האם ממשל ביידן מסתיר מישראל את מקום המסתור של יחיא סינוואר?

אמצעי תקשורת אמריקניים מדווחים כי המודיעין האמריקני יודע את מקום הימצאו המדוייק של יחיאס סינוואר אך דורש מישראל בתמורה למידע להימנע מפעולה ברפיח. הדיווחים שלא הוכחשו מעלים סימני שאלה קשים על היחסים בין ממשל ביידן לישראל.

על פי גורמי מודיעין בישראל, ההערכה היא שמנהיג חמאס ברצועה, יחיא סינוואר, איננו נמצא באזור רפיח אלא מסתתר במנהרות באזור ח'אן יונס, באזורים שמהם נסוגו כוחות צה"ל לפני יותר מחודש.

ראש המל"ל צחי הנגבי אמר בסוף השבוע שעבר כי "אין לנו מידע אם יחיא סינוואר מוקף בחטופים".

נראה כי המודיעין הישראלי לא התאושש מהטראומה שפקדה אותו ב-7 באוקטובר ומערכת האיסף המודיעינית וגם מערכת ההערכה שלו מקרטעת, זה רק ממחיש את הצורך להחליף בהקדם האפשרי את כל צמרת המודיעין הישראלי שכשלה, לרענן אותה ולשקמה.

בכל מקרה, העיתון "וושינגטון פוסט" דיווח ב-11 במאי מפי מקורות בממשל האמריקני כי הממשל הציע לישראל מידע מודיעיני רגיש על מיקום חברי ההנהגה הצבאית של חמאס ושל מנהרות טרור ברצועה  ובהם יחא סינוואר בתמורה לכך שישראל תמנע מכניסה לעיר רפיח.

הדיווח הוא מארבע מקורות שונים, גם רשת ABC  דיווחה על כך ממקורותיה, עד כה הדיווחים האלה לא הוכחשו על ידי הממשל.

מדובר בידיעות מאוד מדאיגות מכמה בחינות, האחת, שהמודיעין האמריקני מצליח להשיג מידע טוב יותר מהמודיעין הישראלי, למרות שצה"ל שולט ברוב חלקי רצועת עזה, והשניה, שההצעה האמריקנית לישראל היא מעין ניסיון סחיטה של מדינה שהיא בת הברית העיקרית שלה במזרח התיכון.

הסיבה השלישית היא שבין החטופים  הישראלים שבידי חמאס יש גם כאלה שיש להם אזרחות אמריקנית, האם הנשיא ביידן מתעלם מכך?

הדבר המתבקש היה שבמסגרת שיתוף הפעולה הביטחוני והמודיעיני ההדוק ביותר בין שתי המדינות, המידע הזה היה צריך לעבור מייד עם קבלתו לישראל, אך נראה שממשל ביידן רק מחפש מנופי לחץ על ישראל ולא בוחל גם במסחר במידע מודיעיני רגיש שיגול לסייע לישראל לנצח במלחמה שאותו הוא מסתיר ממנה כדי לאלץ אותה לעצור את המלחמה ברצועת עזה.

למודיעין האמריקני יש מחשבי על שבאמצעותם הוא יכול לפצח את התקשורת המוצפנת של מנהיגי חמאס ום לוויני ריגול משוכללים שיכולים לאתר מנהרות, אבל שוב עולה שורה של  שאלות מה עלה בגורל כל אותם "אוצרות מודיעיניים" שישראל טענה כי תפסה במנהרות של ח'אן יונס ובית החולים שיפא? מה עלה בגורל המידע המודיעיני שהופק מחקירת המחבלים הבכירים? האם השב"כ לא הצליח לגייס מאז ה-7 באוקטובר סוכנים חדשים בצמרת חמאס?

זו טעות נוספת של הממשל, הרי אם ישראל תחסל את ההנהגה הצבאית של חמאס ובראשה יחיא סינואר, סביר להניח שזה יקצר את משך המלחמה ברצועת עזה ויזרז את תהליך הקריסה של חמאס, אם כך, מדוע למנוע את המידע הזה מישראל?

האם הממשל חשש שלישראל יהיו הישגים משמעותיים במלחמה שיחזקו את ראש הממשלה נתניהו ואת הגישה שלו לסיום המלחמה והיום שאחרי? האם ייתכן שהנשיא ביידן רצה להשאיר את חמאס בשלטון ברצועה ועכשיו הוא שוב שינה את דעתו לאחר שהבין כי ישראל נחושה לכבוש את אזור רפיח?

הממשל לא יכול להתעלם מהשאלות הקשות האלה והוא חייב להבהיר את הדברים בהקדם האפשרי.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי