האם הסכם השלום עם מצרים בסכנה?

ישראל מתנהלת בזהירות מבחינה צבאית באזור רפיח כדי שלא להפר את הסכם השלום שלה עם מצרים. ישראל ומצרים חוששות מפרובוקציות של חמאס שצפוי לנסות לערער את היחסים בין שתי המדינות ולהעביר אלפי פלסטינים מרפיח לשטח סיני.

הפעילות הצבאית הישראלית באזור רפיח וכיבוש מעבר רפיח ומאידך הכוננות שעליה הכריז צבא מצרים באזור סיני וההיערכות המוגברת שלו על גבול מצרים עם רצועת עזה מעוררים עניין בעולם הערבי וויכוח על עתיד הסכם השלום בין ישראל למצרים משנת 1979.

במצרים ישנם גורמים לא רשמיים שטוענים כי הפעילות הצבאית באזור רפיח היא הפרה של הסכם השלום בין ישראל למצרים, אך גורמים מדיניים בכירים בישראל טוענים כי אין שום הפרה כזו.

בעקבות כיבוש הצד הפלסטיני של מעבר רפיח, מהלך שישראל עדכנה את מצרים מראש לגביו, פרס צבא מצרים כלי רכב משריינים מזרחית ומערבית למעבר והכריז על כוננות עליונה בקרב היחידות שלו בצפון סיני.

משרד החוץ המצרי גינה את כיבוש מעבר רפיח ואמר כי מדובר ב"הסלמה מסוכנת" ודרש מישראל לגלות" איפוק מירבי והתרחקות ממדיניות ההליכה על הסף".

גורמים בלשכת ראש הממשלה בירושלים אמרו כי ישראל מגלה את הרגישות הנדרשת בפעולה הצבאית המדוייקת בסמוך לגבול מצרים שאיננה מפרה את הסכם השלום בין שתי המדינות.

צה"ל הרג באזור מעבר רפיח 20 מחבלים חמושים של חמאס ועוסק בחשיפת מנהרות טרור באזור.

גורמים בקרב חמאס ו"האחים המוסלמים" מנסים להסית ולפגוע  ביחסים בין מצרים לישראל ומפיצים פייק ניוז ברשתות החברתיות כי ישראל הפרה את סידורי הביטחון שקיימים  בהסכם השלום בין ישראל למצרים.

השטח שישראל כבשה נחשב מבחינת החוק הבינלאומי לחלק מאדמה בריבונות פלסטינית  שנפל כעת לידיה של ישראל במהלך המלחמה ואין שום פגיעה ישראלית בריבונות מצרית על השטח הזה.

מצרים טוענת בפני המלעיזים עליה כי היא פועלת בהתאם לחוק הבינלאומי וכי בזכות ההסכם עם ישראל היא יכולה למצב את עצמה כמתווך הוגן במשא ומתן בין ישראל לחמאס וגם להכניס סיוע הומניטרי לרצועת עזה.

החשש העיקרי המצרי הוא שאלפי פלסטינים יפרצו את הגבול עם מצרים ויעברו לתוך שטח סיני או שהזרוע  הצבאית של חמאס תפוצץ את גדר הגבול בכמה מקומות כדי לאפשר לאלפי עקורים מאזור רפיל להיכנס לשטח מצרים, אולם הפעילות של צה"ל מתואמת עם הצבא המצרי כדי למנוע את התרחישים באלה.

מצרים הגישה מחאה רשמית לישראל על הפעולה לכיבוש רפיח אך מדובר בצעד מחאה צפוי נוכח הלחצים הגדולים שמופעלים על מצרים מצד הפלסטינים.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי