יחיא סינוואר הולך עד הסוף  מול ישראל

כדאי להיזהר מהערכות המודיעין של ה-CIA, אין לו ממש מקורות בזרוע הצבאית של חמאס, יחיא סינוואר הינו עקשן מאוד והוא לא יתגמש במשא ומתן עם ישראל כל עוד נותרה בידו מחצית מהזרוע הצבאית של חמאס. המשא ומתן על עסקת החטופים יימשך עוד זמן רב וישראל חייבת להגביר את הלחץ הצבאי על חמאס, זו השפה שיחיא סינוואר מבין.

ראש ה-CIA וויליאם ברנס מעריך כי מנהיג חמאס יחיא סינוואר נתון ללחץ של מפקדים בזרוע הצבאית של חמאס להסכים לעסקת החטופים ולסיים את המלחמה עם ישראל, כך דיווחה רשת CNN.

כדאי להיזהר מאוד מההערכות המודיעיניות של ה-CIA, אין לו ממש מקורות בזרוע הצבאית של חמאס,את רוב החומר המודיעיני שיש בידיו על חמאס הוא מקבל מישראל, ההערכה הזו שדלפה לתקשורת נשמעת יותר כלוחמה פסיכולוגית ישראלית כדי להפעיל לחץ על יחיא סינוואר, אבל פה בדיוק הטעות, היא משיגה את התוצאה ההפוכה.

על פי גורמים ברצועת עזה, שמכירים אישית את יחיא סינוואר, מדובר באדם עקשן מאוד ומסוכן, אף אחד בזרוע הצבאית אינו יכול לאיים עליו ולהפעיל עליו לחץ בעניין שחרור החטופים הישראלים, במיוחד לאחר מותו של מוחמד דף שיחיא סינוואר נהג לעשות לו חשבון.

מי שמקבל עכשיו את ההחלטות הם יחיא סינוואר ואחיו מוחמד סינוואר, שמיועד לרשת את מוחמד דף, זהו הצמד שמוביל את הזרוע הצבאית של חמאס והם מתואמים מאוד בעמדותיהם.

מדובר בשני ג'יהאדיסטים, כל עוד יש בידיהם את מחצית הכוח של הזרוע הצבאית של חמאס, כ-15 אלף מחבלים חמושים ועוד כמה מאות ק"מ של מנהרות שצה"ל מתקשה להגיע אליהן, כל עוד הם שולטים בחלוקת הסיוע ההומניטרי ברצועת עזה,אין שום סיבה שהם יעשו ויתורים במשא ומתן עם ישראל.

יחיא סינוואר העקשן טוען באזני מקורביו שהוא יכול להישאר עוד זמן רב במנהרות מתחת לאדמה, ביחד עם החטופים הישראלים, וכי ישראל תישבר לפניו ותיכנע בסופו של דבר לתנאיו למרות הקווים האדומים שקבע ראש הממשלה נתניהו.

מלבד אחיו מוחמד, אין אף אחד שבאמת יודע מה מתכנן יחיא סינוואר, כרגע הוא ניתק מגע מההנהגה של חמאס בחו"ל ונותן לכל הצדדים להתבשל על אש קטנה ולהיכנס ללחץ, זוהי אחת השיטות שלו לנהל את המשא ומתן, להלחיץ את הצדדים שמעורבים בו ללא הגבלת זמן, עד שיתבשלו היטב במיץ של עצמם, הוא מחזיק את קלף המיקוח החזק ביותר שהינו 120 חטופים ישראלים שצה"ל והשב"כ מתקשים מאוד לאתר את מקום אחזקתם בשבי.

יחיא סינוואר מקבל את החלטותיו באופן עצמאי ללא התייעצות עם הנהגת חמאס בחו"ל ששנואה עליו מאוד במיוחד ח'אלד משעל.

כל מהלכיו נועדו לשרת את האינטרסים שלו ולבסס את מעמדו ברחוב העזתי כמי שעמד בפני כל הלחצים ושרד את המצוד האישי אחריו כדי לחסלו.

ההערכה בישראל היא כי בעקבות חיסולו של מוחמד דף, יחיא סינוואר יזהר כעת מלצאת החוצה מחוץ למנהרות וישהה זמן רב בתוכן כדי שלא יחוסל, הדבר יקשה על דרך ההתקשרות עמו, במיוחד של הנהגות חמאס והג'יהאד האסלאמי בחו"ל.

השיטה של יחיא סינוואר היא לסחוט את ישראל בשיטת הסלאמי, הוא לא ממהר לשום מקום, הוא ייתן לישראל להתבשל היטב באש קטנה, בעוד המחלוקות הפנימיות בישראל מתלהטות, ורק אחר כך יפעיל את מכונת הסחטנות שלו .

מבחינת ישראל מה שדרוש הוא לנצל את המומנטום הצבאי של חיסול מוחמד דף להגברה משמעותית של הלחץ הצבאי על חמאס ברצועה, בדגש על פעילות של סיכולים ממוקדים, יחיא סינוואר מבין רק את השפה הזו.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי