לחסן נצראללה אין אור ירוק מאיראן להסלמה נרחבת מול ישראל

איראן וממשל ביידן מגבילות את התגובות הצבאיות של חזבאללה וישראל בדרום לבנון, יש להם אינטרס משותף שהעימות בדרום לבנון לא יתפתח למלחמה אזורית. ישראל חייבת לציית להוראות מוושינגטון ולכן היא כנראה תסתפק בהמשך מדיניות החיסולים של מפקדי חזבאללה.

צה"ל ממשיך במדיניות החיסולים של מפקדי חזבאללה במסגרת מלחמת ההתשה שהוא מנהל נגד ארגון הטרור השיעי.

מאז תחילת המלחמה הוא הצליח לחסל 10 מפקדים של הארגון באמצעות כטב"מים או הפצצות של חיל האוויר הישראלי.

בין עשרת המפקדים שחוסלו, שני מפקדים בכירים של חזבאללה, וויסאם א-טוויל וטאלב עבדאללה.

מדיניות החיסולים הישראלית בדרום לבנון היא תוצאה של לחץ אמריקני שהופעל על ישראל כדי שהיא תימנע ממתקפה צבאית נרחבת בדרום לבנון.

ממשל ביידן גם מתנגד לכך שישראל תפציץ מטרות אזרחיות ותשתיות בלבנון כדי שלא להחליש עוד יותר את ממשלת לבנון החלשה ממילא.

לא רק על ישראל חלות הגבלות בלחימה בדרום לבנון, גם על חסן נצראללה קיימות הגבלות שהטילה עליו איראן שחוששת מהסלמה שעלולה להוביל למלחמה אזורית, היא לא רוצה בכך והאינטרסים שלה חופפים לאינטרס זהה של ממשל ביידן אשר חושש מאוד מהדרדרות למלחמה אזורית שתסכן מאוד את קמפיין הבחירות שלו לנשיאות.

הבחירות לנשיאות באיראן אמורות להתקיים ב-28 בחודש והמנהיג העליון עלי ח'מינאי איננו מעוניין בשום התפתחות פנימית או חיצונית שתשפיע על תהליך הבחירות ותערער את יציבותה של איראן.

הוא מעוניין בשליטה איראנית מלאה על גובה הלהבות ב-7 החזיתות שהוא פתח נגד ישראל ב-7 באוקטובר שעבר מבלי שאף אחת מהן תתפתח לעימות שהוא איננו מעוניין בו, כרגע הוא רוצה במלחמת התשה נגד ישראל בעצימות נמוכה.

את המסר הזה העביר עלי ח'מינאי לחסן נצראללה כבר בחודש אפריל שעבר באמצעות אסמעיל קאא'ני, מפקד כוח "קודס" ,שהגיע במיוחד לשכונת א-דאחיה בביירות להיפגש עם מזכ"ל חזבאללה.

חסן נצראללה ניסה לערער אל ההנחיה של המנהיג העליון של איראן, הוא טען שהאמינות שלו בעולם הערבי תיפגע לאחר שהבטיח לפגוע בישראל הרבה יותר רחוק מאשר בעיר חיפה, אולם אסמעיל קאא'ני הבהיר לו כי זוהי ההנחיה ואין בלתה ועליו לקבל אותה.

גם שר החוץ האיראני חוסיין אמיר עבדאללהיאן נפגש עם חסן נצראללה, לפני שנהרג בתאונת המסוק ביחד עם נשיא איראן אברהים ראיסי, והסביר לו שעליו לגלות "סבלנות אסטרטגית" ולא להסלים יתר על המידה מול ישראל.

איראן רוצה להשתמש במצב בדרום לבנון כקלף במשא ומתן שלה מול ארה"ב, היא רוצה להגיע להסכם על פרויקט הגרעין ועל שחרור הכספים האדירים שלה שמוקפאים בבנקים במערב, לשם כך היא חייבת לשלוט באופן מלא ברמת ההסלמה של חזבאללה, חסן נצראללה והכבוד שלו לא מעניינים אותה, רק האינטרסים האיראניים.

איראן מתייחסת ללבנון כשלוחה שלה שחייבת לבצע כל מה שהיא דורשת ממנה ולא כמדינה עצמאית.

לכן, חסן נצראללה חייב להסתפק במלחמת התשה נגד ישראל במאפיינים הנוכחיים, כאמור, גם ישראל מוגבלת בתגובתה על ידי ממשל ביידן ולא צפוי כרגע שינוי מהותי בתגובה הישראלית על התקפות חזבאללה.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי