איראן משנה אסטרטגיה וקובעת כללי משחק חדשים

איראן הכריזה בגלוי מלחמה על ישראל ותקפה אותה במאות כטב"מים וטילים, ישראל בלמה את ההתקפה והודיעה כי תגיב בנחרצות עליה. ישראל מתואמת היטב עם הממשל האמריקני, נראה כי מדובר בתחילתו של סבב לחימה מסוג חדש של עימות ישיר בין ישראל לאיראן שעלול גם להתדרדר למלחמה אזורית.

יום ה-13 באפריל יירשם בהיסטוריה של המזרח התיכון כיום היסטורי שבו פתחה איראן  לראשונה בהתקפה על ישראל באמצעות מאות כטב"מים וטילים בליסטיים שהיא שיגרה לעבר מטרות בישראל משטח איראן עצמה וגם באמצעות השלוחות שלה בעיראק ובתימן.

גורם ישראלי מסר כי ישראל יירטה 99 אחוזים מהטילים ששוגרו לעברה וכי מטוסים ירדניים סייעו ביירוט כטב"מים איראניים בשמי ירדן בעת שהיו בדרכם לישראל.

גורם ביטחוני בכיר אומר כי איראן הכריזה בגלוי מלחמה על ישראל ושיגרה לעברה את מתקפת הכטב"מים הגדולה ביותר בעולם בתוך כמה שעות.

עד היום היא פעלה מאחורי הקלעים וטענה כי המליציות הנאמנות לה הן עצמאיות בהחלטתן.

הסיבה הישירה להתקפה האיראנית הינה חיסולו של חסן מהדווי, מפקד גיס "קודס" בסוריה ובלבנון, שמיוחס לישראל, אבל למעשה איראן מנסה לסגור חשבון עם ישראל על חיסול בכירים איראניים נוספים כמו מוחסן פח'רי זאדה, אבי פצצת הגרעין האיראנית, קצינים בכירים ב"משמרות המהפכה", כמה מדעני גרעין איראניים וגם על הפעילות המתמשכת של ישראל בשטח סוריה נגד יעדים איראניים בשנים האחרונות הנקראת מב"ם ( המלחמה שבין המלחמות).

ההתקפה האיראנית על ישראל מזכירה את ההתקפה על ישראל במחצית ינואר 1991 על ידי עיראק בראשותו של הנשיא סדאם חוסיין, אז שוגרו לעבר ישראל משטח עיראק כ-40 טילי סקאד.

מרבית הטילים נורו לעבר גוש דן והסבו נזק לרכוש, אולם הם גרמו במישרין לאבידות בנפש,3 אזרחים ישראלים נהרגו מפגיעת טילי סקאד ועוד כמה עשרות נהרגו מחנק ומהתקפי לב כתוצאה מהשימוש במסיכת אב"כ, בסך הכל נהרגו 77 בני אדם.

ישראל נמנעה מתגובה צבאית על פי בקשתה של ארה"ב.

כמובן שהמצב היום שונה לחלוטין, ההתקפה הישירה של איראן באה באמצע המערכה הרב זירתית שבה נמצאת ישראל, שאותה ארגנה איראן מאחורי הקלעים, שהתחילה בהתקפה של חמאס על ישראל ב-7 באוקטובר.

ההצטרפות הגלויה של איראן למערכה באה כתוצאה ישירה מהשחיקה הגדולה בכוח ההרתעה הישראלי.

איראן התעלמה מהאזהרות הברורות של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן והצטרפה למערכה, הדבר מעיד על הביטחון העצמי הרב שיש לה מול ארה"ב וישראל ולא ברור עדיין אם היא תשלם על כך מחיר.

על פי גורמים מדיניים בכירים בירושלים, ישראל תמתין עד שיתבררו תוצאות ההתקפה האיראנית, התיאום המדיני והצבאי בינה לבין ארה"ב הוא חסר תקדים וישראל  הבטיחה לממשל ביידן כי כל תגובה צבאית שלה נגד איראן תתואם עם ארה"ב.

ההתקפה האיראנית על ישראל היא אירוע אסטרטגי חסר תקדים שיש לו השלכות על המלחמה ברצועת עזה, על עסקת החטופים ועל הכוונה לכבוש את אזור רפיח.

כמובן שיש לו גם השלכה על המשך העימות הצבאי בין ישראל לחזבאללה בדרום לבנון.

לפני יותר משבועיים ביקרו מנהיגי חמאס והג'יהאד האסלאמי, אסמעיל הניה וזיאד אלנח'אלה באיראן ונועדו עם המנהיג העליון עלי ח'מינאי שהבטיח להם כי לא יאפשר לישראל למוטט את שלטון חמאס ברצועת עזה.

שגרירות איראן באו"ם הודיעה כי המתקפה החריגה שביצעה לעבר ישראל הייתה תגובה לחיסול חסן מהדווי בדמשק ובכך, מבחינתה, הנקמה הושלמה.

"אם המשטר הישראלי יעשה טעות נוספת, התגובה שלנו תהייה חמורה יותר".

דובר ראש הממשלה בשפה הערבית אמר כי "התגובה הישראלית תהייה נחרצת וברורה".

למרות המחלוקות הקשות בין ראש הממשלה נתניהו לנשיא ביידן, ארה"ב התייצבה  באופן מלא לצידה של ישראל ותיאמה עמה מבחינה צבאית את ההגנה על מדינת ישראל.

ישראל הציבה כיעד מרכזי במלחמה את ארגון חמאס ברצועת עזה שתקף את ישובי עוטף עזה ב-7 באוקטובר וניסתה לשמור את חזבאללה מחוץ למערכה, אולם היא קיבלה בסופו של דבר את איראן במערכה, איראן הסירה את המסיכה מעל פניה ויצאה לקו הקדמי במלחמה נגד ישראל.

למעשה איראן מאיימת ישירות כעת על ישראל  ועל האינטרסים האמריקנים באזור.

הביטחון העצמי של איראן הוא גדול מאוד וגם היהירות שלה, הגנרל יחיא רחים צפאווי,יועצו של המנהיג העליון עלי ח'מינאי אמר לפני ההתקפה על ישראל: "הניצחון של חזית ההתנגדות והעם הפלסטיני בהנהגת איראן הוא ודאי, המזרח התיכון החדש נכשל בניגוד לרצון ארה"ב וישראל, יוקם ציר חדש בראשות איראן וחזית ההתנגדות".

עדיין לא ברור כיצד תגיב ישראל על ההתקפה נגדה, אבל התגובה תהייה מתואמת עם ממשל ביידן, פני המזרח התיכון עומדים להשתנות, אנחנו נמצאים כנראה בתחילתו של סבב לחימה מסוג חדש של עימות ישיר בין ישראל לאיראן וקיימת גם סכנה של התדרדרות למלחמה אזורית.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי