הדרושה במערכה.

לעומתם, מפקדי "משמרות המהפכה" האיראניים הגנרל חוסיין סלאמי והגנרל אסמעיל קא'אני, מפקד כוח "קודס", זועמים על חמאס, גם חסן נצראללה מנהיג חזבאללה הופתע מההתקפה של חמאס על ישראל ב-7 באוקטובר ועיתוייה.

לכן, ההנהגה הצבאית של  חמאס איננה מקבלת את התמיכה  הצבאית האיראנית שתציל אותה מקריסה במלחמה, לכן גם חזבאללה מסתפק בעימות מוגבל עם ישראל בדרום לבנון ולא הולך על עימות כולל.

חמאס הופתע מעוצמת הצלחתו

ההנהגה הצבאית של חמאס הופתעה מעוצמת הצלחתה במתקפה על ישובי עוטף עזה ומהמחדלים של צה"ל, היא ציפתה להתנגדות עזה יותר של צה"ל ושל הישובים בעוטף עזה, היא גם לא העריכה כי לוחמיה יצליחו לקח בשבי יותר ממאתיים אזרחים וחיילים.

יחיא סינוואר ומוחמד דף טעו בהערכת התגובה הישראלית, הם העריכו שישראל תגיב בסבב לחימה שימשך כמה ימים, כפי שהיה בסבבי הלחימה הקודמים מאז 2007 ועד ה-7 באוקטובר, ולא במלחמה כוללת וכיבוש קרקעי של רצועת עזה.

הטעות שלהם בהערכת המצב דומה לטעות בשיקול הדעת שעשה חסן נצראללה, מנהיג חזבאללה, שחטף בשנת 2006 את החיילים הישראלים אלדד רגב ואהוד גולדווסר, דבר שהביא לפרוץ מלחמת לבנון השנייה.

גם הוא לא העריך נכונה את תגובת ישראל.

בכיר חמאס מוסא אבו מרזוק אמר בשבוע שעבר ערוץ הטלוויזיה "אל-ע'ד":

" לא ציפינו שתגובת ישראל תהייה כל כך קשה, לא חשבנו שהמערב יתמוך בישראל באופן כזה".

השאלה הנשאלת ברצועת עזה כיום היא אם המספר הגדול של החטופים הישראלים שבידי חמאס יאפשר לארגון הטרור לשרוד את המלחמה, לשמור על שלטונו ולהכריז על ניצחון בסופה.

כפי שהדברים נראים נכון לשעה זו, ההנהגה הצבאית של חמאס הפסידה כבר את שלטונה ברצועת עזה, היא איבדה כשליש מכוחה הצבאי וכיבוש כל הרצועה על ידי צה"ל, כולל אזור רפיח ו"ציר פילדלפי" יביא בחודשים הקרובים להריסת כל התשתיות הצבאיות שלה ברצועת עזה.

ההנהגה הצבאית של חמאס ברצועת עזה מסתתרת במנהרות ונמצאת במנוסה מפני כוחות צה"ל.

היא חיה על זמן שאול והיא תחוסל בסופו של דבר או תיעצר על ידי כוחות צה"ל.

הדעה הרווחת ברצועת עזה היא כי ההחלטה העצמאית של ההנהגה הצבאית של חמאס הביאה לנכבה חדשה חסרת תקדים על תושבי הרצועה , היא לא תביא להסרת המצור מעל הרצועה ולא לבניית נמל ימי או שדה תעופה, היא כנראה תביא להחלפת השלטון ברצועה ולשליטה ביטחונית ישראלית.

כתוצאה מההתקפה על ישראל אין לחמאס שום הישג מדיני, ממשל ביידן יתקשה לכפות על ישראל הכרה בזכותם של הפלסטינים למדינה עצמאית בקווי 67.

לאחר שתסתיים המלחמה,ההנהגה המדינית של חמאס תבצע הפקת לקחים פנימיים מהמלחמה ותקבע כללים חדשים ליחסים בין ההנהגה הצבאית להנהגה המדינית.

בפועל , תנועת "האחים המוסלמים" שחמאס הינה תנועת הבת שלה הפסידה את המאחז הגדול שלה בעולם הערבי, הייתה לה עד ה-7 באוקטובר אמירות אסלאמית עצמאית וחמושה ברצועת עזה משנת 2007, שהפכה גם לשחקן אזורי חשוב בזכות כוחה הצבאי, אך הטעות שעשתה ההנהגה הצבאית שלה גרמה למפלתה.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי