אופטימיות זהירה בישראל לגבי הסיכוי להשיג עסקת שחרור חטופים עם חמאס

משלחת המשא ומתן של ישראל בראשות ראש המוסד דוד ברנע תצא לקטאר לחידוש המשא ומתן על עסקת שחרור החטופים. גורמים ביטחוניים בכירים מביעים אופטימיות זהירה לגבי הסיכוי להשיג עסקה שעלולה ליצור תסבוכת פוליטית ולהביא לפרישת השרים בן גביר וסמוטריץ' מהממשלה.

הקבינט הביטחוני דן אמש בתשובת חמאס למתווה שהציג הנשיא ביידן לשחרור חטופים והפסקת אש ברצועת עזה.

ראש הממשלה נתניהו החליט לשגר משלחת בראשות ראש המוסד דוד ברנע כדי לחדש את המשא ומתן על העסקה,לאחר ישיבת הקבינט קיים ראש הממשלה התייעצות ביטחונית עןם השרים יואב גלנט, רון דרמר ואריה דרעי  לגבי המנדט שיינתן למשלחת הישראלית במשא ומתן.

הנשיא ביידן שוחח אתמול בטלפון עם ראש הממשלה נתניהו, הביע שביעות רצון מההחלטה שלו לשגר משלחת להמשך המשא ומתן עם חמאס והאיץ בו "לסגור את העסקה".

גורמים מדיניים בירושלים מסרו כי חמאס לא העביר תשובה חד משמעית של "כן" או "לא" למתווה נשיא ביידן, אך מהערותיו עולה שהוא מקבל עקרונית את העסקה.

בעבר  שלח ארגון הטרור עשרות הערות מהותיות – ששכנעו את ישראל וממשל ביידן שהוא דוחה את המתווה האמריקני.

סוכנות רוייטרס דיווחה כי ראש המוסד וצוות המשא ומתן הישראלי ייפגשו היום או מחר בקטאר עם ראש ממשלת קטאר כדי לקדם את המשא ומתן.

גורמים ביטחוניים בכירים מביעים אופטימיות זהירה לגבי הסיכוי לסכם הפעם את עסקת החטופים וכי הצוות הישראלי ינסה להגיע להסכם כתוב ומפורט עם חמאס.

אותם גורמים טוענים כי מדובר ב"הצעה הטובה ביותר" שהתקבלה מחמאס עד כה וכי ניתן להגיע להסכם אך הדבר תלוי בראש הממשלה נתניהו.

גורמים ביטחוניים אחרים אומרים כי קיימות כרגע שתי דרישות בעייתיות של חמאס שמסכנות את ההסכם על עסקה:

האחת, דרישתו כי ישראל תסיג, כבר בקרוב, את כוחות צה"ל מ"ציר פילדלפי", שהוא צינור החמצן שדרכו חמאס מבריח נשק לרצועת עזה, והדרישה השנייה היא ניסוח הסעיף שמבטיח שישראל לא תפסיק את הלחימה ברצועת עזה אחרי ביצוע השלב הראשון של העסקה ותוכל לחדשה בכל עת.

ההערכה בישראל היא כי המשא ומתן ייקח בין שבועיים לשלושה ולא ברור אם הוא יסוכם עד לנאומו של ראש הממשלה נתניהו בקונגרס ב-24 בחודש ופגישתו עם  הנשיא ביידן.

ישנן הערכות שונות לגבי הסיבה שחמאס שינה עכשיו את עמדתו ומוכן, כביכול, לעסקת שחרור חטופים.

א.מדובר בתוצאה ישירה של הלחץ הצבאי שהופעל על חמאס וכיבוש "ציר פילדלפי" וחלקים מרפיח.

ייתכן שחמאס מחזיק באזור הזה חטופים ישראלים והוא חושש שיאבד את קלף המיקוח הזה.

ב.ניסיון חמאסי להגביר את המחלוקת הפנימית בישראל ולהרחיב את הפילוג נוכח ההתנגדות העזה של השרים איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ' לעסקה. וניסיון להביא לפרישתם מהקואליציה והפלת ממשלת נתניהו.

בשורה התחתונה, גם אם השלב הראשון של העסקה ייצא אל הפועל מדובר בשלב שבו ישוחררו רק כ-20 חטופים ישראלים, חלקם בחיים והשאר גופות , בעוד כמאה חטופים יישארו בידי חמאס.

ישראל נדרשת להתפרק מכל מנופי הלחץ שיש לה כיום בשטח על חמאס, כלומר הסכמה לנסיגה של כל כוחות צה"ל מהרצועה מבלי שום ערבות ששאר החטופים ישוחררו.

לדעתי, מדובר בעסקה גרועה ביותר ומסוכנת לביטחון ישראל, בהחלט קיים סיכוי סביר שהשרים בן גביר וסמוטריץ' ידחו אותה על הסף ויפרשו מהממשלה, דבר שמסבך את המצב הפוליטי ושמציב את ראש הממשלה נתניהו בפני בעיה גדולה האם ללכת עד הסוף עם העסקה או לדחות אותה.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי