התגובה הפלסטינית להקמת המזח הימי האמריקני ברצועת עזה

חמאס מודאג מהקמת המזח האמריקני בחוף עזה שמטרתו להכניס סיוע הומניטרי לתושבים ולהחליש את ארגון הטרור. הקמת המזח הימי מעוררת ספקולציות שונות ברצועה על הסיבות להקמתו.

בחמאס מודאגים מהתוכנית האמריקנית להקים בחוף רצועת עזה נמל ימי או רציף צף שיסייע להכניס כמויות גדולות של סיוע הומניטרי לרצועה.

גורמים בחמאס טוענים כי המהלך הזה פוגע בריבונות הפלסטינית ברצועה ונועד להפחית את הביקורת הבינלאומית על "פשעי ישראל נגד העם הפלסטיני" ונותן אור ירוק להדק את המצור הישראלי על רצועת עזה ולהבטיח את ניצחון כוחות צה"ל במלחמה.

ארה"ב נתפסת בעיני תושבי רצועת עזה כמי שמסייעת לישראל לנהל נגדם "מלחמת השמדה" בכך שהיא מספקת לה באופן שוטף נשק ותחמושת לצורך המשך הלחימה, על פי פירסומים בתקשורת האמריקנית, הנשיא ביידן אישר במהלך המלחמה 100 משלוחי נשק לישראל.

היוזמה של הנשיא ביידן להקים נמל ימי ברצועה מתפרשת ברצועת עזה כהכנסת רגל אמריקנית לרצועה עזה וכמהלך בחירות שבו הנשיא ביידן מנסה להציל את עצמו מהמפלה הצפויה לו בבחירות לנשיאות בנובמבר בגלל הביקורת הגדולה עליו במפלגה הדמוקרטית ובקהילה הערבית עקב תמיכתו בישראל במהלך המלחמה.

רבים ברצועה מעריכים כי הנשיא ביידן נקט במהלך הזה כדי לרצות את סעודיה וכדי לדחוף אותה להסכם נורמליזציה עם ישראל שיאפשר לו להציג הישג מדיני לבוחריו.

ברצועת עזה רואים בהקמת הנמל הימי מטרות נוספות:

א.ביסוס הכיבוש הישראלי ברצועת עזה עד למועד בלתי ידוע ושלב נוסף בהקמת ממשל צבאי ישראלי-אמריקני ברצועה במסווה "הכנסת סיוע הומניטרי".

ב.הנמל ישמש גם ליציאת פלסטינים מהרצועה לקפריסין דרך הים, כלומר למטרות של טרנספר.

ברצועה הופצו שמועות כי הקמת המזח הצף נועדה בין היתר לגרש בעתיד לאלג'יריה את ההנהגה הצבאית של חמאס בראשות יחיא סינוואר.

עם זאת, תושבי הרצועה מייחלים להקמה מהירה של הנמל הזה בגלל המצוקה ההומניטרית הגדולה, מבחינתם, אפשר גם לקבל את הסיוע הזה וגם לקלל את מי שדואג להעברתו המהירה לרצועה.

הם מוכנים לקבל כל סיוע, גם הוא מגיע מהשטן.

הקמת המזח הצף האמריקני בחופי עזה מהווה תקדים, ישראל התנגדה להקמת נמל ימי לרצועה מאז שנת 2007 לאחר שתנועת חמאס השתלטה בכוח על הרצועה וגירשה ממנו את הרש"פ מחשש שהנמל ישמש להברחת אמצעי לחימה רבים מאיראן לידי חמאס והג'יהאד האסלאמי ברצועה, האמריקנים ישלטו בנמל עד סוף המלחמה אבל אחר כך גורלו כרגע אינו ברור.

הקמת הנמל הימי בחופי הרצועה מסמלת את המעורבות האמריקנית במלחמה והחשש של ממשל ביידן שהמשבר ההומניטרי ימנע מישראל למוטט את שלטון חמאס בגלל המצוקה ההומניטרית והביקורת הבינלאומית, הממשל עדיין תומך במטרת המלחמה של ישראל למוטט שלטון חמאס והריסת התשתיות הצבאיות שלו ברצועה אך הוא דורש ממנה בתוקף להימנע מפגיעה בפלסטינים חפים מפשע.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי