המזח הימי הצף ברצועת עזה-מה מסתתר מאחורי הקמתו?

צבא ארה"ב מתקדם בהקמת המזח הצף ברצועת עזה ובקרוב הוא יתחיל לפעול לצורך קליטת סיוע הומניטרי לתושבי הרצועה שיגיע דרך הים. חמאס מתנגד להקמת המזח ורואה בו מזימה אמריקנית ישראלית להקמת בסיס צבאי בחוף הרצועה ופרויקט שיעודד טרנספר של פלסטינים לחו"ל.

 הפנטגון הודיע שלשום כי הושלמו 50 אחוזים מהעבודות להקמת המזח הימי הצף בצפון רצועת עזה, הבנייה צפויה להסתיים בקרוב.

גורמים אמריקנים אומרים כי המזח הצף לא יהיה תחליף לדרכים היבשתיות להכנסת הסיוע ההומניטרי לרצועת עזה, כמו למשל מעבר רפיח ממצרים, ומעבר כרם שלום מישראל, אלא אמצעי נוסף לתגבור.

הנשיא ביידן החליט ב-7 במרץ על הקמת המזח  הצף בעקבות קשיים בהצנחת הסיוע ההומניטרי דרך האוויר לרצועת עזה וסירובה של ישראל להכניס את הסיוע ההומניטרי דרך המעברים היבשתיים.

המזח מוקם של שטח של 281 דונמים ובהקמתו עוסקים אלף חיילים אמריקנים, ספינות  צבאיות ואזרחיות יוכלו לפרוק את תכולתן בלב ים לספינות קטנות יותר לסיוע לוגיסטי שיעבירו את חבילות הסיוע אל המזח הצף.

חבילות הסיוע יחולקו ברצועה על ידי ועדות סיוע פלסטיניות.

ישראל בירכה, בלית ברירה, על הקמת המזח הצף, שר הביטחון גלנט אמר כי "המזח הצף יסייע להעביר את הסיוע ההומניטרי ישירות לתושבי הרצועה והדבר יסייע במיטוט שלטון חמאס".

אבל מה יקרה עם חמאס ישתלט בכוח על החבילות הסיוע? מי ימנע זאת?

בינתיים, ברצועת עזה כבר מתחזקת תיאוריית הקונספירציה כי מדובר במזימה אמריקנית-ישראלית כדי שהמזח הצף ישמש בעתיד לטרנספר של תושבי הרצועה לחו"ל ויהפוך את מעבר רפיח למיותר, גם מצרים חוששת מהאפשרות הזו.

בשבוע שעבר תקפו מחבלים של חמאס בפצצות מרגמה את אזור העבודות של המזח הצף בעת שסיירה במקום משלחת של האו"ם, לא היו נפגעים.

בחמאס טוענים כי המזח הצף עלול לשמש כבסיס צבאי של כוח רב לאומי בראשות ארה"ב שיסייע לישראל בשליטה על רצועת עזה.

עוד חוששים בחמאס כי הקמת המזח היא חלק מתוכנית גדולה יותר למוטט את שלטון חמאס ברצועת עזה ולחזק את ישראל שתקים ממשל צבאי ברצועת עזה ביום שאחרי המלחמה.

גורם בכיר בחמאס אומר כי מאחורי הסיסמא ההומניטרית שמצדיקה את הקמת המזח הצף מסתתרת תוכנית של ישראל לכבוש את הרצועה ולהפקיע את הריבונות הפלסטינית.

לדבריו, העובדה שישראל בירכה על הקמתו מעידה על כוונותיה הנסתרות בשלב הזה.

צה"ל אמור לאבטח את אזור המזח הצף על החוף, ובחמאס רואים בכך את תחילת הקמתו של בסיס צבאי קבוע של צה"ל והשתלטות על רצועת החוף בצפון הרצועה.

החשש הפלסטיני הוא שלא נקבע תאריך  לפירוקו של המזח הצף והוא עלול להישאר לתקופה ארוכה של כמה שנים ובכך לשרת את מטרות הכיבוש של ישראל.

בתרחיש כזה, תושבים רבים ברצועה, חסרי יכולת, שאינם יכולים לצאת למצרים בגלל שהמצרים דורשים במעבר רפיח סכומי כסף גדולים של אלפי דולרים עבור כל עזתי שרוצה לצאת למצרים,הם עשויים לבקש מישראל וארה"ב לצאת דרך המזח הצף לקפריסין ומשם לשאר חלקי העולם.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי