מפגש פסגה בקטאר בניסיון לקדם את עסקת החטופים

בדוחא בירת קטאר יתקיים היום מפגש פסגה מרובע בניסיון לקדם את העסקה לשחרור חטופים והשגת הפסקת אש ברצועת עזה. גורמים בכירים בירושלים מנמיכים ציפיות מהמפגש ואומרים כי "מדובר במשא ומתן קשה ומורכב".

 משלחת ישראל בראשות ראש המוסד דוד ברנע ובהשתתפות ראש השב"כ רונן בר והאלוף במילואים ניצן אלון יוצאת היום לדוחא , בירת קטאר, והיא תשתתף במפגש פסגה בהשתתפות ראש ממשלת קטאר, ראש ה-CIA   וויליאם ברנס וראש המודיעין המצרי עבאס כאמל בניסיון לקדם את המשא ומתן ולהגיע להסכם על העסקה לשחרור החטופים והפסקת אש ברצועת עזה.

הדיונים יעסקו במתווה שהוסכם עליו עקרונית. גורם מדיני בכיר בירושלים אמר כי יסוכמו הנושאים שיש עליהם הסכמה עד היום וימופו חילוקי הדעות בניסיון למצוא מנגנון לגישור על הפערים בעמדות בין שני הצדדים.

לדבריו, למרות ההודעות בתקשורת של חמאס כי הוא הגמיש את עמדותיו, בפועל חמאס מתעקש על עמדותיו ולא זז מהן, הוא כנראה ממתין ללחץ אמריקני על ישראל להגיש עוד ויתורים.

בשיחות שקיים ראש השב"כ רונן בר במצרים ביומיים האחרונים עם בכירי מערכת המודיעין המצרית על השליטה במעבר רפיח וב"ציר פילדלפי" חלה התקדמות אבל לא סוכם עדיין דבר.

חמאס דורש את העברת הצד הפלסטיני של המעבר ו"ציר פילדלפי" לשליטת מצרים, בשיחות נדונה אפשרות הקמת גדר אלקטרונית תת קרקעית חוסמת ומצויידת בחשיינים כדי למנוע חפירת מנהרות הברחה מתחת ל"ציר פילדלפי", אבל ישראל איננה מוכנה להסתפק בגדר הזו שיעילותה מוטלת בספק.

בכל מקרה , הקמת הגדר תימשך חודשים ארוכים והיא תחל רק לאחר נסיגת כוחות צה"ל מ"ציר פילדלפי", ומה יקרה עד אז בשטח? חמאס יבריח שוב אמצעי לחימה לרצועת עזה?

גורמים ביטחוניים בכירים אומרים כי מדובר בנכסים אסטרטגיים שמחייבים נוכחות קבועה של צה"ל לאורך הציר ופיקוח שוטף עליו למניעת הברחות נשק ממצרים לרצועת עזה.

בכל מקרה פעולת צה"ל באזור רפיח מתארכת נוכח חשיפת מנהרות הברחה נוספות וישראל מעכבת את ההודעה על מעבר לשלב ג' של הפעולה הצבאית ברצועת עזה, חמאס מתחזק מחדש בכמה מקומות ברצועה ויש להילחם בו בעוצמה.

להערכת גורמים מדיניים בירושלים, המשא ומתן יימשך כשלושה שבועות והוא לא יסתיים לפני פגישת ראש הממשלה נתניהו בסוף החודש בוושינגטון עם הנשיא ביידן.

לא מן הנמנע שחמאס ימשוך את המשא ומתן עד אז בציפייה לכך שהנשיא ביידן יפעיל לחץ על נתניהו לויתורים נוספים, חמאס ממשיך להפעיל את מכונת הסחטנות שלו בשיטת הסלאמי להשיג ויתורים מישראל בכל נושא הקשור לרצועת עזה.

בשורה התחתונה, בירושלים מנמיכים ציפיות מהמפגש בקטאר, גורם מדיני בכיר אומר כי מדובר ב"משא ומתן קשה ומורכב" וכי הכוונות האמיתיות של חמאס אינן ברורות וייתכן ששוב מדובר בניסיון שלו למרוח את הזמן ולעכב פעילות צבאית נרחבת נגד חזבאללה בגבול הצפון ובינתיים להמשיך את השחיקה של ישראל והגברת הלחץ הבינלאומי עליה לעצור את המלחמה.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי