האם מדיניות החיסולים הישראלית בלבנון תגיע גם לחסן נצראללה?

חזבאללה הודיע כי מדיניות החיסולים הממוקדים של ישראל נכשלה והיא רק תביא להסלמה צבאית מצידו ואכן הוא הגביר את ההתקפות בעקבות חיסולו של הבכיר טאלב עבדאללה. אולם, בחזבאללה גובר החשש שישראל מתכננת לחסל את מזכ"ל הארגון חסן נצראללה אשר קיבל על כך גם אזהרה מאיראן.

חזבאללה מודה כי חיסולו של טאלב עבדאללה, מפקד כוח "נצר" של חזבאללה בדרום לבנון היה מכה קשה לארגון אולם הוא מסלים את התגובה הצבאית שלו נגד ישראל כדי להראות לה שמדיניות החיסולים הממוקדים שלה בלבנון נכשלה עד כה, שהיא לא תרתיע את הארגון ולא תשפיע על החלטותיו בעניין הפסקת המלחמה והגעה להסדר מדיני בדרום לבנון.

מאז פרוץ המלחמה חיסלה ישראל 10 מפקדי שטח של חזבאללה בדרום לבנון, ביניהם שני מפקדים בכירים וויסאם א-טוויל וטאלב עבדאללה.

הלחץ של  המפונים הישראלים בצפון ושל צמרת צה"ל על הדרג המדיני לקבל החלטה בעניין עימות צבאי נרחב עם חזבאללה מדאיג מאוד את ממשל ביידן ואת הקהיליה הבינלאומית, הממשל שוב משגר את השליח המיוחד עמוס הוכשטיין אל האזור לנסות ולמצוא הסדר מדיני בדרום לבנון וגם צרפת יוזמת יוזמה חדשה למציאת הסדר מדיני, למורת רוחו של שר הביטחון יואב גלנט, הנשיא מקרון יזם הקמת ועדה להסדרת המצב בדרום לבנון, אבל על פי גורמים מדיניים בכירים בירושלים, לממשל ביידן ולישראל אין שום כוונה לתת לצרפת "דריסת רגל" מדינית במאמצים להשגת רגיעה בגבול הצפון.

קבינט המלחמה החליט בינתיים להמשיך במבצע הצבאי ברפיח ולסיים שמה את השמדת התשתית הצבאית של חמאס לפני שהוא מעלה כוחות ומתגבר את כוחות צה"ל בגבול הצפון בכוחות שסיימו את המשימה ברצועת עזה, זוהי העדיפות של הדרג המדיני כרגע, עסקת החטופים במבוי סתום וצה"ל יאיץ את ההתקפה הצבאית באזור רפיח.

האסטרטגיה של חזבאללה היא לא לוותר לישראל ולהמשיך במלחמת ההתשה נגדה כל עוד היא נלחמת ברצועת עזה, זוהי למעשה האסטרטגיה של איראן וההתקפות על ישראל יימשכו גם מתימן ומעיראק.

מדיניות החיסולים עשויה להגיע עד לחסן נצראללה

 

חזבאללה חוזר ומדגיש כי מדיניות החיסולים הממוקדים של ישראל בדרום לבנון נכשלה והיא לא תביא לו הישג אסטרטגי ולא תעצור את הלחימה וגם לא תרתיע את ההנהגה הפוליטית של חזבאללה, זהו חלק מהלוחמה הפסיכולוגית של חזבאללה, לכן הוא מגביר את האש בגבול הצפון ונערך גם לפלישה קרקעית אפשרית של צה"ל לדרום לבנון.

אולם, חזבאללה טועה בהערכת המצב שלו, לישראל אין שום כוונה להפסיק את מדיניות החיסולים הממוקדים בלבנון.

על פי גורמים ביטחוניים בישראל, חזבאללה מדגיש שוב ושוב את הנקודה כי מדיניות החיסולים הישראלית בדרום לבנון נכשלה מכיוון שהוא חושש שישראל מתכננת לחסל את חסן נצראללה והוא מנסה להניא אותה מכך.

על פי הגורמים הביטחוניים, איראן העבירה בימים האחרונים מסר לחסן נצראללה, מזכ"ל חזבאללה, כי ישראל שינתה את מדיניותה והיא מתכוונת כעת להתנקש בחייו ולכן עליו להדק את סידורי האבטחה שלו.

בחזבאללה גובר החשש מחיסול אפשרי של חסן נצראללה במיוחד לאחר דברים שאמר ראש המוסד לשעבר יוסי כהן לפני יותר משבוע.

בראיון לאמצעי תקשורת ישראלי אמר יוסי כהן:"אנחנו יודעים את מיקומו המדוייק של מזכ"ל ארגון הטרור ואפשר להוריד אותו בכל רגע", הוא הוסיף: " אם יחליטו אצלנו לסגור חשבון עם נצראללה, ישראל תוכל לעשות זאת בכל זמן נתון".

חסן נצראללה לא  טיפש, באחרונה הוא אפילו נמנע מלצאת ממקום מחבואו כדי להשתתף בהלוויית אימו, הוא הודיע באופן פומבי שאיננו מדבר בטלפון סלולארי וגם לא בטלפון קווי, החיסולים המוצלחים של אנשיו בידי ישראל מבהירים לו כי ישראל חדרה מבחינה מודיעינית לצמרת ארגונו והוא חושש שהיא תגיע גם אליו.

גורם ביטחוני בכיר אומר כי "למרות ההצהרות המתלהמות של חסן נצראללה הוא איננו מתלהב בלשון המעטה להפוך לשהיד".

עבד אלכרים נצראללה, אביו של חסן נצראללה, סיפר לפני כמה שנים לסוכנות הידיעות האיראנית כי הוא רואה את בנו רק פעם בשנה כשהוא מגיע במפתיע לביקור.

עפ"י דיווחים מלבנון, נצראללה חי הרחק ממשפחתו שגם היא חיה תחת סידורי ביטחון קפדנים, לחסן נצראללה יש 4 בנים ובת, בנו הבכור האדי נהרג ב-1997.

על פי מקורות לבנוניים, את חסן נצראללה מאבטחת  יחידה מיוחדת של חזבאללה המונה 150 איש שמצויידים באמצעי אבטחה מתקדמים.

מנהיג חזבאללה חסן נצראללה חי בבונקר מאז 2006 מחשש שיחוסל על ידי ישראל, הוא יודע היטב את יכולותיה ולכן ירד למחתרת,עד כה הוא היה בר מזל.

על פי הודעות חזבאללה ב-2004 נכשל ניסיון לחסל את נצראללה באמצעות מזון מורעל וב-2006 לחסל אותו באמצעות הפצצת בניין שהוא שהה בתוכו.

ב-2011 אירע פיצוץ במבנה מגורים בשכונת א-דאחיה בבירות שם אמור היה נצראללה להיפגש עם בכירי ארגונו וחודש לאחר מכן התפוצצה מכונית ממולכדת במרכז ביירות, מקום שבו היה אמור היה לשאת נאום.

ישראל מתלבטת,חיסולו של חסן נצראללה כעת עשוי להשפיע על  המלחמה בצפון ולהחליש את הארגון, אולם בטווח הרחוק יותר ייתכן שיורשו של חסן נצראללה יהיה יותר מסוכן עבור ישראל, יש כמובן שיקולים ביטחוניים ומדיניים נוספים שלא ניתן כרגע לפרטם, הדרג המדיני בישראל ייצטרך לקבל את ההחלטה.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי