חמאס בוחנת הצעה להעביר את ההנהגה לתימן

הלחצים של ארה"ב וישראל על קטאר לגרש את הנהגת חמאס מדוחא גוברים ותנועת חמאס בוחנת מספר אפשרויות לאן להעביר את הנהגתה. אחת האפשרויות הנבחנת ברצינות היא למקם את הנהגת חמאס בצנעא שבתימן, תחת חסותם של המורדים החות'ים הנאמנים לאיראן.

למרות שתנועת חמאס טוענת כי אין בכוונתה להעביר את ההנהגה המדינית שלה מדוחא שבקטאר למדינה ערבית אחרת, מסתבר שגובר הלחץ האמריקני על קטאר להורות לחמאס להעביר את מפקדתה מדוחא למקום אחר מחוץ לקטאר.

על פי גורמים ברש"פ,גם ישראל מפעילה לחצים על קטאר בנושא הזה באמצעות צינורות חשאיים, כולל איומים כי המוסד הישראלי יגיע גם לדוחא לחסל שם את הנהגת חמאס.

ישראל אותתה לקטאר את כעסה על אירוח הנהגת חמאס בדוחא בכך שסגרה את משרדי ערוץ אל-ג'זירה  הקטארי בישראל.

אחד היעדים האפשריים שהנהגת חמאס יכולה לעבור אליהם הוא טורקיה, הנשיא ארדואן הוא תומך מובהק של ארגון הטרור הזה, ובאיסטנבול  קיימת מאז 2011 שלוחה גדולה של הזרוע הצבאית של חמאס.

גם מבחינה ביטחונית, טורקיה היא מקום יחסית בטוח עבר ההנהגה של חמאס, המודיעין הטורקי הוא יעיל מאוד ומכיר היטב את שיטות העבודה של המוסד הישראלי, אבל, על פי גורמים בחמאס, נשיא טורקיה ארדואן חושש מאוד שמעבר כל ההנהגה המדינית של חמאס לארצו יתפרש בעולם המערבי כאילו טורקיה הינה מדינה תומכת טרור.

קטאר הודיעה רשמית כי היא מבצעת כעת הערכה מחדש של מדינותה בנושא התיווך בין ישראל לחמאס על עסקת החטופים והשגת הפסקת אש, ובחמאס חוששים שאחת התוצאות לכך תהייה בקשה רשמית של קטאר מהנהגת חמאס לעזוב את דוחא,הקטארים חוששים להסתבך עם הממשל האמריקני ועם ישראל אך הם ינמיכו פרופיל וימשיכו לתמוך בחמאס באופן סמוי.

לכן בחמאס נערכים לחיפוש אתר אחר שבו תתמקם ההנהגה המדינית, משלחת של חמאס ביקרה כבר בנסיכות עומאן לבדוק את האפשרות להתמקם שם ובחמאס בוחנים ברצינות הצעה למקם את המפקדה החדשה בתימן, בחסותם של המורדים החות'ים הנאמנים לאיראן.

מוחמד אלבח'יתי, אחד ממנהיגי ארגון "אנצאר אללה", השם הנרדף למורדים החות'ים בתימן, הודיע לפני כמה ימים  כי ממשלתו ומנהיג החות'ים עבד אלמלכ אלחות'י מברכים על האפשרות שהנהגת חמאס תעבור מקטאר לבירה צנעא.

"ברוכים הבאים" הוא אמר,הגורל שלנו הוא אחד, הביטחון של תימן הוא הביטחון של פלסטין".

כאמור,בחמאס בוחנים ברצינות את ההצעה הזו בעיקר מהשיקול הביטחוני, תימן מרוחקת מאוד מישראל ולטענת גורמים בחמאס אין למוסד הישראלי שום אחיזה בה, בנוסף לכך גורמי הביטחון של החות'ים מאבטחים היטב את היועצים האיראניים שמסייעים להם בפיתוח אמצעי לחימה.

בחמאס מעריכים כי ישראל לא תעז להסתבך עם המורדים החות'ים בכך שתפגע במנהיגי חמאס על אדמת תימן בגלל האיום הימי של החות'ים על הספינות הישראליות בים האדום.

עד כה ישראל לא הגיבה, צבאית, על החרם הימי שהטילו החות'ים על מעבר ספינות סוחר בים האדום בדרך לישראל ובחזרה ממנה.

לא מן הנמנע שהנהגת חמאס לא תמתין להחלטה הרשמית של שליטי קטאר בעניינה והיא תיזום בעצמה מעבר מדוחא לצנעא שבתימן או למדינה אחרת, ההחלטה אמורה להתקבל בקרוב.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי