צה"ל והשב"כ סיכלו הקמת מרכז שלטוני של חמאס בצפון הרצועה

עדיין לא פורסמו כל הפרטים על הפעולה המוצלחת של צה"ל והשב"כ במתחם בית החולים שיפאא' בעיר עזה, מלבד סיכול פיגועי טרור סוכלה גם הקמת מרכז שלטוני של חמאס בצפון הרצועה. ישראל מנסה למנוע השתקמות של שלטוון חמאס אבל היא חייבת להקים בהקדם מערכת שלטונית חלופית.

הפעילות האינטנסיבית של צה"ל והשב"כ בבית החולים שיפאא' בעיר עזה נמשכת, צה"ל מסר כי עד כה נעצרו כ-500 מחבלים מארגוני טרור שונים במהלך המבצע בתוך מתחם בית החולים.

השב"כ עצר גם מחבלים בכירים אך הוא נמנע עד כה מפירסום שמותיהם כדי להשאיר את ארגוני הטרור בערפל קרב, הם מספקים לחוקרי השב"כ מודיעין רב ערך על מפקדי חמאס והתשתיות הצבאיות של ארגון הטרור, שישמש את צה"ל והשב"כ למבצעים בטווח הזמן הקרוב,צה"ל ימשיך להפתיע את מחבלי חמאס.

ארגוני חמאס והג'יהאד האסלאמי חזרו לפעול מבית החולים שיפאא' מוך הנחת עבודה שצה"ל סיים שם את העבודה ולא יחזור יותר למתחם, הם הקימו במתחם בית החולים מפקדה לניהול פעולות טרור בצפון הרצועה וגם מרכז שלטוני אזרחי להשתלטות על הסיוע ההומניטרי שנכנס לצפון הרצועה וחלוקתו למקורביהם ומכירתו בשווקים.

מי שפיקד על מבצע החזרה לבית חולים שיפאא' היה עז א-דין חדאד, מפקד חטיבת עזה של חמאס, שעדיין לא ברור מה עלה בגורלו.

באחז המבנים של מתחם בית החולים הקים חמאס מרכז שלטוני אזרחי ובו נציגים של משרדי הממשלה של ממשל חמאס ברצועה:משרד החינוך,משרד האוצר, משרד הפנים, משרד הבריאות והמשטרה האזרחית כדי להגביר את השליטה האזרחית.

במבצע מיוחד של כוחות צה"ל והשב"כ חיסלו כוחות צה"ל בשבוע שעבר בתוך מתחם בית החולים שיפאא' את פאא'ק אלמבחוח, ראש מנהלת המבצעים בביטחון הפנים של חמאס.

על פי גורמים פלסטינים, אלמבחוח שהיה בעבר אסיר ביטחוני בישראל ומקורב ליחיא סינוואר מתקופת המאסר, סירב להסגיר את עצמו לכוחות צה"ל ונהרג בקרב היריות במתחם בית החולים.

מבחוח היה אחראי מטעם חמאס על ארגון אבטחת משאיות הסיוע ההומניטרי שנכנס לרצועת עזה ועל התיאום בין חמאס לשבטים ולארגון אונר"א בכל הקשור לחלוקת הסיוע ההומניטרי.

מייד לאחר החיסול, פירסם חמאס הודעה שבה נאמר כי מטרת "הפשע" וחיסולו על ידי ישראל הייתה למנוע הגעת הסיוע ההומניטרי לתושבי הרצועה, הפצת כאוס ביטחוני ופגיעה במרקם החברתי ברצועה.

חיסולו של פאא'ק אלמבחוח הינו צעד ראשון חשוב לפגיעה בתשתית האזרחית של חמאס בצפון הרצועה ובמרכזה ובהשתלטות שלו על כל הסיוע האזרחי הנכנס לרצועה.

במקביל לפעילות הנמשכת בבית החולים שיפאא', צה"ל מגביר את חיסול קציני המשטרה האזרחית של חמאס שאחראים להשתלטות על משלוחי הסיוע ההומניטרי,בעיר עזה חוסל, בהפצצה מהאוויר על ביתו, ראא'ד אלבנא,מנהל החקירות במשטרת צפון הרצועה שאחראי להשתלטות על משאיות הסיוע ההומנטרי, במחנה הפליטים נוצייראת חוסל בהפצצה מהאוויר מפקד המשטרה של המחנה בשם מוחמד אלביומי.

הפעילות המוצלחת של צה"ל והשב"כ בבית החולים שיפאא'  סיכלה פיגועי טרור של חמאס בצפון הרצועה וגם את מאמציו להחזיר לעצמו את השליטה האזרחית בצפון רצועת עזה.

אבל הפיתרון איננו יכלו להיות רק במבצעים צבאיים, מוצלחים ככל שיהיו, ישראל חייבת להקים במהרה שלטון אזרחי חלופי לחמאס שימוטט את שלטונו הקיים.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי