מצרים מגלה כפיות טובה כלפי ישראל

הפעילות הצבאית של ישראל באזור רפיח הביאה להתדרדרות ביחסים בין ישראל למצרים ולשפל חסר תקדים בין שתי המדינות. גורמים בכירים בירושלים מאשימים את מצרים ב"משחק כפול" וב"כפיות טובה" ואומרים כי ישראל חייבת לשמור על האינטרסים הביטחוניים שלה ולהגן על עצמה מפני חמאס.

ישראל שוב מופתעת, בעוד היא נלחמת ברצועת עזה נגד החמאס, הפעם על ידי מצרים שעמה היא חתומה על הסכם שלום.

בישראל מודאגים מאוד מהודעת מצרים כי היא מתכוונת להצטרף רשמית לתביעה בתיק "רצח העם" שהוגשה על ידי דרום אפריקה נגד ישראל בבית הדין הבינלאומי בהאג (ICJ) על רקע המשך המלחמה ברצועת עזה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו קיים התיעצויות חירום בנושא מחשש שבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג ייענה לבקשת דרום אפריקה ויוציא בימים הקרובים צו לעצירת הלחימה ברפיח וצווי מעצר בינלאומיים לבכירים בישראל.

במקביל, מצרים נקטה בצעד נוסף והיא מסרבת להכניס סיוע הומניטרי לרצועת עזה בגלל שישראל השתלטה על הצד הפלסטיני של המעבר.

ישראל פועלת כעת  כדי להגביר את הכנסת הסיוע ההומניטרי לרצועה כדי לצמצם את הלחץ המדיני שעלול להיווצר עליה בגלל המהלך המצרי.

במקביל היא מנסה לשכנע את מצרים לפתוח מחדש את המעבר.

גורמים מדיניים בירושלים מאשימים את מצרים שהיא מפרה סיכומים קודמים בין המדינות, ושהמצרים משחקים " משחק כפול".

המשבר בין ישראל למצרים הוא חמור והוא עלול להתדרדר עוד יותר אם ישראל תכבוש את כל אזור רפיח, כך מעריכים גורמים מדיניים, למרות שעד כה ישראל לא עשתה באזור רפיח שום צעד שהוא מהווה הפרה של הסכם השלום בין שתי המדינות.

מדוע התדרדרו היחסים בין שתי המדינות כעת?

יש לכך כמה סיבות:

א.לחץ בדעת הקהל המצרית, הרחוב המצרי חושש לגורל הפלסטינים ברצועת עזה ככל שמתארכת המלחמה.

הנשיא א-סיסי הצליח עד כה למנוע הפגנות גדולות במצרים למען רצועת עזה כפי שהן מתקיימות בירדן, הוא חושש לכסאו ולכך שחמאס תחבור שוב לתנועת "האחים המוסלמים" בארצו  ותארגן הפגנות ופיגועים כדי להפילו מכס השלטון.

ב. העברת מסר לפלסטינים ברצועת עזה כי מצרים  שהיא המדינה הערבית הגדולה ביותר עומדת לצדם ותעשה הכל כדי למנוע את כיבוש אזור רפיח.

ג. הנשיא א-סיסי חושש מאוד ממה שיתגלה באזור רפיח ומתחת ל"ציר פילדלפי" אחרי שישראל תכבוש את האזור הזה.

ד.מצרים באמת חוששת שאלפי פלסטינים ינסו לפרוץ את הגבול ולחדור משטח רפיח אל תוך שטח מצרים, דברים כאלה קרו בעבר.

ה. החרם שהטילו המורדים החות'ים בתימן על מעבר ספינות בים האדום פוגע מאוד בכלכלה המצרית  והנשיא א-סיסי מעריך שהפסקת המלחמה ברצועת עזה תביא להסרת החרם.

על פי גורמי ביטחון בישראל באזור רפיח קיימות עשרות מנהרות הברחה משטח מצרים לרצועת עזה ועברו בהן, תמורת סכומי כסף גדולים, כמויות אדירות של נשק מתקדם,להערכת הגורמים הביטחוניים, הפעילות הזו לא הייתה יכולה להתבצע ללא שיתוף פעולה מצד גורמים רשמיים במצרים.

ברצועת עזה טוענים כי מחמוד א-סיסי, בנו של הנשיא המצרי שהינו בכיר במודיעין המצרי, מעורב בהברחות האלה.

לכן מצרים פועלת בצורה דרסטית להפעיל לחץ מדיני על ישראל לעצור את המלחמה.

גורם מדיני בכיר בירושלים אומר כי המהלכים של מצרים הם בבחינת כפיות טובה, מכיוון שישראל סייעה, בדרכים שונות שלא ניתן לפרטן, לצבא המצרי לחסל את שלוחת דאע"ש בצפון סיני, ישראל גם נענתה בזמנו לבקשתו של הנשיא א-סיסי להכניס כוחות צבא נוספים לחצי האי סיני, מעבר למה שמוסכם בהסכם השלום בין שתי המדינות כדי להילחם נגד קבוצות הטרור הג'יהאדיסטיות בסיני.

"האם זו התודה שאנו מקבלים"? שואל אותו גורם מדיני בכיר.

למרות המתיחות הקשה בין שתי המדינות הודיע שר החוץ המצרי סאמח שוכרי באופן רשמי ב-13 במאי כי מצרים מחוייבת להסכם השלום עם ישראל וכי מדובר ב"אופציה אסטרטגית של מצרים במשך 45 שנים  שהיא הבסיס העקר להשגת השלום באזור והגשמת היציבות".

הוא נמנע מלהאשים את ישראל כי היא מפרה את הסכם השלום בין שתי המדינות.

עם זאת, העיתון "וול סטריט ג'ורנל" דיווח ב-14 במאי מפי גורמים במצרים כי קהיר בוחנת את האפשרות להחזיר את השגריר שלה מתל אביב, כמה ימים לאחר שהודיעה כי תצטרף לתביעה שהגישה דרום אפרקיה לבית הדין הבינלאומי בהאג.

הגורמים המצרים טענו כי ישראל עדכנה את מצרים רק כמה שעות לפני שהחליטה לצאת למבצע שבו השתלטה על הצד הפלסטיני של מעבר רפיח.

ישראל בוחנת כעת דרכים כדי להימנע מהחרפת המתיחות בינה לבין מצרים, ליחסי השלום עם מצרים יש חשיבות אסטרטגית גדולה ומצרים היא זו שמתווכת כעת בין ישראל לחמאס על עסקת החטופים הישראלים והסכם הפסקת אש.

אולם, גורמים מדיניים בירושלים מדגישים כי ישראל לא תוותר על האינטרסים הביטחוניים שלה ואם הקבינט הביטחוני יחליט על כיבוש כל אזור רפיח, צה"ל יעשה זאת למרות שמצרים עלולה להחריף את המשבר עוד יותר בנקיטת צעדים נוספים.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי