האתגרים של חמאס במהלך חודש רמדאן

הנהגת חמאס ניצבת בפני שורה של אתגרים במהלך חודש רמדאן ובראשם הניסיון להבעיר את המזרח התיכון כדי להגביר את הלחץ על ישראל. יחיא סינוואר יצטרך להתמודד עם המאמץ לפגוע בשלטון חמאס ברצועת עזה באמצעות הקמת מזח צף אמריקני, הקמת מליציות מקומיות חמושות ופעילות צבאית התקפית של צה"ל על מעוזי חמאס.

המאמצים של ארה"ב וישראל להגיע לעסקת חטופים חדשה במהלך חודש רמדאן ימשכו למרות שיחיא סינוואר מתחמק מהעסקה ומתכנן לנסות ולהבעיר את ירושלים ויהודה ושומרון באמצעות פיצוץ ביטחוני בהר הבית שיתפשט לכל רחבי המזרח התיכון, כל גורמי הביטחון  של ישראל ערוכים כדי לסכל את המזימה שלו.

בינתיים, ארה"ב הפתיעה את ישראל וחמאס והודיעה על הקמת מזח צף בחופי רצועת עזה, בתוך חודשיים, שישמש להכנסת סיוע הומניטרי ישירות לרצועה דרך הים, באמצעות משלוחים שיגיעו מנמל לרנקה בקפריסין.

את עלות המשלוחים יממנו איחוד האמירויות וקטאר.

עדיין לא ברור כיצד יחולק הסיוע ההומניטרי הזה שיגיע בכמויות גדולות לרצועה אבל ישראל וארצות הברית מחפשות את הדרכים למנוע מחמאס להשתלט עליו, דבר שיפגע במשילות של חמאס ברצועה.

הסיוע ההומניטרי יחולק ישירות לאזרחים ולסוחרים הגדולים וכעת נבחנים רעיונות שונים להקים את מנגנון החלוקה החדש ללא מעורבות חמאס.

בחמאס מודאגים גם מהידיעות על כך שישראל שוקלת לחמש בנשק גורמים מקומיים ברצועת עזה כדי שיאבטחו את משלוחי הסיוע ההומניטרי שנכנס לרצועה כדי להגן עליו מפני ההשתלטות של חמושים מתנועת חמאס.

גם איחוד האמירויות שיגרה משלחת צבאית לאלעריש במצרים,ביחד עם פלסטינים שמתגוררים באבו דאבי, כדי לגייס פלסטינים חמושים מבני הרצועה כדי שיאבטחו עם נשק את משלוחי הסיוע ההומניטרי.

מדובר על פלסטינים מהחמולות הגדולות ברצועה שמסוכסכות עם חמאס.

ישנו שיתוף פעולה אמריקני-ישראלי עם מדינות במפרץ כיצד להוציא את חמאס מחוץ לתמונה.

גם מצרים היא מחוץ לתמונה של הכנסת הסיוע ההומניטרי דרך הים לרצועת עזה, דבר שפוגע גם בתפקוד של המעבר היבשתי ברפיח וגם במעמדה של מצרים.

לא מן הנמנע שתנועת חמאס תנסה לסכל את כל המהלך האמריקני-ישראלי לבנייית מזח צף באמצעות תקיפתו מרחוק באמצעות רקטות או תקיפת כלי השיט שיביאו את משלוחי המזון אל המזח הצף.

לחמאס יש גם כוח קומנדו ימי שיכול לבצע מקרוב את פעולת תקיפת המזח הצף החדש.

ייתכן שחמאס תנקוט במהלך כזה כדי להגן על שלטונה ברצועת עזה, לזרוע הצבאית של חמאס נותר מלאי של מספיק רקטות כדי לתקוף את החיילים האמריקנים שיעסקו בהקמת המזח הצף.

גם החות'ים בתימן כבר הודיעו בעבר כי הם מוכנים לשלוח לרצועת עזה מומחים ונשק לסייע בתקיפות מטרות צבאיות ישראליות ואמריקניות, לחות'ים יש ניסיון צבאי רב בתקיפת ספינות.

חמאס חוששת מאוד מכוונת ראש הממשלה נתניהו להקים הנהגה מקומית שתנהל את רצועת עזה אחרי המלחמה, להנהגה כזו  יהיו מליציות חמושות שיגנו עליה וגם צה"ל ישולב באבטחתן, חמאס רואה במהלך כזה קריאת תגר עליו שמטרתה לחסל את שלטונה ברצועת עזה.

חמאס לא תוותר בקלות, וכוונות מעשיות של ישראל ליישם את תוכניתה עלולות להביא לאנרכיה ביטחונית ולמרחץ דמים נוסף ברצועת עזה.

גורמים בחמאס מזהירים כי יחסלו פיזית כל מי שישתף פעולה עם ישראל ועם ארה"ב, למנהיג חמאס יחיא סינוואר יש ניסיון רב בחיסול משתפי פעולה עם ישראל.

חמאס עדיין שולט ברצועת עזה אבל ההתפתחויות החדשות בעניין הקמת המזח הצף האמריקני הן לרעתו, ישראל מתכוונת גם בקרוב לכבוש את מחנות הפליטים דיר אלבלח ונוצייראת במרכז הרצועה ואת אזור רפיח ו"ציר פילדלפי".

הלחץ הישראלי למיטוט שלטון חמאס הולך וגובר.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי