ישראל מאפשרת לממשל ביידן לנסות להשיג הסדר מדיני בדרום לבנון

צה"ל ממליץ לדרג המדיני לסיים בהקדם את המבצע הצבאי ברפיח ולהתמקד בעימות עם חזבאללה בגבול הצפון. ישראל נוהגת בזהירות ורוצה לאפשר לממשל ביידן למצות את כל המהלכים המדיניים מול לבנון, גם לממשל יש אינטרס מובהק להשיג הסדר מדיני בדרום לבנון שיימנע מלחמה שתזיק מאוד לקמפיין הבחירות של הנשיא ביידן.

 גורמים ביטחוניים בכירים אומרים כי צה"ל ממליץ לדרג המדיני לסיים בהקדם את המבצע הצבאי באזור רפיח ולהעביר כוחות נוספים לגבול הצפון לקראת עימות צבאי נרחב עם ארגון הטרור חזבאללה.

לדבריהם, חזבאללה מבין רק את שפת הכוח ואין מנוס אלא להרתיעו באמצעות הגברת הפעילות הצבאית כדי שעשרות אלפי המפונים בגבול הצפון יוכלו לחזור לבתיהם.

מאידך גיסא, גורמים מדיניים בירושלים אומרים כי צה"ל חייב להשיג את המטרות שנקבעו באזור רפיח ואסור להפסיק את המבצע באמצע הפעולה, נראה כי צה"ל יאיץ את הפעילות שלו באזור רפיח נוכח ההסלמה מצידו של חזבאללה.

גורמים ביטחוניים מעריכים כי חזבאללה הסלים את הפעילות בגבול הצפון בתגובה על חיסולו של בכיר חזבאללה טאלב עבדאללה ובאישורה של איראן כדי לנסות לשבש את פעילות צה"ל ברפיח ולהקל על חמאס.

עם זאת, לפי גורמים מדיניים בירושלים, ישראל מעדיפה להגיע להישג של הרחקת כוחות "רדוואן" של חזבאללה מגבול הצפון ויישום החלטה 1701 של האו"ם באמצעות הסכם מדיני, בתיווך אמריקני, ולא באמצעות מבצע צבאי גדול, השגת המטרה הזו באמצעות מבצע צבאי גדול מחייבת את כיבוש כל דרום לבנון, אמנם צה"ל ערוך לכך, אבל הדרג המדיני מנסה להימנע מכך.

המבצע הצבאי באזור רפיח נגד חמאס יימשך עוד כחודש ימים על פי ההערכות בצה"ל, רק אז יתכנס הקבינט  המדיני ביטחוני כדי לאשר את התוכניות המבצעיות.

ראש הממשלה נתניהו נוהג בזהירות ורוצה לאפשר לממשל ביידן למצות את כל המהלכים המדיניים מול לבנון, גם לממשל יש אינטרס מובהק להשיג הסדר מדיני בדרום לבנון שיימנע מלחמה שתזיק מאוד לקמפיין הבחירות של הנשיא ביידן.

בינתיים, ישראל תמשיך במדיניות חיסול המפקדים הבכירים של חזבאללה, אומנם עד כה היא לא הרתיעה את חזבאללה ולא שינתה את האסטרטגיה שלו אך לטענת גורמים ביטחוניים היא פוגעת במורל של מחבלי חזבאללה ובתדמית של חסן נצראללה בעולם הערבי.

לטענת הגורמים הביטחוניים, כשתסתיים הפעולה הצבאית של צה"ל ברפיח, ישראל תציב משוואה חדשה מול חזבאללה והיא מקווה שאז יהיה לה קל יותר גם לקבל גיבוי מממשל ביידן.

הערה: פןרסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי