ההחלטה באו"ם מסייעת לחמאס במשא ומתן

המשא ומתן על עסקת החטופים שוב נקלע למבוי סתום ובחמאס מעודדים מהלחץ הבינלאומי הגובר על ישראל ומקווים שהוא יכפה עליה את הפסקת האש כבר בימים הקרובים. ישראל איננה מנהלת נכון את המשא ומתן, לא תהייה בו שום פריצת דרך ללא הפעלת לחץ צבאי מסיבי על חמאס.

בחמאס מרוצים מהלחץ הבינלאומי הגובר על ישראל כפי שבא לידי ביטוי בהחלטה אתמול במועצת הביטחון של האו"ם ונערכים להמשך הסחיטה של ישראל במשא ומתן, מנהיג חמאס אסמעיל הניה ייצא היום לאיראן להתייעצויות עם ההנהגה האיראנית ותיאום המהלכים הבאים.

גם הרש"פ בירכה אמש על החלטת מועצת הביטחון.

אמש פירסם חמאס הודעה רשמית שאותה הוא העביר גם למתווכות, קטאר ומצרים, על הדיונים שהיו בדוחא שדוחה את ההצעות שהועברו לו.

"הודענו למתווכים שאנו דבקים בעמדה ובחזון שהגשנו ב־14 במארס הנוכחי. התגובה של ישראל לא עונה על אף אחת מהדרישות הבסיסיות של עמנו וההתנגדות שלו – הפסקת אש כוללת, נסיגה מרצועת עזה, חזרת העקורים וחילופי שבויים באופן ריאלי".

גורמים בחמאס אומרים כי ממשל ביידן עושה את העבודה עבורם בכל הקשור לכפיית הפסקת אש על ישראל ובכך הם יכולים להמשיך ולהתבצר בעמדותיהם,יש שביעות רצון בחמאס מהבידוד הגובר של ישראל בזירה הבינלאומית והערכה כי ישראל תתקשה לפעול ברפיח לפני סיום חודש רמדאן בעוד שבועיים.

בכיר ארגון הטרור מוחמד נזאל, השוהה בטורקיה אמר אמש "החלטת מועצת הביטחון היא צעד חשוב. זה יבודד את מדינת ישראל עוד יותר. ההימנעות של ארה"ב מהטלת וטו על ההחלטה היא מסר ברור מוושינגטון לממשלת נתניהו. על ביידן לכפר על תמיכתו בתוקפנות על עזה, ולאלץ את נתניהו להפסיק את המלחמה".

החלטת מועצת הביטחון, הכוללת דרישה מישראל להפסקת אש הומניטרית מיידית בחודש רמדאן, איננה מחייבת את ישראל, עם זאת נגרם נזק מדיני לישראל וליחסיה עם ארה"ב ונוצר תקדים מדיני, זו הפעם הראשונה שמועצת הביטחון של האו"ם קוראת להפסקת אש מייידית וארה"ב לא מטילה עליה וטו.

חמאס הצליח להתחמק מהלחץ הבינלאומי שמתרכז עכשיו בישראל.

המשא ומתן על עסקת החטופים הוא תקוע עכשיו, לא בגלל החלטת מועצת הביטחון אלא בגלל שישראל איננה מנהלת אותו באופן הנכון, היא נגררת למכונת הסחטנות של חמאס, כל פשרה שהיא מסכימה לה, כל מהלך של התחשבות ישראלית בדרישות האמריקניות ממנה רק מתפרש כחולשה אצל חמאס ומעודד אותו להציג דרישות נוספות.

המשא ומתן נדון לכישלון כל עוד ישראל איננה מפעילה לחץ צבאי משמעותי בשטח על חמאס, הפעולות של צה"ל נגד בסיסי הטרור שהקים חמאס בבתי החולים ברצועה אינן מספיקות, ישראל חייבת להתחיל בפינוי העקורים מאזור רפיח, בינתיים לכבוש את מחנות הפליטים בדיר אלבלח ונוצייראת במרכז הרצועה ואחרי עיד אלפיטר שמסיים את חודש רמדאן לכבוש את רפיח ו"ציר פילדלפי".

יחיא סינוואר מבין רק את שפת הכוח וישראל טועה כשהיא נגררת לשיטות משא ומתן אמריקניות שאינן מתאימות למזרח התיכון,הנוסחה צריכה להיות משא ומתן שמלווה בלחץ צבאי מסיבי ובלתי פוסק בשטח עצמו.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי