האם אסמעיל הניה העתיק את מקום מושבו מקטאר לטורקיה?

מנהיג חמאס אסמעיל הנייה החליט להישאר לזמן בלתי מוגבל בטורקיה על פי הצעתו של נשיא טורקיה. בחמאס מכחישים כי הארגון קיבל החלטה להעתיק את מקום מושב ההנהגה המדינית מדוחא לאיסטנבול בגלל הלחץ האמריקני על קטאר.

מנהיג חמאס אסמעיל הניה שוהה כבר כשבועיים ימים בטורקיה לשם הוא הגיע מקטאר, בראש משלחת מההנהגה הצבאית של חמאס כדי להיפגש עם נשיא טורקיה ארדואן.

אי חזרתו לקטאר מעוררת תהיות בקרב פרשנים בעולם הערבי ששואלים האם הוא גורש באלגנטיות על ידי הקטארים בעקבות לחץ אמריקני של שלטונות קטאר או שהוא החליט בעצמו להתרחק לתקופת מה מדוחא כדי להקל את הלחץ מעל קטאר.

גורמים בחמאס מכחישים את הטענות האלה וטוענים כי אסמעיל הניה נשאר בטורקיה כדי להיפגש שם עם גורמים שמעדיפים שלא להגיע לדוחא.

לדבריהם, לארגון חמאס אין שום כוונה לעזוב את קטאר, וכי אסמעיל הניה לא התבקש לעזוב את דוחא.

בכיר בחמאס אומר שאסמעיל הנייה החליט להישאר בטורקיה לזמן בלתי מוגבל, לאחר הצעה שקיבל מנשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, ומשום שיש לו כמה פגישות עם גורמים בפלגים הפלסטינים וגורמים ערבים, שהיחסים שלהם עם קטאר לא טובים ומעדיפים שלא לבקר בדוחא.

מקורות נוספים המקורבים לחמאס הבהירו שמטרת שהותו של אסמעיל הניה בטורקיה היא לדון בתפקיד שתמלא טורקיה לאחר המלחמה.

לדבריהם, אם חמאס יחוש שהנוכחות שלו בקטאר גורמת למבוכה הוא יעדיף לעזוב ולהפחית את הלחצים המופעלים על דוחא.

שר החוץ של טורקיה הקאן פידאן הכחיש את הטענות למעבר חמאס כרגע לטורקיה. בריאיון לערוץ אלערביה אלחדת' הסעודי אמר:

"אנחנו נמצאים בקשר ישיר עם עמיתינו בקטאר והמטרה הראשונה כעת היא הפסקת אש והכנסת סיוע לעזה".

הימצאותו של אסמעיל הנייה, בטורקיה היא דבר טבעי והוא דן עם ההנהגה באנקרה בסוגיית ההפוגה והפסקת האש, לא דיברנו על מעבר חמאס לטורקיה", הוא טען,.

חמאס חיזק באחרונה את נוכחותו בטורקיה, גורמים טורקים וגורמים בחמאס מאשרים כי התנועה פתחה מחדש כמה משרדים שלה שנסגרו בעבר, במקביל לפעילות של משרדי השלוחה הצבאית של חמאס באיסטנבול.

גם שני בכירים בחמאס שעזבו את טורקיה לפני פרוץ המלחמה ברצועת עזה לבוסניה, על פי בקשת שלטונות טורקיה, חזרו לאיסטנבול.

הנהגת חמאס חשה בביטחון רב והחליטה לפתוח מחדש כמה ממשרדיה בטורקיה בתמיכת השלטונות הטורקים.

מנהיגי חמאס חשים בטוחים יותר בטורקיה, בגלל הפעילות היעילה של המודיעין הטורקי שמכיר היטב את פעילות המוסד הישראלי , הרבה יותר מאשר המודיעין הקטארי בדוחא.

לפני כמה ימים, יצא בכיר חמאס מוסא אבו מרזוק ובראיון לרשת הטלוויזיה האיראנית "אלעאלם" הוא הודיע במפתיע כי במקרה שהנהגת חמאס תאלץ לעזוב את קטאר היא תגיע לירדן, בעוד שלמעשה, מתחילת המלחמה ברצועת עזה ועד עתה נותק לחלוטין הקשר בין ירדן לבין תנועת חמאס.

גורם ירדני בכיר תדרך את העיתונות הערבית כי ההצהרה של מוסא אבו מרזוק היא בגדר "פרובוקציה" כלפי המשטר הירדני וניסיון לגייס את אהדת הרחוב הירדני לתנועת חמאס בדיוק כפי שניסו לעשות באחרונה ראשי חמאס, ח'אלד משעל, מוחמד דף ו"אבו עוביידה" הדובר של הזרוע הצבאית של חמאס.

לדבריו, " מוסא אבו מרזוק מדבר כאילו  שאין מוסדות מדינה בירדן והוא יכול להחליט לעשות בה כרצונו, ירדן סגרה את התיק של משרדים בירדן עבור הפלגים הפלסטינים והיא לא תפתח אותו מחדש".

"ירדן לא תסכים בשום מצב שראשי חמאס ישהו בשטחה" הוא הדגיש.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי