הטקטיקה החדשה של חמאס

הזרוע הצבאית של חמאס נערכת לכיבוש רפיח ו"ציר פילדלפי" ועוברת לטקטיקה חדשה של שמירה על הכוח הצבאי שלה והיערכות למערכה ארוכה של כמה חודשים. הנהגת הזרוע הצבאית אומרת כי היא סומכת על קלף המיקוח העיקרי שלה שהוא החטופים הישראלים והוא שיבטיח את הישרדותה ואת הפסקת המלחמה ונסיגת כוחות צה"ל.

על פי גורמים בחמאס, הארגון החליט לשנות את הטקטיקה שלו  בלחימה נגד צה"ל ברצועה והוא נערך ליום שאחרי המלחמה מתוך הנחה שישראל תכבוש בשבועות הקרובים את אזור רפיח ו"ציר פילדלפי".

חמאס לא סומך על התגברות הלחץ האמריקני על ישראל ומעריך כי יושגו הבנות ביניהן על האופן שבו ייכבש אזור רפיח, לכן ,מנוף הלחץ העיקרי שלו והקלף החזק מבחינתו להישרדות הינו החטופים הישראלים שבהם הוא מחזיק.

ההחלטה של יחיא סינוואר ומוחמד דף היא לשמור ככל האפשר על הכוח הצבאי  של הארגון, על הלוחמים ועל אמצעי הלחימה שנותרו לארגון במחסניו בהמתנה לסיום המלחמה.

לכן, הזרוע הצבאית של חמאס נוקטת בטקטיקה של התקפות מוגבלות מאוד נגד כוחות צה"ל ומשתדלת שלא לסכן את לוחמיה שלא לצורך ולשמור על אמצעי הלחימה שברשותה.

גורם בחמאס אומר:" הזרוע הצבאית משתדלת להימנע מאיבוד כל היכולות הצבאיות שלה בכוח אדם ובציוד כדי לשמור את כוחה ליום שאחרי המלחמה כדי לסכל את התוכניות של ישראל, ארה"ב, הרש"פ ומדינות ערב להקמת שלטון חלופי לחמאס ברצועת עזה.’’

צה"ל עבר לשיטת לחימה של פשיטות בצפון רצועת עזה ובעקבות המבצע המוצלח והמפתיע של צה"ל בבית החולים שיפאא' ובבתי החולים אמל ונאצר בח'אן יונס, חמאס מפיק לקחים ונערך בהתאם.

בארגון הטרור מודים שצה"ל הצליח להפתיע ולפגוע בכוח של הזרוע הצבאית בצפון הרצועה.

צה"ל נוקט כעת ברצועת עזה באותן השיטות למלחמה בטרור שבהן הוא נוקט ביהודה ושומרון. פירוש הדבר היערכות לכיבוש כולל של הרצועה עם פשיטות יומיות ממוקדות על יעדי טרור בהסתמך על מידע מודיעיני מדוייק.

לכן הזרוע הצבאית של חמאס נערכת ברצועה למערכה ארוכה עם כמה שפחות אבידות.

הזרוע הצבאית סומכת על קלף החטופים הישראלים שהוא שישמור על הישרדות ההנהגה שלה וכי זהו קלף מנצח, היא מבינה זאת ולא תוותר עליו.

לכן היא שואפת להביא במשא ומתן לסיום המלחמה אפילו בשלב מאוחר יותר, העיקר כרגע מבחינתה הוא להשיג התחייבות ישראלית עם ערבויות לסיום המלחמה ונסיגת כוחות צה"ל מהרצועה לפני שחרור חלק מהחטופים.

בכיר חמאס ח'אלד משעל הודיע אתמול כי תנועת חמאס עומדת על דרישותיה במשא ומתן להשיג הפסקת אש עם ישראל ברצועת עזה שתהייה הפסקת אש קבועה והפסקת המלחמה ונסיגת כל כוחות צה"ל מהרצועה.

גורמים בחמאס אומרים כי הארגון לא יוותר על דרישתו לחזרת כל העקורים לצפון הרצועה והכנסת סיוע הומניטרי, הזרוע הצבאית רוצה לנצל זאת להעברת אלפי  לוחמים של חמאס לאזור בלבוש אזרחי כדי לשחוק את הישגי צה"ל במלחמה.

לכן, לפני השגת המטרות האלה, חמאס לא תשחרר שום חטוף ישראלי.

גורם בכיר בחמאס הבהיר אמש: "איננו סומכים על המחלוקות בין ממשל ביידן לבין ממשלת נתניהו, ארה"ב היא שותפה של ישראל במלחמה ותומכת בה מדינית וצבאית והיא חלק מהבעיה להגיע להסכם על  חילופי שבויים, הפסקת המלחמה ונסיגה מלאה של כוחות צה"ל מרצועת עזה".

לדבריו, לזרוע הצבאית של חמאס נותרה עדיין מחצית מכוחה הצבאי לאחר לחימה של חמישה חודשים, עם זאת רוב הארגונים ברצועה איבדו את יכולת שיגור הרקטות שלהם, למרות זאת לחמאס נותרו מאגרים של רקטות שהיא יכולה להשתמש בהם בכל רגע.

לזרוע הצבאית נותרו גם מספיק טילי נ"ט, מטעני חבלה ונשק קל ותחמושת להמשך הלחימה נגד כוחות צה"ל, כך הוא טען.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי