ישראל רוצה הסדר מדיני עם חזבאללה ולא מלחמה כוללת

ראש הממשלה ושר הביטחון שואפים להגיע להסדר מדיני עם חזבאללה שיאפשר החזרת עשרות אלפי המפונים לבתיהם בגבול הצפון והימנעות ממלחמה כוללת עם חזבאללה. גורמים ביטחוניים בכירים מעריכים כי הסיכוי לכך הוא קלוש וכי חסן נצראללה טיפס על עץ גבוה שהוא יתקשה לרדת ממנו.

המבצע הצבאי של צה"ל באזור רפיח מתקרב לסיומו והדרג המדיני יצטרך להכריע בקרוב לאן מועדות פניו בגבול הצפון מול חזבאללה.

אבל, כפי שהדברים נראים כעת, ראש הממשלה נתניהו ושר הביטחון גלנט מעדיפים הגעה להסדר מדיני עם חזבאללה שיאפשר את חזרת עשרות אלפי המפונים הישראלים לבתיהם בגבול הצפון.

ביטוי  פומבי לכך נתן שר הביטחון יואב גלנט שסייר בסוף השבוע בגבול הצפון.

" אנחנו לא מחפשים מלחמה אבל אנחנו מוכנים אליה. ואנחנו נגיע לצומת, זאת תהיה צומת T גם עבור האויב וגם עבורנו.

אם הוא יבחר ללכת למלחמה אנחנו נדע מה לעשות, אם הוא יבחר ללכת להסדרה אנחנו ניענה לעניין הזה", אמר גלנט ללוחמים ולוחמות של צה"ל.

הוא הדגיש כי "החלופה המדינית, היא תמיד עדיפה, אנחנו לא מחפשים מלחמה אבל אנחנו מוכנים אליה. אם חזבאללה יבחר ללכת למלחמה אנחנו נדע מה לעשות, אם הוא יבחר ללכת להסדרה אנחנו נענה לעניין הזה, ואני מקווה שלכאן יגיעו הדברים אבל אי אפשר לדעת".

גם ראש הממשלה נתניהו תומך בגישה הזו, בדיון האחרון בקבינט הוא אמר:

"אם נשיג הסדר שיאפשר את החזרת התושבים לצפון אז אפשר להגיע להסדר, אבל זה כולל את החזרת התושבים לצפון – רק עם כל התנאים שיאפשרו לכך".

העמדה  הישראלית הזו היא נכונה מבחינה מדינית, ישראל מראה לקהילה הבינלאומית כי פניה להסדר ולא לעימות צבאי והיא מנסה להחזיר את עשרות אלפי המפונים הישראלים לבתיהם בגבול הצפון באמצעות הסדר מדיני שיאפשר גם לעשרות אלפי לבנונים לשוב לכפריהם בדרום לבנון.

אבל המציאות היא שונה, חסן נצראללה מפרש את העמדה הישראלית הזו כחולשה, למרות שגם הוא איננו מעוניין במלחמה כוללת עם ישראל.

חסן נצראללה רוצה לצאת מהעימות הצבאי שבו פתח נגד ישראל לפני 9 חודשים כמי שאילץ אותה לעצור את המלחמה ברצועת עזה באמצעות כוחו הצבאי הגדול, למרות שעד כה נהרגו בקרבות כ-450 מפעילי חזבאללה.

הוא רוצה להצטייר כמי שעמד לצידה של תנועת חמאס עד לרגע האחרון וכי שבעצם רק בזכות הלחץ הצבאי של חזבאללה ישראל נאלצה להפסיק את המלחמה ולהגיע להסכם הפסקת אש עם חמאס.

גורמי המודיעין בישראל מעריכים כי חסן נצראללה מתואם עם איראן בנושא הזה ופועל על פי הנחיותיה, כרגע נראה שנוכח הקשיים הרבים בהגעה להסכם בין ישראל לחמאס על עסקת חטופים והפסקת אש ברצועת עזה, חזבאללה ימשיך בלחימה נגד ישראל.

ממשלת לבנון כאילו איננה קיימת, ההצעות האחרונות של השליח האמריקני עמוס הוכשטיין שהועברו לחסן נצראללה באמצעות יו"ר הפרלמנט הלבנוני נביה ברי להסדר מדיני נדחו על הסף.

חסן נצראללה עלה על עץ גבוה כשהתחייב בפומבי שכוחות "רדואן" של חזבאללה ימשיכו לשבת על גדר הגבול עם ישראל וכדי לרדת מהעץ הזה הוא זקוק לסולם שלא יציג אותו כמי שהתקפל ונכנע לאיומים של ישראל.

מערכת הביטחון הישראלית השלימה את כל ההכנות למלחמה כוללת נגד חזבאללה וכן את תוכניות הקרב, גם ארגון חזבאללה נערך בהתאם, כולל לאפשרות שינחית מכת מנע על ישראל,

גורמים בלבנון מדברים גם על תכנון של פלישה של כוחות חזבאללה לתוך שטח ישראל באמצעות מנהרות.

אבל, הפעם, בניגוד ל-7 באוקטובר, צה"ל ערוך היטב לכל האפשרויות בגבול הצפון, כולל אפשרות של העלאת עשרות מטוסים של חיל האוויר הישראל לאוויר בתוך מספר דקות לתקיפת מטרות חשובות של חזבאללה בעומק הלבנוני שאי אפשר לפרטן כרגע.

אבל, גורמים ביטחוניים בכירים מדגישים כי גם בתרחיש האופטימי שבו יושג הסדר בין ישראל לחזבאללה, פירושו יהיה דחיית העימות הצבאי הכולל עם ארגון הטרור הזה לתקופה קצרה בלבד של שנה או שנתיים.

להערכתם, חזבאללה ישחוק כל הסכם עם ישראל וינסה לאלץ אותה לקבלת מציאות ביטחונית חדשה כפי שהיה עד ל-7 באוקטובר שכוחותיו נמצאים עשרות מטרים בלבד מהישובים הישראלים בגבול הצפון ויכולים להפתיע אותם ולבצע בהם מעשי טבח.

לכן, ישראל תצטרך לשוב ולצאת למערכה כוללת נגד חזבאללה כדי להסיר את האיום הזה, ההערכה של גורמי הביטחון הבכירים היא שבכל הסדר עם חזבאללה ישראל בסך הכל תרוויח הפוגה ארוכה של כמה חודשים או יותר, אבל זה עדיין לא מסיר את האיום הצבאי הגדול על ישובי הצפון.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי