איראן מנצלת את חולשת הנשיא ביידן לטרפד את הסכם הנורמליזציה הצפוי בין ישראל לסעודיה  באמצעות החות'ים

יורש העצר הסעודי יחליט כנראה בנושא הסכם הנורמליזציה עם ישראל רק אחרי הבחירות לנשיאות בארה"ב. איראן מנסה לטרפד את הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה באמצעות המורדים החות'ים.

איראן כבר טירפדה פעם אחת את הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה באמצעות מתקפת חמאס שנקראת "מבול אלאקצא" על ישובי עוטף עזה ב-7 באוקטובר בשנה שעברה.

עכשיו היא נערכת לטרפד את ההסכם האפשרי  בין ישראל לסעודיה פעם נוספת, גורמים בחמאס אומרים כי איראן לא תאפשר לשום ממשל אמריקני להקים ציר מתון חדש במזרח התיכון שיסכן את ציר ההתנגדות בראשות איראן, כפי שמתכנן לעשות הנשיא ביידן.

איראן ושלוחותיה מעודדות מאוד מהצלחת המתקפה החמאסית על ישראל וגם מהמתקפה של חזבאללה על צפון ישראל, המשימה המדינית של איראן כעת היא למחוק מסדר היום כל אפשרות שישראל תמשיך את תהליך הנורמליזציה עם מדינות ערב.

גורמי ביטחון בכירים בישראל מודאגים מהעובדה שעבד אלמאלכ אלחות'י, מנהיג המורדים החות'ים בתימן, שליחה של איראן, משמיע כבר כמה שבועות רצופים איומים על סעודיה שלא לחתום על הסכם נורמליזציה עם ישראל מכיוון שהסכם כזה מהווה "איום על הביטחון הלאומי של תימן".

סעודיה חוששת מאוד מהכוח הצבאי של המורדים החות'ים אשר הצליחו להטיל מצור ימי על ישראל בים האדום ועד כה פגעו ביותר מ-150 ספינות בים האדום באמצעות טילים וכטב"מים בטענה כי היו בדרכן לישראל.

המורדים החות'ים גם הצליחו ב-14 בספטמבר 2019 להשבית את מתקני הנפט הסעודיים של חברת "אראמקו" באזור אלבוקייק בסעודיה באמצעות מתקפה של טילי שיוט וכטב"מים, כתוצאה מכך נגרם לסעודיה נזק כלכלי רב, התקיפה הורידה את יכולת ההפקה שלהם של נפט ב-50 אחוזים שהיא כ-5 אחוזים מסך כל היכולת העולמית לספק נפט.

ממשל טראמפ באותה התקופה לא בא לעזרתה של סעודיה.

גורמים מדיניים בירושלים מציינים כי יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן הפסיק באחרונה להתבטא באמצעי התקשורת בנושא הנורמליזציה עם ישראל, למרות הלחץ האמריקני הוא נמנע מכך, סעודיה נמצאת במצב של הפסקת אש עם המורדים החות'ים בתימן אשר העבירו לה מסרים בתקופה האחרונה מה תהייה המשמעות של חתימת הסכם נורמליזציה עם ישראל וההשלכות שלה על הסכם הפסקת האש עמם.

מוחמד בן סלמאן מודאג מאוד מחולשתו של ממשל ביידן במזרח התיכון, הוא עוקב גם אחרי התסבוכת הפוליטית של הנשיא ביידן במערכת הבחירות האמריקנית ולוקח בחשבון גם את האפשרות שהוא ייאלץ לפרוש מהמרוץ לנשיאות.

בנוסף לכך, ממשלת ישראל עומדת בסירובה להסכים להקמת מדינה פלסטינית עצמאית כחלק מהסכם הנורמליזציה עם סעודיה.

באוויר גם מרחפת סכנת התלקחות עימות צבאי כולל בין חזבאללה לישראל שיביא, לפי כל ההערכות למלחמה אזורית.

נוכח ההתפתחויות האלה, גורמים סעודיים מעריכים כי רק ניצחון ישראלי ברור ברצועת עזה על תנועת חמאס יכול לעודד את יורש העצר הסעודי בן סלמאן לחתום על הסכם נורמליזציה עם ישראל, בינתיים זה לא קורה, גם מצבה של ישראל בחזית הצפון מול חזבאללה איננו ברור עדיין.

ליורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן אין שום אינטרס לחתום על הסכם נורמליזציה, שהוא גם הסכם ביטחוני, עם ישראל כשהיא נתפסת כחלשה מול הציר הפרו איראני,יהיה לו קשה להעביר הסכם כזה ברחוב הסעודי.

הוא גם חושש להצטייר בעולם הערבי כמי שמנסה לעזור לישראל להתאושש מאירועי ה-7 באוקטובר, ההערכה בישראל כעת היא כי הוא יעדיף להמתין לתוצאות הבחירות לנשיאות בארה"ב כדי לקבל את ההחלטה הסופית בעניין הנורמליזציה עם ישראל.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי