איראן מעדיפה מלחמת התשה רחבה נגד ישראל על פני מלחמה אזורית

מהצהרות של בכירים איראניים בימים האחרונים עולה כי איראן איננה מעוניינת במלחמה אזורית במזרח התיכון ומעדיפה את הרחבת מלחמת ההתשה נגד ישראל. הנחת העבודה האיראנית היא כי ישראל מתקשה להתמודד עם מלחמת התשה ארוכה וכי ניתן להחליש את כוחה באופן הדרגתי.

כמאל ח'ראזי, יועצו של המנהיג העליון של איראן לענייני חוץ אמר השבוע  לעיתון "פיננשל טיימס" כי איראן תתמוך בארגון חזבאללה "בכל הדרכים" אם ישראל תפתח נגדו במלחמה כוללת.

הוא טען כי ארצו איננה מעוניינת במלחמה אזורית במזרח התיכון וקרא לארה"ב להפעיל לחץ על ישראל למנוע הסלמה גדולה יותר של המצב.

לטענתו, העם הלבנוני כולו, מדינות ערב והחברות בציר ההתנגדות יתמכו בחזבאללה נגד ישראל במקרה של מלחמה כוללת ואיראן תיאלץ להשתתף בה.

הוא הדגיש כי התרחבות המלחמה איננה לטובתה של איראן וגם לא לטובתה של ארה"ב.

נראה כי איראן איננה מעוניינת מסיבותיה, בהרחבת המלחמה נגד ישראל לכלל מלחמה אזורית בעיתוי הנוכחי, הדברים עולים בקנה אחד גם עם ההצהרות של מפקד חיל האוויר של "משמרות המהפכה" הגנרל אמיר עלי חאג'יזאדה, שאמר למשפחות מחבלים מרצועת עזה שחוסלו על ידי צה"ל את הדברים הבאים:

"יש לנו כוח, אבל הידיים שלנו כבולות, התנאים לפעולה ישירה נגד ישראל אינם עומדים לרשותנו".

פרשנים סעודיים מעריכים כי המנהיג העליון של איראן עלי ח'מינאי איננו רוצה כעת במלחמה אזורית והוא מעדיף שהשלוחות של איראן במזרח התיכון ימשיכו במלחמת ההתשה נגד ישראל וירחיבו אותה כדי להחליש את ישראל באופן הדרגתי.

גורמים ביטחוניים בכירים בישראל מעריכים כי איראן איננה רוצה במלחמה אזורית כדי שלא לסכן את פרוייקט הגרעין שלה שנמצא בשלבים מתקדמים מאוד לקראת פצצה גרעינית ראשונה.

מפקדי "משמרות המהפכה" האיראניים שמנהלים מטהראן את מלחמת ההתשה נגד ישראל מעריכים כי ישראל איננה בנוייה מיום הקמתה למלחמת ארוכות נגד אויביה, היא תמיד שאפה למלחמות קצרות שמבוססות על העברת המערכה לשטח האוייב והכרעתו תוך פרק זמן קצר יחסית.

עכשיו היא מתמודדת כבר 9 חודשים עם 7 חזיתות והיא הולכת ונחלשת מבחינה כלכלית, צבאית ומורלית בעוד מעמדה המדיני בעולם בתהליך של התרסקות.זוהי ההערכה האיראנית.

נראה כי איראן הכינה מראש היטב את מלחמת ההתשה נגד ישראל, צה"ל מתמודד עם מערכת ענקית ומבוצרת היטב של מאות ק"מ של מנהרות ברצועת עזה, שבה מסתתרים אלפי מחבלים חמושים של חמאס ולא מצליח למוטט אותה אחרי 9 חודשים אינטנסיביים של לחימה בגלל היעדר מספיק  של מודיעין מדוייק ומחסור בחומרי נפץ.

גם בחזית הצפון מול חזבאללה, צה"ל הופתע מנשק הכטב"מים המתאבדים שבידי חזבאללה והוא לא מצליח ברוב המקרים ליירט אותם, כך הם הפכו סכנה לחיילי צה"ל בגבול הצפון והשיגו פגיעות שגרמו לפציעות קשות וגם לאובדן חיי אדם.

זרם הברחות אמצעי הלחימה מאיראן לירדן ומשם לצפון השומרון נמשך, מדובר ממש בשיטפון של הברחות נשק  וחומרי נפץ שצה"ל והשב"כ לא מצליחים לעצור אותו.

ארגוני הטרור בצפון השומרון הצליחו, בסיוע איראני לייצר מטעני חבלה גדולים ומסוכנים שיכולים לפגוע בכלים המשוריינים של צה"ל ומהווים סכנה לכוחות צה"ל שפועלים בשטחי A.

יכולות הלחימה של חזבאללה וארגוני טרור הפלסטינים השתפרו באופן ניכר בשנים האחרונות ואמצעי הלחימה שמספקת להם איראן מהווים שילוב שמאתגר מאוד את כוחות צה"ל בדרום לבנון, ברצועת עזה ובשטחי יהודה ושומרון.

הזרוע הצבאית של חמאס ברצועת עזה וארגוני הטרור בצפון השומרון עברו ללוחמת גרילה נגד כוחות צה"ל, לוחמה כזו יכולה להימשך חודשים רבים והיא כבר הפכה למלחמת התשה ללא הכרעה צבאית.

הדרג המדיני וצמרת צה"ל חייבים לחשב מהלכים מחדש ולמצוא את הדרכים החדשות והיעילות להתמודד עם מלחמת ההתשה המתרחבת של איראן שהוכנה בקפדנות ובחוכמה במשך שנים רבות מתחת לאף של המודיעין הישראלי שנראה כי נרדם בשמירה.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי