חמאס מנהל מלחמת התשה ברצועת עזה נגד כוחות צה"ל

צה"ל פועל בעוצמה רבה ברצועת עזה במאמץ מרוכז למוטט את הזרוע הצבאית של חמאס. האסטרטגיה של חמאס היא להרוויח זמן ולהחזיק מעמד באמצעות מלחמת התשה ארוכה בתקווה שהלחץ הבינלאומי יאלץ את ישראל להפסיק את הלחימה.

צה"ל מרחיב את הפעילות הצבאית באזור רפיח לאחר קבלת "אור ירוק" ממשל ביידן אבל הדרך להכרעת חמאס מבחינה צבאית עדיין רחוקה, הפעולה הזו תצריך מאמץ צבאי מרוכז של עוד כמה חודשים, לכן  צריך לגלות סבלנות ולא לעמוד עם סטופר ביד עד שזה יקרה.

צה"ל כבר כבש כ-70 אחוזים מ"ציר פילדלפי" על גבל הרצועה עם מצרים שהינו צינור ההברחות העיקרי של נשק ממצרים עבור חמאס ברצועת עזה.

צה"ל הצליח לחסל  כ-15 אלף מחבלי חמאס אך חמאס שומר עדיין על כ-60 אחוזים מכוח המחבלים החמושים שלו, חלקם התערבב בלבוש אזרחי בין תושבי הרצועה וחלק אחר מסתתר בתוך המנהרות ומגיח מדי פעם באזורי הלחימה לתקוף את חיילי צה"ל או לשגר רקטות לעבר ישראל.

גם מערך המנהרות של חמאס עדיין שלם ברובו, מדובר במאות קילומטרים של מנהרות שנחפרו במשך שנים.

להערכת המודיעין האמריקני,כ-65 אחוזים מהמנהרות עדיין פעילות, וכי חמאס גם גייס לשורותיו, מאז תחילת המלחמה, עוד אלפי מחבלים חדשים.

חוסר ההכרעה הצבאית של צה"ל נובע בעיקר מכך שהוא איבד את המומנטום של המלחמה ודשדש ברצועת עזה במשך כשלושה חודשים.

לצה"ל הייתה גם טעות אסטרטגית שלא כבש כבר בראשית המלחמה את אזור רפיח ואת "ציר פילדלפי", מתחת לציר הזה יש עשרות מנהרות הברחה של חמאס ומאז תחילת המלחמה ועד לאחרונה עברו בהן כמויות גדולות של נשק ותחמושת עבור חמאס לצורך המלחמה נגד צה"ל.

רק בשבוע האחרון החל צה"ל לפעול באזור רפיח ולהשמיד את המנהרות האלה.

ישראל ממשיכה בלחימה ברצועת עזה בעקבות כישלון המגעים על עסקת שחרור חטופים והפסקת אש, למעשה, לא נותרו בידיה שום מנופי לחץ על יחיא סינוואר מלבד פעולה צבאית רחבה באזור רפיח, דהיינו השמדת ארבעת גדודי הזרוע הצבאית הפרוסים באזור וכיבוש "ציר פילדלפי" שהינו  צינור החמצן של חמאס להברחת נשק לרצועה.

צה"ל פעל בחודשים האחרונים בכמה אזורים ברצועת עזה כמו מחנה הפליטים ג'באליה,בית לאהיה, בית חאנון ושכונת זייתון בעיר עזה והשמיד שם את כוחות חמאס אך באחרונה נאלץ לחזור לאזורים האלה מכיוון שהזרוע הצבאית הזרימה לשם מחבלים ונשק ושיקמה את כוחה.

ההתפתחויות האלה מחייבות שצה"ל ישנה את אסטרטגיית הלחימה שלו ברצועה כדי שיצליח למוטט את שלטון חמאס.

חמאס נלחם באסטרטגיה של משיכת זמן, הוא מנסה להרוויח זמן  מול חיילי צה"ל בתקווה שבינתיים יתגבר הלחץ הבינלאומי על ישראל לעצור את המלחמה, כך הוא גם מנסה לחסוך בתחמושת ולשמור על מלאי הרקטות שנותר לו כדי שיוכל לשגר אותן בטפטוף וליצור את הדימוי בקרב תושבי הרצועה כי הוא לא איבד את כוחו הצבאי וממשיך להילחם.

חמאס מנהל למעשה מלחמת גרילה נגד כוחות צה"ל ברצועה, מרבית המסגרות הצבאיות הגדולות שלו פורקו על ידי צה"ל והוא פועל  במסגרת של בודדים או חוליות טרור קטנות שמשגרות טילי נ"ט.

המשימה של צה"ל היא לחסל לגמרי את כיסי ההתנגדות של חמאס שנותרו, זוהי עבודה סיזיפית שתארך זמן רב.

"אבו עוביידה", דובר הזרוע הצבאית של חמאס, הודיע בשבוע שעבר כי ארגונו ערוך למלחמת גרילה ארוכה נגד כוחות הכיבוש הישראלי.

בסופו של דבר, צה"ל שוחק באיטיות את כוחו הצבאי של חמאס, הוא לא מורגל לסוג כזה של לחימה והוא משכלל את השיטות תוך כדי לחימה בשטח, הזרוע הצבאית של חמאס לא תוכל לעמוד לאורך זמן בפני מכונת המלחמה הישראלית.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי