חמאס דחה את ההצעה הישראלית לעסקת חטופים והפסקת אש

ראש המוסד קיבל מראש ממשלת קטאר את התגובה הרשמית של חמאס והגי'האד האסלאמי להצעת ישראל וגורם בכיר בישראל אומר כי מדובר בדחיית ההצעה. לדבריו, כל ההצעה הישראלית שונתה והוכנסו בה שינויים מהותיים.

 ההערכה כי חמאס ידחה את  ההצעה הישראלית לעסקת חטופים והפסקת אש כפי שהופיעה בנאומו של הנשיא ביידן התבררה כנכונה, למרות שמועצת הביטחון של האו"ם אישרה את הצעת ההחלטה שהגישה ארה"ב בנושא ובכירים בחמאס הודיעו כי הם מתייחסים אליה בחיוב, נראה שארגון הטרור מתחכם ומחפש דרכים לדחות את ההצעה ולהטיל את האשמה על ישראל.

ראש המוסד דדי ברנע עודכן אמש על ידי ראש ממשלת קטאר מוחמד א-ת'אני בפרטי התשובה הרשמית של חמאס והג'יהאד האסלאמי, ואחרי שבישראל למדו היטב את הפרטים אמר גורם ישראלי בכיר כי חמאס דחה את ההצעה הישראלית למרות שהנשיא ביידן קבע שזוהי ההצעה שעליו לקבל מבלי להכניס בה שינויים.

לדברי גורמים מדיניים בכירים בירושלים, חמאס הכניס "שינויים מהותיים" בנוסח ההצעה הישראלית והמשמעות היא ברורה " דחייתה של כל ההצעה הישראלית וניסיון לגלגל את האשמה על ישראל".

חמאס עדיין עומד על דרישתו המרכזית והיא הפסקת המלחמה ברצועת עזה.

בכיר חמאס עיזת א-רישק טען כי  תשובת חמאס והג'יהאד האסלאמי היא "אחראית, רצינית וחיובית ופותחת נתיב רחב להשגת הסכם".

"התגובה שלנו נותנת עדיפות לאינטרס של עמנו הפלסטיני, ולצורך להפסיק לחלוטין את המלחמה המתמשכת נגד רצועת עזה", נכתב בהודעה המשותפת של חמאס והג'יהאד האיסלאמי. המשלחת הפלסטינית הביעה את נכונותה להתמודד בחיוב כדי להגיע להסכם שיסיים את המלחמה הזו נגד עמנו, בתחושת אחריות לאומית".

ממשל ביידן לומד עכשיו את תשובת חמאס והג'יהאד האסלאמי להצעה הישראלית, ג'ון קירבי, דובר המועצה לביטחון לאומי אמר כי "זה מועיל שיש לנו תשובה של חמאס".

סוכנות הידיעות "רוייטרס" דיווחה כי תשובת חמאס והג'יהאד האסלאמי כוללת לוח זמנים חדש להפסקת אש מוחלטת ולנסיגה מלאה של כוחות צה"ל מהרצועה.

גורמים בתנועת פת"ח ברצועת עזה אומרים כי חמאס פועל על פי ההנחיות מטהראן, איראן מתנגדת לעסקת שחרור חטופים והפסקת אש מחשש שהיא תניע את יישום החזון החדש של הנשיא ביידן במזרח התיכון שמערער על ההגמוניה שלה.

היא מתנגדת בתוקף להסכם נורמליזציה בין ישראל לסעודיה ותעשה הכל כדי למנוע זאת.

גורמים ביטחוניים בכירים בישראל מעריכים כי חמאס מנסה להדוף את הלחץ הבינלאומי עליו לקבל את החלטת מועצת הביטחון והוא שוב מנסה למסמס את הזמן ולגרור את ישראל למשא ומתן חדש כדי לסחוט ממנה וויתורים נוספים מעבר למה שכבר סוכם עליו.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי