חזבאללה עלול לתקוף בסיסי חיל אוויר בקפריסין 

גורמים בכירים בישראל מעריכים כי חזבאללה עלול לתקוף בסיסים של חיל האוויר הקפריסאי בטענה כי ישראל משתמשת בהם לצורך תקיפה אפשרית בלבנון. האיום של חסן נצראללה על קפריסין הכניס אותה ללחץ והיא תתקשה לסייע לישראל במקרה של מלחמה בינה לבין חזבאללה.

חסן נצראללה איננו מרוצה מתשובת קפריסין על נאומו האחרון שבו הזהיר אותה כי תהפוך גם היא למטרה במלחמה, כך אומרים גורמים בלבנון ומזהירים כי חזבאללה עלול לנקוט צעדים בשטח ולא להסתפק באיומים בלבד.

כזכור, חסן נצראללה הזהיר  בנאומו כי "פתיחת נמלי התעופה והבסיסים לישראל עבור פגיעה בלבנון תבהיר כי ממשלת קפריסין היא חלק מהמלחמה".

בתגובה לדבריו של חסן נצראללה, אמר נשיא קפריסין ניקוס כריסטודולידיס לכלי תקשורת כי קפריסין אינה חלק מהעימות. "הרפובליקה של קפריסין היא חלק מהפתרון, והתפקיד שלנו מתבטא למשל בסיוע ההומניטרי שאנחנו מספקים לעזה".

הוא ציין כי התמיכה של קפריסין בעזה "זוכה להכרה לא רק של העולם הערבי, אלא של הקהילה הבין-לאומית כולה".

""אני חוזר ואומר, קפריסין, המדינה שלנו, אינה מעורבת בשום דרך ואינה חלק מהבעיה. נהפוך הוא, אנו מוכיחים בדרכים שונות שאנחנו חלק מהפתרון"הוא הוסיף והדגיש כי הצהרותיו של חסן נצראללה ""הן בהחלט לא נעימות, אך הן לא משקפות את התמונה לפיה קפריסין אינה מעורבת בשום פעילות צבאית, ובשום נסיבות".

הנשיא הקפריסאי הדגיש כי קפריסין לא פועלת באופן חשאי בשום צורה.

ממשלת קפריסין המשיכה גם בסוף השבוע להבהיר כי איננה מעורבת בשום סכסוכים צבאיים וכי היא לא תאפשר שקפריסין תהפוך לפלטפורמה כדי לפגוע במדינה אחרת.

עיתון "אלאח'באר" הלבנוני דיווח כי בזמן נאומו של חסן נצראללה שהתה בביירות משלחת של המודיעין הקפריסאי, בראשותו של סגן המודיעין הקפריסאי, לביקור שנקבע מראש כדי לדון בהגירה הבלתי חוקית אזרחים לבנונים, בעקבות הנאום של נצראללה ביקשה המשלחת להיפגש עם ראש הביטחון הכללי הלבנוני הגנרל אליאס אלבייסרי כדי לדון עמו בהצהרות נצראללה.

הפגישה התקיימה והמשלחת הקפריסאית חזרה על העמדה כי קפריסין לא תאפשר לשום מדינה להשתמש בשטחה ובאדמותיה כדי לאיים על לבנון, היא גם הכחישה כי יש החלטה של קפריסין להפסיק ולהנפיק אשרות כניסה ללבנונים.

על פי גורמים ביטחוניים בישראל, קפריסין חוששת שחזבאללה יתקוף את בסיסי חיל האוויר שלה.

במערב קפריסין פועלים ארבעה בסיסי חיל אוויר שמרוחקים כ-300 ק"מ מלבנון וחזבאללה יכול לפגוע בהם באמצעות טילים או כטב"מים.

בסיס חיל האוויר הקפריסאי הגדול ביותר נמצא בעיר פאפוס.

מפקדת חיל האוויר הקפריסאי נמצאת בלקטמיה דרומית לניקוסיה בירת קפריסין.

סמוך לעיר לימסול בדרום קפריסין שוכן בסיס אקרוטירי של חיל האוויר המלכותי הבריטי שהוא בסיס חשוב לפעילות הצבאית הבריטית במזרח התיכון, ממנו התבצעה פעילות אווירית באפגניסטן, עיראק, לוב וגם בתקיפות נגד החות'ים בתימן במהלך החודשים האחרונים, אולם ההערכה היא שחסן נצראללה איננו מתכוון לתקוף אותו, בריטניה היא חברה בברית נאט"ו.

בלבנון עצמה יש ביקורת גוברת על ממשלת לבנון על כך שלא הגיבה בזמנו על התרגילים שעשה צה"ל פעמיים בחוף הדרום מערבי של קפריסין לקראת מלחמה אפשרית עם חזבאללה בלבנון, גורמים לבנוניים אומרים כי ממשלת לבנון התעלמה מהנושא והזניחה אותו עד שמזכ"ל חזבאללה החליט לחשוף אותו בנאומו.

למרות שיש לממשלת קפריסין קשר עם חזבאללה לא היו שום מגעים ביניהם אחרי נאומו של חסן נצראללה.

סוכנות רוייטרס דיווחה כי ראש ממשלת לבנון נג'יב מיקאתי התקשר לנשיא קפריסין והודה לו על "תגובתו הדיפלומטית המתונה" על דברי חסן נצראללה.

ישראל שומרת על שתיקה ואיננה מגיבה על האיומים של חסן נצראללה על קפריסין ועל דברי נשיא קפריסין, אולם גורמים ביטחוניים מעריכים כי חסן נצראללה הצליח,בשלב הזה, באמצעות האיום הפומבי על קפריסין להרתיע אותה משיתוף פעולה צבאי עם ישראל במקרה של מלחמה כוללת בין ישראל לחזבאללה, ממשלת קפריסין נתונה בלחץ רב והיא תתקשה לסייע לישראל אם תפרוץ מלחמה כוללת בינה לבין חזבאללה.

עם זאת, הקשרים הביטחוניים בין המוסד הישראלי לבין גופי הביטחון הקפריסאים לא נפגעו.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי