חסן נצראללה מעריך שישראל חלשה ומקבל רוח גבית מאיראן

ארגון חזבאללה מעריך כי ישראל נחלשה ומקבל רוח גבית מאיראן להמשיך בהתקפות על ישראל. ממשל ביידן רואה בסיום המבצע של צה"ל ברפיח חלון הזדמנויות לנסות ולקדם הסכם הפסקת אש בין ישראל לחמאס והסדר מדיני עם חזבאללה.

גורמים לבנוניים שמקורבים לחזבאללה מדווחים כי מזכ"ל הארגון חסן נצראללה מעודד משינוי הכיוון שהוא שומע בישראל, לאחר שבעבר איים שר הביטחון יואב גלנט "להחזיר את לבנון לתקופת האבן", הוא שינה את דעתו ועמו גם ראש הממשלה נתניהו , השניים תומכים כעת בהשגת הסדר מדיני עם חזבאללה כעדיפות ראשונה ולא בהליכה למלחמה כוללת עם חזבאללה.

חסן נצראללה מעריך כי הדבר נובע מחולשה וכי ישראל התעייפה ממלחמת ההתשה נגדה שמובילה איראן ב-7 חזיתות מאז ה-7 באוקטובר בשנה שעברה.

הוא מתייחס לכל האיומים הישראלים כחלק מהלוחמה הפסיכולוגית של ישראל שמכוונת בעיקר לעבר תושבי לבנון כדי להתסיס אותם כנגד חזבאללה.

נצראללה שואב עידוד רב מעמדתה של איראן אשר העניקה לו בסוף השבוע האחרון רוח גבית גדולה ואיימה ישירות על ישראל כי היא תתערב במלחמה אם ישראל תלך לדרך של מלחמה כוללת בלבנון ותשמיד אותה.

משלחת איראן לאו"ם פירסמה פוסט ברשת X (לשעבר טוויטר) שבו נכתב:

"אף על פי שאיראן רואה בתעמולה הציונית לוחמה פסיכולוגית, אם ישראל תצא למתקפה צבאית בקנה מידה גדול – תתפתח מלחמת השמדה. כל האפשרויות, כולל המעורבות המלאה של כל חזיתות ההתנגדות, על השולחן".

ארה"ב ממתינה לכך שצה"ל יסיים בימים הקרובים את המבצע ברפיח וישאיר כוחות מעטים ברצועה,ממשל ביידן רואה במהלך הזה חלון הזדמנויות לנסות ולקדם שוב את המשא ומתן על חמאס על עסקת החטופים והשגת הפסקת אש.

גורמים אמריקנים מעריכים כי המהלך הזה מספיק גם לשכנע את חזבאללה כי המלחמה ברצועת עזה עומדת להסתיים לגמרי וכי כדאי ללכת להסדר מדיני עם ישראל במקום למלחמה כוללת.

לכן, הממשל מתכנן להגיש שוב לחזבאללה באמצעות גורמים בלבנון הצעה של המתווך עמוס הוכשטיין לנסיגה של כוחות חזבאללה מקו הגבול עד מעבר לנהר הליטאני בתמורה לשני מהלכים עיקריים.

  • שיקום אמריקני מסיבי של המצב הכלכלי בלבנון, כולל של תשתיות רשת החשמל במדינה.
  • נכונות ישראלית לויתורים במשא ומתן על 13 נקודות המחלוקות בגבול היבשתי בין ישראל ללבנון, כולל חוות שבעא.

ההערכה של ממשל ביידן היא כי חסן נצראללה יוכל להציג זאת לתומכיו כהישג שלו במלחמה.

גורמים ביטחוניים בכירים מתייחסים ברצינות לאיום של איראן לפתוח "במלחמה השמדה" נגד ישראל במקרה של מלחמה כוללת עם חזבאללה.

איראן נחושה לשמור על המאחז הצבאי הקדמי שלה בלבנון שאותו בנתה בלבנון והיא תנסה למנוע מישראל להשמיד אותו, ייתכן שהאיראנים סבורים כי כדאי ללכת למהלך כזה כעת נוכח חולשתו הגדולה של הנשיא ביידן בארה"ב.

בניגוד לעמדתו של שר הביטחון גלנט, שר החוץ ישראל כ"ץ השיב אמש לאיומים האיראניים ואמר כי "אם חזבאללה לא יחדל מירי ולא ייסוג מדרום לבנון, נפעל נגדו בעוצמה והוסיף: "דין המשטר באיראן-השמדה".

הערה: םורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי